اصفهان » تولیدی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1040263
شنبه - 5 خرداد 1403 - 10:26
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان:

اصفهان رتبه صادراتی خوبی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت:اصفهان رتبه صادراتی خوبی در کشور ندارد به رغم اینکه در دنیا به سرآمدی در تجارت شناخته می شود.

اصفهان رتبه صادراتی خوبی ندارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امیر کشانی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ قلم کالای صادراتی از استان صادر می شود، افزود: برای اینکه نقاط قوت و ضعف کالاهای مزیت دار و صادراتی مان را شناسایی کنیم باید برنامه و نقشه راه توسعه صادرات داشته باشیم و با ایجاد سازوکاری می بایست اطلاعات بازارهای هدف و کالاهای مزیت‌دار هم به بازارهای صادراتی و هم به فعالان اقتصادی اعلام شود.

 وی اظهار داشت: متوسط سهم صادرات کشورهای مختلف درGDPکشورها ۳۰ درصد است و این یعنی یک‌سوم محصولاتی که تولید می‌شود به خارج از کشورها صادر می‌شود و این رقم در کشور ما ۸/۱۲ درصد و در استان اصفهان  بر اساس آمارهای قبلی ۱۵ درصد است.

 وی افزود: ما در حوزه صادرات چالش های جدی داریم و کالاهایی که صادر می‌کنیم نتوانسته به رشد اقتصادی ما کمک کند به دلیل اینکه کالاهای ما ارزش‌افزوده بالایی ندارند .

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بیان داشت: بر اساس شاخص های خلق ارزش‌افزوده، سبد کالای صادراتی استان بررسی شده واین نتیجه استخراج شده است که ۷۰ درصد صادرات ما مربوط به آهن و فولاد و محصولات نفتی است که این رقم در کشور ۷۴ درصد است.

 کشانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که در فصل پیش رو وضع اقتصادی مناسبی نداشته باشیم، افزود: متاسفانه تورم و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ما باید توسعه تولید وصادرات داشته باشیم اما سرمایه‌گذاران مان رو به کاهش  و فرار است.

 وی افزود: با وجود چنین شرایطی رشد صنعتی مناسبی نداریم و امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان کاهش یافته که مهم‌ترین دلیل آن عدم پاسخگویی و همراهی دستگاه‌های دولتی است.

کشانی اظهار داشت: عدم ارائه اختیاربه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان هم باعث شده تا موانع بسیاری در جهت رشد داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، صنایع، معادن وکشاورزی اصفهان گفت: به دلیل واگذار نکردن اختیارات به مسئولان استانی، بسیاری از فعالان اقتصادی باید وقت خود را در رفت‌وآمد بین اصفهان و تهران و دریافت مجوزها صرف کنند.

وی افزود: فعالان اقتصادی شهرستان‌های اصفهان نیز برای پیگیری موضوعات و مشکلات خود یا باید حضوری به اصفهان بیایند و یا به تهران سفر کنند که با پاس‌کاری مسئولان بسیاری از امور آنها به کندی پیش می‌رود.

زهرا زرفشانی