اصلاح خطوط دوچرخه و خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس و ون، اقدامات مهم شهرداری در حوزه حمل و نقل/۶۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری در اختیار حملونقل عمومی
مدیریت شهری اصفهان درطول یکسال گذشته تاکنون موفق به خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس شده است که از این تعداد ۱۷۵ دستگاه با کمک حدود ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت خریداری شد و بهتدریج در حال تحویل به شهرداری است.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، علی قاسمزاده در ششمین برنامه تلویزیونی «۳۶۵ شبانهروز به احترام مردم اصفهان»، که به موضوع حمل و نقل در نصف جهان اختصاص داشت ومقارن با هفته گرامیداشت حمل و نقل بود به این مسئله اشاره داشت ترافیک اصفهان نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد افزایش داشته است، چراکه با توجه به شیوع کرونا، شهروندان بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنند در این راستا افزایش تعداد خودرو در شهر و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی رخ داده است.
وی ادامه داد: در سالهای ۹۵ _ ۹۶ تعداد اتوبوسهای موجود در اصفهان ۱۰۰۰ دستگاه بود، اما ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری تنها ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت میکرد و ۴۰۰ دستگاه نیز زمینگیر شده بود که این مسئله به دلیل کمبود قطعات و تحریمها بود.
وی با اشاره به اینکه در ۴ سال قبل تنها ۱۷۵ اتوبوس خریداری و به ناوگان شهر اضافه شد افزود: در واقع با این حداقل خرید ناوگان، با گورستانی از اتوبوس روبهرو بودیم. اما مدیریت شهری در دوره فعلی تنها در طول یکسال گذشته برای خرید ۲۸۲ دستگاه اتوبوس اقدام کرد که از این تعداد ۱۷۵ دستگاه با کمک حدود ۷۰۰ میلیاردتومانی دولت خریداری شد و بهتدریج در حال تحویل به شهرداری است. بر این اساس سهم ما در تأمین خرید اتوبوس ۲۰ درصد و سهم دولت ۸۰ درصد بوده است. برای خرید هر اتوبوس پنج میلیارد تومانی، شهرداری یک میلیارد و دولت چهار میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.
قاسم زاده، با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر عمر بالای ۹ سال دارد افزود: اگر میخواهیم شهر آلودهای نداشته باشیم، نباید ناوگان حملونقل عمومی شهر بیش از چهار سال در مدار خدمت باشد.۱۴
وی به خرید ۵۳ دستگاه اتوبوس کوچک و ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهر است اشاره کرد و گفت: با کمک شرکتهای دانشبنیان موفق به بازسازی صفر تا صد ۱۴۰ دستگاه اتوبوس با تغییر اتاق و تعویض قطعات شدیم. در حال حاضر ۱۰۰ اتوبوس که نیاز به قطعه داشت نیز تعمیر شد و در مجموع در این بخش ۲۴۰ اتوبوس در مدار قرار گرفت.
بهره گیری شهرداری اصفهان از دانش فنی و فناوریهای نوین برای رفع مشکلات ترافیک
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه سهجانبه با وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهره گیری از دانش فنی و فناوریهای نوین برای رفع مشکلات ترافیک گفت: آغاز شکلگیری نرمافزار اصرو در دوره مدیریت قبلی انجام شده بود و در دوره جدید به بهرهبرداری رسید.
قاسمزاده با بیان اینکه سامانه اصرو دارای دو سطح خدمات به مردم و مدیریت شهر است، تصریح کرد: در بخش خدمات به مردم، سامانه اصرو این امکان را به شهروندان میدهد که از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند؛ بر این اساس در ۵۰ ایستگاه پرتردد نیز صفحه الکترونیکی نصب شده است، البته شهروندان میتوانند این نرمافزار را در تلفنهای همراه خود نصب کنند و از خدمات آن همچون مدیریت زمان سفر بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه سامانه اصرو وضعیت خطوط و اتوبوسها و گزارش شرایط ترافیکی شهر را نیز در اختیار شهرداری قرار میدهد تا در مدیریت ترافیک شهر بهتر عمل کند، اضافه کرد: یک نرمافزار مدیریتی نیز تحت عنوان سامانه «مرصاد» (رصد تصادفات) برای تحلیل نقاط پرحادثه که در آن تصادف رخ میدهد، فعال شده است.
شهردار اصفهان ادامه داد: سامانه «بههمراه» نیز که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، امکان تقاضای جمعی برای اتوبوس را برای شهروندان فراهم میکند که با ثبت آدرسهای پرتکرار از سوی شهروندان قابلیت خدمترسانی دارد. اگر از این آزمایش موفق بیرون بیاییم، این اقدام میتواند به مدیریت هوشمند سفر کمک کند.
ونها در محلات کوچک
وی گفت: ۶۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حوزه حملونقل عمومی اختصاص دارد، در این حوزه اگر چه در نقطه مطلوب نیستیم، اما در این راستا حرکت میکنیم.
قاسمزاده توسعه مترو و فعال کردن رینگ چهارم را از اقدامات بلند مدت عنوان کرد و ادامه داد: سرفاصله خطوط اتوبوس تندرو در ساعات پرتراکم دو تا ۱۰ دقیقه است.
وی افزود: سرفاصله اتوبوس در خطوط درون شهری در ساعات تراکم ۱۱ دقیقه و غیر تراکم ۱۵ دقیقه است، اما در مسیرهایی همچون حصه، اطراف اصفهان و شهرهای کوچک که اتوبوس به حومه منتقل یا وارد میشود، سرفاصله ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است، البته در بعضی مناطق و محلات از جمله خوراسگان و رهنان زمان انتظار ۱۲ دقیقه است که باید این مشکل رفع شود.
وی تاکید کرد: در یک پیشبینی جدید برای محلات کوچک طرح آزمایشی در نظر گرفته شده که قابل تعمیم به شهر است، بر این اساس ۵۰ دستگاه ون خریداری شد تا در بعضی محلات همچون کوی امام جعفر صادق (ع) و شهرک نگین که امکان ورود اتوبوس به این مسیرها وجود ندارد، به شهروندان خدمترسانی کند. در حقیقت به نوعی حملونقل تعاملی شکل بگیرد.
اصلاح مسیرهای دوچرخه
قاسمزاده، درباره رونق دوچرخهها در شهر اصفهان گفت: در دوره قبل مدیریت شهری ایجاد ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه را در دستورکار خود قرار داد که سرعت عمل برای تحقق این عدد باعث شد بعضی مسیرها بدون مطالعه انجام شود. آر این جهت مدیریت شهری کنونی مصمم است امکان رفت و آمد با دوچرخه را برای شهروندان فراهم و تأمین امنیت سفر آنها را تأمین کند که با مطالعه و دقت بیشتری این کار انجام میشود.
زهرا نصیری