تولیدی » دامون رشیدزاده » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 507301
شنبه - 12 آبان 1397 - 15:38

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

به مرور مهم‌ترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مرور مهم‌ترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.
– براساس جدیدترین آمار رسمی قیمت مسکن در تهران طی مهرماه امسال نسبت به شهریور ۹۷ بیش از ۶.۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزایش یافته است.
– مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ اعلام کرد: قیمت رنگ با تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به طور رسمی ۶۰ درصد افزایش یافت.
– دولت سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهد. در حال حاضر تقریبا ۷۶ میلیون نفر ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این میزان معادل ۵ برابر یارانه نقدی تمام مردم ایران در سال است. جالب است بدانید با این یارانه سنگینی که دولت برای بنزین می‌پردازد، می‌توان هر سال حدود ۶۶ هزار کارخانه راه‌اندازی کرد یا ۲۱۹ هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر یا ۵۱۵ هواپیمای نوی ATR خرید. با یارانه بنزین می‌توان سالانه حدود ۲۰۰ هزار مدرسه در ایران ساخت. با یارانه بنزین می‌توانیم در عرض یک سال از نظر تکمیل خط آهن به برنامه‌های توسعه‌ای‌مان در افق ۱۴۰۴ برسیم؛ اما حالا این یارانه سنگین فقط منجر به این شده است که هر ایرانی حدود ۳ برابر هر شهروند چینی بنزین مصرف کند و این سرمایه کلان دود شود و به هوا برود.
– رنوی فرانسه با پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران فروش محصولات خود را به ایران در سپتامبر ۲۰۱۸ به صفر رساند.
– رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه قرار است کانال مالی جدید برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی باز شود، تأکید کرد کارکرد این کانال نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اروپاست.
– نماینده سابق مجلس با بیان اینکه سیاسی‌کاری آفت امروز اقتصاد کشور شده است، گفت: مثلا یک وزیری سه بار به جهت ناکارآمدی به استیضاح کشانده می‌شود، اما هر بار به دلیل بازی‌های سیاسی به استیضاحش رأی منفی داده می‌شود که درنهایت خودش استعفا می‌دهد. موسی الرضا ثروتی با تبیین مسئله‌ای که شرایط اقتصادی کشور را آشفته کرد، گفت: اشکال راهبردی تیم اقتصادی دولت، نادیده‌گرفتن رکود حاکم بر کشور بود و پیرو آن اقدامات متناسب با شرایط رکودی انجام نشد.
– از روز ششم آبان‌ماه چک‌های قدیمی در بانک‌ها پذیرش نمی‌شوند؛ مگر در بانک صادرکننده دسته‌چک.
– رئیس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو گفت: ۹۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان خودرو به دنبال استفاده از خودرو نبوده و درپی سودجویی هستند.
– رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و قطعات، با اشاره به اینکه قیمت موتورسیکلت با رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه بوده است، اظهار کرد: قیمت‌های گزافی که از سوی برخی فروشندگان در بازار عنوان می‌شود، غیرقانونی است.