درنشست مشترک معاونان شهرداراصفهان به مناسبت بهره برداری ازسامانه اصپاک عنوان شد:

افتتاح تصفیه‌خانه نانو ازن در اصفهان/از تعیین تکلیف لاستیک‌ها تا راه اندازی شهرک بازیافت در نصف جهان/بحران کمبود کارگر در خدمات شهری اصفهان رفتن به سمت هوشمند سازی را الزام کرد

سامانه «اصپاک»، به لحاظ پشتوانه و پشتیبانی تفاوت‌هایی با دیگر نرم‌افزارهای مشابه خود دارد و این جز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان محقق نشده است.

افتتاح تصفیه‌خانه نانو ازن در اصفهان/از تعیین تکلیف لاستیک‌ها تا راه اندازی شهرک بازیافت در نصف جهان/بحران کمبود کارگر در خدمات شهری اصفهان رفتن به سمت هوشمند سازی را الزام کرد

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سامانه «اصپاک»، به لحاظ پشتوانه و پشتیبانی تفاوت‌هایی با دیگر نرم‌افزارهای مشابه خود دارد و این جز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان محقق نشده است.

 معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداراصفهان در نشست خبری با محوریت «سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک» اظهار کرد: گفت: امیدواریم سامانه «اصپاک» تحول عظیم و خوبی را در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک و البته در ادامه در بخش جمع‌آوری پسماند تَر داشته باشد، حرکت به سمت هوشمندی از افق‌های آینده این مجموعه است.

وی گفت: اقدام به جمع‌آوری پوست‌های میوه در روز جمعه، از دیگر تفاوت‌های و وجوه تمایز سامانه اصپاک، است، وارد شدن پسماند تر به موضوع هوشمندی، گام نخست در موضوع هوشمندی است.

 بقایی افزود: در چشم‌انداز و افقی که برای سال ۱۴۱۰ در حوزه خدمات شهری شهر اصفهان ترسیم کرده‌ایم، باید ۲۰۰ تن زباله شهر را کاهش دهیم، در این مسیر نیازمند مشارکت شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: در هر ۲۰۰ تن زباله، ۵۰ تن شیرابه، ۵۰ تن مواد سلولوزی، ۲۰ تا ۳۰ تن منسوجات و ۵۰ تا ۶۰ تن تفاله چایی وجود دارد که همه این موارد قابل جداسازی از پسماند تر است.

وی گفت: بر اساس آمارها، روزانه ۲۰ تن میوه گندیده در زباله‌های شهری وجود دارد که این امر به فرهنگ استفاده مردم مرتبط بوده و می‌طلبد نسبت خرید میوه را به مصرف رعایت کنیم.

 بقایی، با بیان اینکه در ۲۰ روز اخیر، ۵۰ درصد شهر اصفهان یک بار شست‌وشو شده است، تصریح کرد: برچسب‌زنی توسط پیمانکار بر کیسه زباله‌هایی که خارج از نوبت در محل قرار داده می‌شود، در قراردادها لحاظ شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان، خبرداد: تا یک ماه آینده نخستین ماشین جاروزنی کم‌عرض که در ایران تولید شده است را رونمایی خواهیم کرد؛ این حرکت، اقدام بسیار با ارزشی بوده که به کمک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

بحران کمبود کارگر به خدمات شهری شهرداری اصفهان هم رسید

 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه رفت‌و روب و نظافت شهری، کمبود کارگر است، گفت: بر این اساس حرکت به سمت مکانیزاسیون را آغاز کردیم، بر این اساس امسال ۴۰ ماشین کم عرض را برای نظافت کوچه‌ها اختصاص دادیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده اعتباری را برای استحصال آب سطحی پیش‌بینی کردیم؛ همچنین حفر چاه‌های جذبی و کانال در کنار خیابان‌ها از دیگر راهکارها است افزود: با تلاش صورت گرفته تا پایان مهرماه، تصفیه خانه‌ای را با قابلیت نانو ازن افتتاح خواهیم کرد که انقلابی در فضای تصفیه خانه‌های پساب خواهد بود، زیرا در برطرف کردن دغدغه همگی در نگهداری فضای سبز شهر کمک می‌کند.

ساماندهی دوره گردها از اهداف سامانه اصپاک است

 در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات مردمی و به منظور مدیریت زمان در زمینه تحویل پسماند خشک توسط شهروندان، از طریق روش‌های هوشمند، سامانه «اصپاک» طراحی و راه اندازی شد.

غلامرضا ساکتی ادامه داد: این سامانه از طریق اپلیکیشن «اصفهان من» برای شهروندان قابل استفاده است، همچنین شهروندان بر اساس سامانه اصپاک این امکان را داشته که به صورت روزانه زمان تحویل پسماند خشک خود را به مأمورین جمع‌آوری پسماند در بازده زمانی صبح و بعدازظهر انتخاب کنند.

