استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 752055
جمعه - 7 تیر 1398 - 11:35

اصناف تولیدی از تسهیلات دولتی محروم هستند/ نیازمند نگاه ویژه مجلس هستیم

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشور با اشاره به محروم ماندن کسبه و بازاریان فعال در حوزه تولید از تسهیلات دولتی، گفت: اصناف نیازمند نگاه ویژه نمایندگان مجلس به‌ خصوص لحاظ کردن نظر آنان پیش از تصویب قوانین هستند.

اصناف تولیدی از تسهیلات دولتی محروم هستند/ نیازمند نگاه ویژه مجلس هستیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، محمود بنانژاد شب گذشته در مراسم روز اصناف در بجنورد با اشاره به وضعیت افزایش قیمت کالاها اظهار کرد: اتفاقات ایجاد شده طی یک سال اخیر،‌باعث افزایش قیمت کالاها شده و ویترین مغازه‌ها نیز همین امر را نشان می‌داد.

وی ضمن انتقاد از برخی مسئولان در خصوص اعلام بازار به‌ عنوان مقصر گرانی‌ها گفت: مسؤولین بدانند که همه در فضای کنونی در جنگ اقتصادی هستیم و با تحریم‌های ناعادلانه دشمنان هرروز ما را تحت‌ فشار بیشتر می‌گذارد و باید همه ارکان جامعه کنار هم باشند تا در جهت کنترل بازار، اقتصاد و رشد تولید و کمک به مردم در کنار هم باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشور با تأکید بر فعالیت اصناف در حوزه‌های مختلف افزود: کسبه و بازاریان اکنون در بخش تولید و اشتغال و امکانات مالی برای کشور فعالیت می‌کنند.

وی با تشریح نقش اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها در حوزه‌های مختلف گفت: نقش اصناف در تجارت و فرهنگ چشمگیر است؛ به‌ نحوی‌که  ۴۵ درصد از ۳ میلیون کسبه و صنف واحدهای صنفی توزیعی هستند و ۲۲ درصد واحدهای صنفی کشور در عرصه تولیدی هستند که بیشترین آمار ازنظر تعداد مجموعه‌های تولیدی در کشور متعلق به اصناف است.

بنانژاد اصناف و واحدهای تولیدی مربوط به این بخش را از کمک‌های دولتی محروم دانست و ادامه داد: ۶۶۰ هزار واحد صنفی در حوزه پوشاک، کیف، کفش و سوغات در حال فعالیت هستند که در مقایسه با ۸۱ هزار واحد تولیدی صنعتی و ۷ هزار واحد تولیدی دیگر از هیچ‌گونه حمایت تسهیلاتی دولتی برخوردار نیستند.

وی ۱۸ درصد از واحدهای صنفی کشور را در حوزه خدمات فنی و پشتیبانی خدمات پس از فروش کالاها عنوان کرد و افزود: ۱۶ درصد واحدهای صنفی خدمات  ارائه می‌دهند که ازجمله هتل‌ها، تالارها، رستوران‌ها و حمل‌ونقل‌های برون و درون‌شهری را  با ۴۵۰ هزار واحد صنفی در کشور در توسعه گردشگری شامل می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشور، حوزه فعالیت فرهنگی را ازجمله دیگر بخش‌های مهم کارکرد کسبه و بازاریان عنوان کرد و گفت: متوسط ارتباط مردم به اهر واحد صنفی در روز ۳ بار است که می‌تواند از جهات مختلفی همچون ترویج خرید کالای ایرانی، بومی‌سازی اقدامات دولت در سطح جامعه و مسائل فرهنگی عرفی، جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی عدم توجه به بخش فرهنگ‌ساز اصناف در جامعه را موجب گمراهی احتمالی عنوان و خاطرنشان کرد: مراقبت حرکت افراد مختلف در چارچوب قوانین کشور توسط اصناف باید موردتوجه باشد و در غیر این صورت، اصناف خارج از چارچوب تنبیه می‌شوند.

خزانه‌دار اتاق اصناف کشور از صدور برگه تخلف برای ۷ الی ۱۰ درصد کسبه و بازاریان کشور خبر داد و گفت: بالای ۹۰ درصد این افراد خدمتی صادقانه دارند و در جهت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان گام برمی‌دارند.

وی همچنین سهم اصناف کشور از تولید ناخالص داخلی کشور را ۱۸ درصد عنوان کرد و افزود: یک‌ششم سرمایه کشور و یک‌چهارم اشتغال ایجادشده در جامعه به حوزه اصناف تعلق دارد و این جایگاه نیازمند نگاه ویژه است.

بنانژاد در پایان با مورد خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس گفت: می‌توان نگاه ویژه را نمایندگان مجلس در موضوعات قانون‌گذاری لحاظ کنند و نظر اصناف را در امور مختلف و به جهت تصویب قوانین جویا شوند.

انتهای پیام/ح