اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1026206
سه شنبه - 9 اسفند 1401 - 15:42
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

افتتاح مرکز نگهداری کودکان کار در خیابان جی/به‌صورت مهمان، فرزندخوانده بگیرید؛ اصفهان شیرخواران بی سرپرست ندارد

تأسیس نخستین خانه کودک و نوجوان در سال ۷۶ به صورت هیأت امنایی درنطنز انجام شد تا قبل از سال ۱۳۷۶ به‌طور کلی سه مرکز دولتی متشکل از مرکز نگهداری دختران در اصفهان، مرکز نگهداری پسران در کاشان و مرکز نگهداری شیرخوارگان در اصفهان موجود بود که با تلاش های صورت گرفته توسط اداره بهزیستی و خیرین اکنون حدود ۴۰ خانه کودک و نوجوان با ۴۵۰ کودک در استان اصفهان وجود دارد که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و کودکان و نوجوانان پسررا تا پایان سن ۱۸ سالگی و دختران را تا زمانی که خودشان بخواهند و ازدواج کنند، نگهداری می‌کنند.

افتتاح مرکز نگهداری کودکان کار در خیابان جی/به‌صورت مهمان، فرزندخوانده بگیرید؛ اصفهان شیرخواران بی سرپرست ندارد

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تأسیس نخستین خانه کودک و نوجوان در سال ۷۶ به صورت هیأت امنایی درنطنز انجام شد تا قبل از سال ۱۳۷۶ به‌طور کلی سه مرکز دولتی متشکل از مرکز نگهداری دختران در اصفهان، مرکز نگهداری پسران در کاشان و مرکز نگهداری شیرخوارگان در اصفهان موجود بود که با تلاش های صورت گرفته توسط اداره بهزیستی و خیرین اکنون حدود ۴۰ خانه کودک و نوجوان با ۴۵۰ کودک در استان اصفهان وجود دارد که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و کودکان و نوجوانان پسررا تا پایان سن ۱۸ سالگی و دختران را تا زمانی که خودشان بخواهند و ازدواج کنند، نگهداری می‌کنند.

در همین پیوند معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با ربیع درباره شرایط فرزند خواندگی در اصفهان گفت: فرزندخواندگی‌ به صورت دائم، موقت و مهمان است،  اما اگر کودکی یک ماه به شیرخوارگاه بیاید ترجیح می‌دهیم، مهمان خانواده‌های متقاضی شود..

عبدالرضا اسماعیلی، با اشاره به اینکه اگر قرار باشد یک کودک به مدت یک ماه به شیرخوارگاه بیایند ترجیح می‌دهیم، مهمان خانواده‌های متقاضی شوند افزود: با همراهی مراجع قضائی تنها استانی که توانست طرح مهمان را اجرا کند، اصفهان بود و اجرای این طرح ثمرات بسیاری داشت، مدت فرزندخواندگی موقت، شش ماهه است، اما طرح مهمان ممکن است چند روز بعد به خانواده خود بازگردد.

سن واگذاری فرزندخواندگی بالا رفته است

وی افزود:سن واگذاری فرزندخواندگی بالا رفته و اکنون چیزی به نام شیرخوار نداریم که به‌عنوان بی‌سرپرست واگذار کنیم و کودکان از بی‌سرپرستی خارج شده اند.

وی ادامه داد: همچنین فرزندانی، گاهی نزد خانواده‌ها نگهداری می‌شوند که تصمیم داریم از نگهداری آنها جلوگیری کنیم و بیشتر نزد بستگانی که صلاحیت دارند، قرار بگیرند و نگهداری شوند و امداد ماهیانه آن‌ها پرداخت شود. اکنون مبلغ امداد ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

وی در خصوص جمع‌آوری کودکان کار، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ دستگاه متولی جمع‌آوری کودکان کار هستند، شاید تا چند ماه گذشته برای همکاری دستگاه‌ها مشکل داشتیم، اما اکنون با جلسات متعدد در حال رفع موانع هستیم.

افتتاح مرکز ویژه کودکان کار در اصفهان

وی با رد اینکه اصفهان بیشترین تعداد کودکان کار را دارد، افزود: یک مرکز ویژه کودکان کار در خیابان جی- کردآباد به زودی افتتاح خواهد شد که ظرفیت آن برای ۴۵ نفر پسر و ۲۰ نفر دختر است. همچنین دستگاه عنبیه‌شناسی خریداری کردم که کودکان سریعاً توسط دستگاه شناسایی و ثبت می‌شوند و اگر دوباره اتفاق افتاد آمار تکراری نمی‌شود.

اسماعیلی در باره فعالیت های اورژانس اجتماعی گفت: در ۱۶ شهرستان استان اصفهان، ۱۶ اورژانس اجتماعی داریم که در اصفهان سه اورژانس اجتماعی وجود دارد، تنها شهری که سطح یک است و به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌کند اصفهان است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار خودکشی، گفت: آمار خودکشی نداریم، اما آمار اقدام به خودکشی در سال ۱۴۰۰،  ۵۵۷ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۸۸ نفر رسید و این آمار  ۹۶ درصد رشد داشته است. همچنین افکار خودکشی در سال ۱۴۰۰ ۳۰۳، بود که در سال ۱۴۰۱، به  ۶۲۶ رسیده است. همچنین روزانه بالغ بر ۱۰۰ تماس داریم که ۵۰ تماس با بخش ما مرتبط هستند.

 ۲۰ روز خدمات به بانوان

وی درباره پذیرش در مرکز مداخله در بحران و خدماتی که به بانوان در این مرکز ارائه می شود به کیمیای وطن گفت: حضور در این مرکزبه صورت خودمعرف و یا دستور قضایی است و فرد ۲۰ روز از خدمات مددکاری، پزشکی و روانشناسی بهره‌مند می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه خانه امن نیز برای زنانی است که از سوی همسر مورد خشونت واقع شده‌اند افزود: اگر برخی از دختران و بانوان نتوانند به خانواده بازگردند به مرکز دیگری منتقل می‌شوند که در آنجا دختران و زنان آسیب دیده که رفتارهای پرخطر دارد نگهداری می‌شوند اما مرکز دیگری را نیز برای دختران و زنان در معرض آسیب در نظر گرفتیم.

زهرا نصیری