استقبال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ایده ها و طرح‌های نوین و دانش بنیان

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ایده‌ها و طرح های جدید و دانش بنیان متخصصان در همه حوزه ها بالاخص حوزه راه های فرعی و روستایی استقبال می‌کند.

استقبال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ایده ها و طرح‌های نوین و دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا اکبری معاون راه‌های فرعی و روستایی این سازمان در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان این مطلب گفت: نخستین رویداد تخصصی سازمان همزمان با آغاز چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته و با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی رونمایی شد که البته مراحل مقدماتی آن از چند ماه‌ پیش آغاز شده بود و فرایند آن تا شهریور سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در این رویداد، جمع آوری ایده‌های جدید و طرح‌های نو و دانش بنیان درحیطه فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به فراخوان گذاشته شده است، افزود: محققان، متخصصان، دانشجویان و مهندسان و همه افرادی که صاحب ایده‌های نو و طرح های خلاقانه و کاربردی در زمینه‌های مختلف فعالیتهای سازمان و بالاخص در محورهای موضوعی اعلام شده در این فراخوان هستند، می‌توانند ایده‌های خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
 اکبری افزود: محورهای این رویداد شامل پایش هوشمند راه‌های کشور، رویه‌های اقتصادی برای راه‌های فرعی روستایی، روش‌های نوین نگهداری راه‌ها, پل‌های سبک و سریع النصب در مواقع بحرانی، تامین مالی راهداری راه‌های روستایی (مشارکت اجتماعی)، بهینه سازی فنی و اقتصادی انواع حفاظ و افزایش دوام و کیفیت خط کشی راه‌ها می‌باشد.
معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان خاطرنشان کرد: برای این کار دبیرخانه ای متشکل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و چند شرکت شتاب دهنده که دارای تخصص در زمینه تجاری سازی محصولات و ایده های دانش بنیان می‌باشند، تشکیل شده است. همچنین این دبیرخانه دارای سایت اینترنتی است و فراخوان آن همزمان با اولین روز نمایشگاه بین المللی حمل نقل منتشر شده است.
اکبری با اشاره به اهمیت ساخت، نگهداری و ایمن سازی راه‌های روستایی در کشور اظهار کرد: امسال و با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی و موافقت شورای عالی اداری ریاست جمهوری، ساختار راه‌های روستایی تغییر داده شد و دو مقوله نگهداری و ساخت راه‌های روستایی که پیش از این جدا بودند، در کنار هم و در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است .
وی با بیان این که امسال ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر  راه روستایی با امکانات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بدون استفاده از منابع مالی آغاز شده است، گفت: خوشبختانه این طرح تا کنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است و عملیات زیرسازی ۲۰۰۰ کیلومتر به اتمام رسیده  و صرفاً عملیات مربوط به آسفالت محورها باقی مانده است که قراردادهای مربوط به آن در حال انعقاد می‌باشد.
وی افزود: کار انجام شده در حوزه ساخت راه‌های روستایی درواقع یک رویکرد مدیریت و سبکی جدید در حوزه ساخت راه‌های روستایی است و امیدواریم این روند در سال آتی با پوشش ۳۰۰۰ کیلومتر و تا پایان کار دولت به ۵۰۰۰ کیلومتر برسد تا بخش اعظم راه‌های روستاهایی که تعداد خانوار بالایی دارند و در سال‌های گذشته عملیات راهسازی در آنها انجام نشده است، به زودی در فهرست راه‌های روستاهای برخوردار از آسفالت قرار گیرند.
معاون راه‌های فرعی و روستایی با بیان این مطلب که در حوزه ساخت و نگهداری راه‌های روستایی، با مشکل کمبود منابع مالی روبرو هستیم، گفت: به همین دلیل شناسایی روش‌های کم هزینه و تکنولوژی‌های جدید که منجر به کاهش هزینه اجرای پروژه ها می‌شود، از اهمیت شایانی برخوردار است و در فراخوان این رویداد به آن توجه شده است.
معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان ابراز امیدواری کرد با فراخوان انجام شده، ایده های نوینی در زمینه مشارکت‌های اجتماعی در حوزه تامین هزینه های ساخت راه‌های روستایی، تثبیت خاک و جایگزینی قیر و آسفالت یا روکش‌های آسفالتی با ضخامت کم و مقاومت و دوام بالا توسط متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان ارائه شود.