استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 391604
سه شنبه - 30 مرداد 1397 - 19:15

«اسماعیل نذر آفتاب» به درخشش در آمد / رونمایی از کتاب آزاده بجنوردی

کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» با حضور جمع کثیری از فرهنگ دوستان عرصه ادبیات پایداری شب گذشته رونمایی شد.

«اسماعیل نذر آفتاب» به درخشش در آمد / رونمایی از کتاب آزاده بجنوردی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس ، شامگاه دوشنبه ۲۹ مردادماه، کتاب ملی «اسماعیل نذر آفتاب»، خاطرات آزاده سرافراز ۸ سال دفاع مقدس، اسماعیل کریمیان شاددل که به قلم اکرم صدیقی به رشته تحریر درآمده بود رونمایی شد.

این مراسم با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات پایداری در سالن گلشن بجنورد برگزار شد و در ابتدا دف‌نوازان به مناسبت قرار گرفتن در آستانه دهه امامت و ولایت قطعه‌ای به نام علی مولا را اجرا کردند.

مهدی طحانیان، رزمنده و آزاده جنگ تحمیلی که در زمان حضور در جبهه‌های حق علیه باطل ۱۳ سال سن بیشتر نداشت، مهمان ویژه این مراسم بود که به جمع مشتاقان به ادبیات پایداری و دفاع مقدس گفت: برای کشور ایران اسلام عزت‌آفرین شده است و هرکسی که خواهان افزایش این عزت باشد باید در حول محور اسلام و ولایت گرد هم آیند.

وی با اشاره به مصاحبه معروف خود با خبرنگار خارجی خانم در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق اظهار کرد: آن زمان که این خبرنگار نزد اسرا آمد حجاب اسلامی نداشت و همین موضوع باعث شد تابنده به سؤالات این خبرنگار پاسخ ندهم و شرط پاسخگویی به سؤالات را رعایت حجاب اسلامی در اردوگاه اعلام کردم.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: این پاسخ من در اردوگاه برای این تیم خبری و حتی بسیاری از افراد حاضر در آن مکان بسیار عجیب و جالب‌توجه بود زیرا پسری ۱۳ ساله چطور می‌تواند با چنین ابهتی بابیان خواسته و نظر خود همگان را مبهوت سازد.

وی در ادامه با اشاره به فشارها و سختی‌های دوران اسارت در زندان‌های عراقیان طی ۸ سال دفاع مقدس گفت: رزمندگان ایرانی با اعتقاد به اسلام و تعصب و عزت بر روی کشور و امام همواره بر استقامت و پایداری علیه شکنجه‌های دشمنان تأکید داشتند و همراه به عشق وطن و عقیده‌ای که برای آن وارد جبهه شده بودند، در برابر این سختی‌ها و رنج‌ها مقاومت می‌کردند.

طحانیان در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ابزارهای دشمنان برای تهییج نیروهای خود را حضور و نشان دادن سربازان کم سن و سال ایرانی به آنان عنوان کرد و افزود: عراقی‌ها برای آنکه نیروهای خود را در برابر پاسداران ایرانی تهییج و تقویت کنند، افرادی همچون بنده که ۱۳ سال بیشتر سن نداشتم را به میان آنها می‌برد و اعلام می‌کرد که سربازان خمینی همین بچه‌ها و افراد کم سن و سال هستند که برای جنگ آمده‌اند و مدافعان مقتدری در ایران وجود ندارد.

وی در فرازی دیگر از جلسه علت وجود شکنجه‌های فراوان نیروهای بعثی علیه رزمندگان ایرانی را وجود ترس درونی در میان خودشان دانست و گفت: نیروهای بعثی عراق خود به‌محض به اسارت درآمدن به‌دست ایرانیان بدون کوچک‌ترین فشاری، اقدام به صحبت علیه صدام و کشور خود می‌کردند و به همین علت آنان تصور می‌کردند که ایرانیان نیز پس از مدتی در زیر فشار و شکنجه لب به سخت علیه امام و انقلاب می‌گشایند که با صبر و استقامت رزمندگان ایرانی، این خیال آن‌ها هیچ‌گاه به نتیجه درنیامد.

در ادامه این آیین تئاتر صحنه‌ای مسافر  با مضمون دفاع مقدس و اسرای هشت سال جنگ تحمیلی برای حاضران به اجرا درآمد.

حاضران در مراسم شب خاطره موج‌های بیقراری در ادامه شاهد و ناظر صحبت‌های اسماعیل کریمیان شاددل، آزاده سرافراز بجنوردی در گفتگو با محمد قاسمی‌پور مدیر دفتر مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری بودند.

کریمیان شاددل با اشاره به نوع نگارش این کتاب و اقدامات انجام‌شده برای گردآوری خاطرات گفت: تمام این خاطرات را سعی کردم تا به رشته تحریر دربیاوردم، و بسیاری از این خاطرات در طول سالیان مختلف نوشته‌شده است.

کریمیان شاددل با اشاره به نوع نگارش این کتاب و اقدامات انجام‌شده برای گردآوری خاطرات گفت: تمام این خاطرات را سعی کردم تا به رشته تحریر دربیاوردم، و بسیاری از این خاطرات در طول سالیان مختلف نوشته‌شده است.

وی همچنین بانام بردن از تعدادی از همرزمان همراه با یکدیگر، از سختی‌های دوران اسارت گفت و افزود: نیروهای بعثی عراق برای رزمندگان ایرانی شرایط بسیار بدی را ازنظر فشارهای روحی و جسمی بر افراد تحمیل کرده بودند و اگر اعتقاد و ایمان راسخ در دل نیروهای ایرانی نبود، امکان تحمل فشارها میسر نمی‌شد.

این رزمنده و آزاده دفاع مقدس با اشاره‌هایی گذرا به برخی از خاطرات خود، برخی اتفاقات شیرین در اردوگاه‌های اسرا را مایه افزایش روحیه نیروهای ایرانی عنوان کرد و ادامه داد: افراد بزرگی همچون شهید ابوترابی با حضور خود در اردوگاه‌های اسرای ایرانی همواره مایه قوت قلب برای بچه‌ها بود و روحیه امید به آینده و تقویت اعتقادات در آن زمان بسیار موج می‌زد.

بخش انتهایی این آیین نیز با حضور، مهدی طحانیان، محمد قاسمی پور، اکرم صدیقی، اسماعیل کریمیان شاددل به رونمایی از کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» پرداخته شد.

انتهای پیام/