مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در گرامیداشت یکصمین سالگرد فعالیت ثبت احوال:

اصفهان با رتبه ششم سالمندی در کشور/ غفلت از تغییرات جمعیتی نگران کننده است

در نشست رسانه ای مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان بمناسبت گرامیداشت یکصدمین سالگرد فعالیت اداره ثبت احوال، شعار یک صد سال تلاش، مدیریت هوشمند هویت ایرانیان در راستای تداوم تشکیلات  این سازمان در طول یک قرن اعلام شد.

اصفهان با رتبه ششم سالمندی در کشور/ غفلت از تغییرات جمعیتی نگران کننده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست رسانه ای مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان بمناسبت گرامیداشت یکصدمین سالگرد فعالیت اداره ثبت احوال، شعار یک صد سال تلاش، مدیریت هوشمند هویت ایرانیان در راستای تداوم تشکیلات  این سازمان در طول یک قرن اعلام شد.

حسین غفرانی کجانی، مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به تاسیس این سازمان در دیماه ۱۲۹۷ و صدور اولین شناسنامه به نام فاطمه، یکصدمین سالگرد فعالیت سازمان ثبت احوال را افتخاری بزرگ برای کشور دانست و افزود: ثبت احوال، از اولین سازمان هایی بود که پس از تشکیل دولت مدرن در ایران  شکل گرفت و به روابط بین دولت و مردم کمک کرد.

غفرانی با اشاره مشکلات عدیده فقر فرهنگی و مقاومت هایی که در مسیر ثبت احوال وجود داشت، از تلاش ماموران ثبت در نقاط مختلف کشور در طول سال های گذشته قدردانی کرد و گفت:در طول این صدسال، چندین مرتبه قانون ثبت احوال تکمیل و یا تجدیدنظر شد است.

مدیرکل ثبت احوال از لزوم ایجاد تغییراتی در ساختار و روند ثبت وقوع حیاتی در دهه ۵۰ صحبت کرد که دولت وقت دست نیاز به سوی فرانسویان دراز می کند و متعاقب آن، وقوع انقلاب اسلامی توانست ثبت احوال را ملزم به اصلاح ساختار سازد که با تنظیم سند جدید و ابلاغ شماره ملی ۱۰ رقمی از سال ۱۳۸۶، ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار سند بدون نیاز به شماره شناسنامه و اسناد هویتی متفاوت ولی با ضریب امنیتی بالا صادر شد و اکنون، صدور کارت ملی هوشمند، پالایش عظیم دیگری است که در حوزه ثبت احوال رخ داده است.

وی صدور شناسنامه مکانیزه و اسناد با روکش ایمنی، ۵۰۰ بایگانی کشوری انلاین و کارکردهای مستمر ثبت وقایع حیاتی را بخشی از اقدامات ثبت احوال خواند و افزود: با توجه به ثبت به موقع بیش از ۹۹ درصد از وقایع حیاتی، ثبت احوال کشور  از یک نظام جامع آماری برخوردار است و تولید و نشر آمار در جلوگیری از معضلات اجتماعی و کمک به نظام برنامه ریزی کشور و زمینه توسعهموثر است.

مدیرکل ثبت احوال در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل جمعیتی پرداخت و گفت: ئکاهش باروری متاثر از سیاست های جمعیتی در سال ۷۰، موجب افزایش جمعیت سالمند ۶۵ سال به بالا شد، ضمن آنکه سالمندی جمعیت به سمت زنانه شدن پیش می رود و اکنون از طریق ۶ کارگروه و کمیته، درحال بررسی و یش بینی چالش ها و ارائه راهکار هستیم.

وی جمعیت زیر ۱۵ سال در استان اصفهان را ۱ میلیون و ۱۰۳ هزارو ۵۴۶ نفر اعلام کرد که با افزایش این گروه جمعیتی، جمعیت سالمند کاهش یافته و جمعیت جوان افزایش می یابد.

وی جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال را یک میلیون و ۲۰۷ هزارو ۸۵۴ نفر اعلام نمود که ۲۴ درصد جمعیت، گروه سنی ۳۰ تا ۶۴ سال شامل ۲ میلیون و ۴۴۸ هزارو۱۹۲ نفر و جمعیت ۶۵ سال به بالا بالغ بر ۳۶۱ هزارو ۲۵۸ نفر معادل ۷ درصد جمعیت می شوند.

وی تصریح کرد: اگر این ۷ درصد به ۱۲ درصد افزایش یابد، شیپور خطر سالمندی جمعیت برای ما بصدا در می آید.

مدیرکل ثبت احوال با ابراز تاسف از اینکه از پنجره طلایی جمعیت عبور کرده ایم، غفلت از تغییرات جمعیتی را نگران کننده خواند و گفت: اکنون استان اصفهان دارای رتبه ششم کشوری در نرخ سالمندی است و اگر با همین روند پیش رویم، دچار چالشی بزرگ خواهیم شد.

غفرانی از موانع طلاق، ازدواج، بیکاری و تحصیل جوانان صحبت کرد و افزود: نظام های برنامه ریزی، مجلس و نهادهای مسوول باید به فکر ارائه بست های حمایتی در مقابله با چالش ها جمعیتی باشند.

وی در ادامه، از صدور ۱۸۹ هزارو ۶۳۸ شناسنامه در ۸ ماهه امسال، شناسنامه نوزاد ۵۰ هزارو۸۶۱  و ۵۰ هزارو ۹۱۲ ولادت در ۸ ماهه سال ۹۷، ۱۵ هزارو۵۷۰ فقره صدور گواهی فوت خبر داد و افزود: یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر در کشور متولد شده اند. در حالی که ۳۸۶ هزارنفر فوتی در کشور  و در استان ۱۵ هزارو ۵۷۰ نفر فوتی داشته ایم.

وی از ۱۶ هزارو ۴۶۶ مورد ازدواج در ۶ ماهه امسال خبر داد و مینگین سن ازدواج را در مردان، ۸/۲۹  و در زنان، ۳/۲۶ سال اعلام کرد. غفرانی مینگین سن طلاق در مردان را ۲/۳۸ سال در ۶ ماهه سال جاری و در زنان، ۵/۳۳ سال بیان کرد. وی تراکم جمعیت در استان اصفهان را ۸/۴۷ به ازای هر کیلومتر مربع و بعد خانوار را طبق سرشماری سال ۹۵، ۳/۳ نفر عنوان کرد.