اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » تولیدی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1044131
چهارشنبه - 17 مرداد 1403 - 12:35
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خبر داد؛

اعلام ۴۳۰۰ فرار مالیاتی در سامانه سوت زنی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: در چهار ماه ابتدایی سالجاری۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مودیان در استان اصفهان دریافت شده است که ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

اعلام ۴۳۰۰ فرار مالیاتی در سامانه سوت زنی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: در چهار ماه ابتدایی سالجاری۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مودیان در استان اصفهان دریافت شده است که ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

 احمدرضا مُدبرنیا افزود: در این مدت همچنین چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از عوارض ارزش افزوده دریافت شده به شهرداری ها پرداخت شده که این عوارض ذز سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان بالاترین وصولی مالیات پس از تهران را دارد و پارسال توانستیم ۹۹.۶ درصد مالیات استان را وصول و از۴۳ هزار میلیارد تومان مالیات برآورد شده ۷/۴۲هزار میلیارد تومان آن را محقق کردیم که نشان از رشد ۶۰ درصدی داشت.

وی اعلام کرد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداختی اصفهانی ها به صورت مستقیم و چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن به صورت غیرمستقیم پرداخت شده است.

** قطعی سازی اظهارنامه های پیش فرض تا پایان شهریور ماه

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان مالیاتی استان اصفهان گفت: امسال سقف میزان استفاده از «تبصره ۱۰۰» نسبت به سال قبل سه برابر شده و صاحبان مشاغلی که تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش یا درآمد داشتند، می‌توانستند از این تبصره بهره‌مند شوند و استفاده از آن با استقبال خوب مودیان استان همراه شد.

وی تاکید کرد: امسال با افزایش سقف استفاده از این تبصره، مشاغل بیشتری از آن بهره‌مند شدند و ۵۸ هزار و۸۸۷ اظهارنامه مالیاتی از آن استفاده کردند.

وی ادامه داد:گروه دوم و سوم صاحبان مشاغلی که اظهارنامه پیش فرض قبرای آنها ارسال شده ۳۰۵ هزار و ۷۷۰ مودی هستند که که اوراق آنها تا پایان شهریور ماه قطعی سازی می شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان همچنین از تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۲۶ هزار و ۸۱ شرکت در سالجاری خبر داد.

**کشف ۶۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان

مدبر نیا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بین اقشار و صنوف مختلف، پزشکان بطور متوسط بیش از سایر اصناف و مشاغل مالیات می‌پردازند، گفت: علت حساسیت جامعه نسبت به پرداخت مالیات این گروه، بدلیل ارتباط این قشر با طیف گسترده‌ای از مردم است.

وی تصریح کرد: نگاه امور مالیاتی بر این نیست که در بحث مالیات فشاری به گروه و صنف خاصی وارد شود و ما بدنبال ایجاد منابع مالیاتی و قوانین جدید هستیم تا عدالت مالیاتی بیش از پیش رعایت شود.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما «فرار مالیاتی» است و اداره‌ای با عنوان «فرار مالیاتی» مشغول فعالیت است که به صورت نامحسوس در شهر موارد مورد نظر را شناسایی و برای برخورد به اداره کل معرفی می‌کند.

مدبرنیا خاطرنشان کرد: در قانون جدید مالیات‌های مستقیم، فرار مالیاتی مجازات کیفری درجه ۶ محسوب می‌شود و متخلفان طبق ماده ۲۷۴ این قانون به دادگستری معرفی می شوند و بر حسب نظر قاضی ممکن است به حبس از شش ماه تا دو سال نیز محکوم شوند.

وی تاکید کرد: اطلاعات بانکی همه افراد در اختیار سازمان مالیاتی کشور است و اداره فرار مالیاتی از ابتدای امسال تاکنون۳۷ مورد فرار مالیاتی مشمول اجرای ماده ۱۸۱ را شناسایی و شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کتمان درآمد را کشف کرده است.

این مقام مسئو.ل اظهارداشت: ۲۰۷ میلیارد تومان وصول مالیات از این پرونده ها به دست آمده است و از طریق این پرونده ها،۲۶۴ هزار اطلاعات سایر اشخاص ثالث هم به دست آمده که با آنها مراودات مالی داشته اند.

مدبرنیا اضافه کرد: امور مالیاتی استان سال گذشته اقدام به راه‌اندازی «سامانه سوت‌زنی» کرد که بر اساس اطلاعات دریافت شده در این سامانه، چهار هزار و ۳۴۲ فرار مالیاتی به اداره کل گزارش شد که تاکنون سه هزار ۴۳۲ مورد آن بررسی شده و ۹۱۰ مورد باقی مانده نیز بسرعت و دقت در حال رسیدگی است.

وی تاکید کرد: امسال برای نخستین بار کار ویژه‌ای در ارتباط با سامانه سوت‌زنی انجام و مقرر شد همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در این سامانه تخلف شان گزارش شده است، اجازه استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را نداشته باشند چون به هر صورت این اشخاص جزء مودیان پرریسک محسوب می شوند.

زهرا زرفشانی