استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 913995
سه شنبه - 10 دی 1398 - 12:00

استاندارد ملی روغنهای خوراکی (روغن سرخ کردنی)

استاندارد ملی شماره ۴۱۵۲ مربوط به روغنها و چربیهای خوراکی روغن سرخ کردنی ویژگیها و روشهای آزمون نخستین بار در سال ۱۳۷۴ تدوین شده است و تاکنون دو بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

استاندارد ملی روغنهای خوراکی (روغن سرخ کردنی)

به گزارش پایگاه خبری ربیع، استاندارد ملی شماره ۴۱۵۲ مربوط به روغنها و چربیهای خوراکی روغن سرخ کردنی ویژگیها و روشهای آزمون نخستین بار در سال ۱۳۷۴ تدوین شده است و تاکنون دو بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان کردستان، هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگیهای کیفی و ترکیبی، نمونهبرداری، روش‌های آزمون، بستهبندی و نشانهگذاری این فرآورده می‌باشد.

روغن سرخ کردنی روغنی است متشکل از یک یا دو و یا چند روغن مجاز خوراکی که از نظر ویژگیها برای سرخ کردن سطحی و عمیق مناسب باشد. در تهیه این محصول استفاده از روغنهای تفاله زیتون، نارگیل، انواع روغن هسته پالم (شامل هسته پالم، اولئین هسته پالم و استئارین هسته پالم) و روغن پالم استئارین، به تنهایی یا مخلوط آنها ممنوع است. اما در صورت استفاده از انواع روغن پالم، باید از نوع پالایش نهایی شده باشد. همچنین استفاده از انواع روغن بکر در تولید روغن سرخ کردنی ممنوع می‌باشد.

روغن سرخ کردنی باید در ظروف محکم و غیر قابل نفوذ بستهبندی شود. دربندی ظروف بستهبندی باید به نحوی باشد که پیش از رسیدن به دست مصرفکننده، امکان دخل و تصرف در آن وجود نداشته باشد. جنس بستهبندی نباید اثر نامطلوب روی روغن داشته باشد و باید از نوع درجه مواد غذایی (شامل ظروف فلزی و ظروف پلیمری) باشد.

بر روی هر بسته حاوی روغن باید نام و نوع فرآورده (روغن سرخ کردنی مخصوص خانوار یا صنایع غذایی و اصناف)، نام روغنهای متشکله و نشانی تولید کننده و علامت تجاری آن، شماره سری ساخت یا تولید، میزان و نوع

آنتیاکسیدان مصرفی، دستور مصرف، میزان اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک برحسب درصد، شرایط نگهداری، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید و انقضای قابلیت مصرف (به روز، ماه و سال) و وزن خالص، به طور خوانا و با جوهر پاک نشدنی درج شده باشد. در هنگام خرید باید به علامت استاندارد و کد ده رقمی زیر آن توجه نمود. جهت پیگیری اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد فرآورده، کد ده رقمی درج شده در زیر آن را می‌توان به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمود.

سامانه تلفن گویا ۱۵۱۷ رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرفکنندگان می‌توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری نمایند.

الناز حسینی