شهروندان در قبال تحویل پسماند خشک بیمه آتش‌سوزی و بیمه حوادث میشوند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه به‌رغم راه‌اندازی سامانه اصپاک، مراجعه هفتگی مأموران و خودروهای جمع‌آوری دریافت پسماند از درِ منازل شهروندان همچنان اجرا می‌شود، گفت: همچنین ایستگاه‌های ثابت دریافت پسماند نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در سامانه اصپاک، شهروندان در قبال تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک، ۵۰ امتیاز دریافت می‌کنند که طبق آن شهروند می‌تواند از بیمه آتش‌سوزی یک ساله بهره‌مند شود، ایمنی شهر را از مسیر پسماند بالا می‌بریم.

وی تصریح کرد: در این راستا بیمه حوادث (سه میلیون تومان بیمه درمانی و ۳۰ میلیون تومان بیمه فوت) هم در قبال تحویل ۲۰ کیلو پسماند خشک پیش‌بینی شده است، همه این هدایا در قبال تحویل پسماند خشک برای شهروندان، با هدف ایجاد انگیزه مشارکت شهروندان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی دوره گردها (غیر از اتباع) که پسماند خشک را جمع‌آوری می‌کنند افزود: هم‌اکنون از ظرفیت آن‌ها در مدل پیمانکاری استفاده می‌شود، آن‌ها کد دریافت کرده و در مدار رسمی قرار می‌گیرند؛ تعداد خودروهایی که برای تحویل پسماند خشک یک روز در هفته به محلات و درِ منازل مراجعه می‌کنند، از ۵۴ دستگاه به تعداد بیشتری افزایش پیدا می‌کند و در این اقدام جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا تا مقصد رصد می‌شود.

طرح شهرک بازیافت با هدف ساماندهی انبارهای بازیافت غیرمجاز

ساکتی گفت: وجود انبارهای غیر مجاز بازیافت، منجر به ترویج پدیده زباله‌گردی می‌شد، چرا که هیچ نظارتی در بُعد جمع‌آوری پسماند برآن‌ها نمی‌شد، در این راستا با هماهنگی اتاق اصناف و ۱۲ مجموعه و اداره مرتبط با این موضوع، جلسات متعددی برگزار شد، بر این اساس برخورد قانونی آغاز شده و این انبارها پلمب می‌شود.

وی افزود: در راستا ساماندهی انبارهای غیرمجاز بازیافت، اتفاقی دیگر رقم خواهد خورد و آن پیشنهاد ایجاد شهرک بازیافت است که با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت، طراحی اولیه این پروژه انجام، زمین مورد نیاز اختصاص و مجوز از محیط زیست اخذ شده است و تا بیست روز آینده مناقصه اولیه آن برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: احداث شهرک بازیافت در مدت سه سال اجرایی می‌شود، فاز اول آن امسال انجام خواهد گرفت و در مجموع پیش‌بینی می‌شود این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ساکتی افزود: پس از یک سال‌ونیم پیگیری، قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی به ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز با یک پیمانکار بخش خصوصی منعقد کردیم؛ این پروژه شاخص پس از یک دوره شش ماهه و با سرمایه گذاری به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان توسط پیمانکار اجرا می‌شود که یک اتفاق خوب زیست‌محیطی در اصفهان است. بیشتر پسماندهای خشکی که جمع‌آوری می‌شود، قابلیت بازیافت را دارد و تن‌ها ۱۵ درصد این پسماند غیر قابل بازیافت است.

 لاستیگ ها دراصفهان فراوری می شوند

وی با اشاره به سرنوشت لاستیک‌ها در شهر اصفهان تصریح کرد: لاستیک‌هایی که سال‌ها در طبیعت رها و در بهترین حالت دپو می‌شد را به چرخه استفاده برمی‌گردانیم که با توجه به اقدامات انجام شده، تا دو ماه دیگر هیچ لاستیکی در سایت نخواهیم داشت، چراکه لاستیک‌ها را با روش‌های موجود و تکنولوژی پیرولیز به چرخه بازگردانی خواهیم کرد.

ساکتی افزود: بخشی از لاستیک‌ها به گرانول تبدیل می‌شود که این گرانول در چمن مصنوعی و زمین‌های بازی استفاده می‌شود، درواقع پسماندی که نوعی دردسر و معضل است، به‌وسیله تکنولوژی‌های روز دنیا تبدیل و بازاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان سازمان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در تلاش برای خرید ۴۰ دستگاه خودرو دوگانه سوز برای جمع آوری پسماند هستیم.