استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 917059
یکشنبه - 15 دی 1398 - 11:52

استاندارد فرآورده کشک مایع صنعتی

استاندارد ملی شماره ۶۱۲۷ در مورد فرآورده کشک مایع صنعتی- ویژگی‌ها نخستین بار در سال ۱۳۸۰ تدوین شده است و تاکنون یک بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، استاندارد ملی شماره ۶۱۲۷ در مورد فرآورده کشک مایع صنعتی- ویژگی‌ها نخستین بار در سال ۱۳۸۰ تدوین شده است و تاکنون یک بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است.

هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی‌ها، بسته‌بندی، نشانه‌گذاری، نمونه‌برداری و روش‌های آزمون کشک مایع صنعتی می‌باشد.

در این استاندارد کشک به عنوان فرآورده‌ای تعریف شده است که با استفاده از فرآیندهای مناسب صنعتی از تخمیر و تغلیظ و خشک کردن شیر (کامل-کم چرب-بدون چربی) و همچنین فراورده‌های تهیه شده از شیر باز ساخته (مانند ماست یا دوغ) و یا به همراه پس آب کره، آب پنیر، پودر آب پنیر یا مخلوطی از آن‌ها با یا بدون اضافه کردن نمک به دست می‌آید.

در این فرآورده ویژگی‌هایی مانند قوام و سایر ویژگی‌ها مانند رنگ، طعم و بو بسیار مهم می‌باشند. این فرآورده باید دارای قوام مایع تا خمیری یکنواخت باشد و دو فازه نباشد. رنگ کشک صنعتی باید به صورت خامه‌ای سفید تا کرم باشد و نیز باید طعم و بوی مخصوص به خود را داشته باشد. بسته‌بندی این فرآورده باید در ظروف شیشه‌ای غیر قابل نفوذ باشد. بر روی بسته‌بندی این محصول باید نام و نوع فرآورده (نوع تهیه و ماده اولیه مورد استفاده)، نام و نشانی تولیدکننده و علامت تجاری آن، سری ساخت، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضای قابلیت مصرف (به روز، ماه و سال)، شرایط نگهداری (ذکر عبارت: در یخچال نگه داری شود) و وزن خالص درج شده باشد.

در هنگام خرید این فرآورده‌ها باید به علامت استاندارد و کد ده رقمی زیر علامت استاندارد نیز توجه نمود. جهت پیگیری اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی درج شده در زیر علامت استاندارد را می‌توان به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمود.

همچنین سامانه تلفن گویا ۱۵۱۷ رابط بین مردم و اداره کل استاندارد است و مصرف‌کنندگان می‌توانند شکایات مرتبط با کیفیت فرآورده مشمول استاندارد را از طریق این سامانه تلفنی، ثبت و پیگیری نمایید.