اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی
کد خبر : 900442
سه شنبه - 19 آذر 1398 - 15:37

استارت‌آپهای خلاق برای توسعه اقتصاد روستا فعال می‌شوند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استارت‌آپها را نماد واقعی اقتصاد خلاق دانست و از تشکیل کمیته‌ای مشترک به منظور استفاده از ظرفیت استارت‌آپهای خلاق برای توسعه روستاها خبر داد.

استارت‌آپهای خلاق برای توسعه اقتصاد روستا فعال می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، اصغر نوراله زاده در نشست هم اندیشی،‌ شناسایی و به کارگیری ظرفیت اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه کسب و کارهای روستایی، گفت: برای آنکه بتوانیم از ظرفیت اقتصاد خلاق در اقتصاد روستا استفاده کنیم باید ارزش افزوده بیشتری از خلاقیت و ذهن افراد به دست آوریم.

تشکیل کمیته مشترک با استارت‌آپهای خلاق روستایی

وی ادامه داد: امروز فناوری‌های نوین و استارت‌آپها نماد واقعی اقتصاد خلاق هستند و ما در گام نخست می‌خواهیم کمیته مشترکی را با همکاری استارت آپهایی روستایی ایجاد کنیم و به عنوان کارگزار معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و استارت‌آپها ایجاد کنیم تا نشستهای مشترکی داشته باشیم و از ظرفیت اقتصاد خلاق برای توسعه روستاها بهره‌مند شویم.

نوراله زاده‌ افزود: برای استفاده از فناوری‌های نوین در محیط‌های روستایی نیازمند فرهنگسازی و توسعه و ترویج این فرهنگ هستیم و برای تحقق این امر از ظرفیت حوزه روستایی جهاد و معاونت روستایی ریاست جمهوری استفاده می‌کنیم و استارت‌آپهای روستایی هم باید در بحث فرهنگسازی به کمک بیایند و مستندات خود را ارائه دهند.

استفاده از ظرفیت استارت‌آپها برای بازارسازی محصولات روستایی 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: به منظور بهره‌مندی از ظرفیت استارت‌آپها برای بازار سازی،‌برندسازی و فروش نیازمند بسته بندی و لجستیک هستیم.ما باید فناوری ایجاد کنیم و عرضه محصولات روستایی را در دستور کار قرار دهیم ولی این کار به یک پلت فرم نیاز دارد که برای عرضه و برندینگ و بسته‌بندی محصول فکر کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که کار نیازمند حمایت مالی باشد باید در نشستهای مشترکی که برگزار خواهیم کرد به طور شفاف اعلام شود تا آن را پیگیری کنیم.

به گفته نوراله‌زاده مدل کسب و کاری که قرار است به مردم نشان داده شود باید مشخص شود تا مردم ارائه خدمات را احساس کنند و از طراحی کار رضایت داشته باشند.

اقتصاد ایران تا ۲۰۳۰ به سمت مشاغل خدماتی می‌رود

سامه ابتهاج مشاور صنایع خلاق معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست از حرکت ایران به سمت مشاغل خدماتی خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی مکنزی ایران از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ به سمت مشاغل خدمتاتی می‌رود لذا باید برنامه‌ریزی های ما در حوزه اقتصاد روستا به سمت مشاغل خدماتی و خلاق باشد.

وی گفت: معتقدم در حوزه روستایی اعم از کشاورزی یا گردشگری باید صنایع وابسته به آن را هم در کنارش ببینیم یعنی زمانی می‌توانیم بگوییم که زنجیره ارزش گردشگری در حوزه روستاها و کل کشور کامل شده که صنایع وابسته‌اش را درنظر گرفته باشیم چرا که ممکن است اشتغالزایی حاصل از صنایع وابسته به گردشگری و کشاورزی نظیر بسته‌بندی، ارزش افزوده و فراوری محصول بیشتر از اشتغالزایی این حوزه‌ها باشد.

فرش ایرانی‌ترین کالایی که رقیب جهانی ندارد!

مشاور صنایع خلاق و فرهنگی معاون وزیر کار تحریم را فرصت مناسبی برای توسعه اقتصاد روستا دانست و افزود: در حوزه صنایع دستی و صنایع فرهنگی و حتی صنعت فرش که ایرانی‌ترین کالا به شمار می‌رود و رقیبی در جهان ندارد می‌توانیم از ظرفیتهای موجود برای توسعه اقتصاد روستا استفاده کنیم و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار این آمادگی را دارد که با همکاری صندوق کارآفرینی امید در راستای تحقق این امر گام بردارد.

به گفته وی، با ورود افراد خلاق و کارآفرین به اقتصاد، کیفیت خدمات افزایش و هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فرصتهای شغلی بسیاری ایجاد می‌شود.

افتتاح بنیاد ملی فناوری‌های فرهنگی در هفته آینده

ابتهاج توسعه بازار را مهمترین دغدغه استارت‌آپها عنوان کرد و گفت: اگر بازار را توسعه دهیم افراد خلاق و کارآفرین می‌توانند وارد شوند؛ بنابر این باید تلاش کنیم تا بازار از انسجام و ساماندهی لازم برخوردار شود و با استفاده از فناوری های نوین و ایده‌های نو اقتصاد روستا را متحول کنیم.

محمد عبده ابطحی، مدیر رسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال» پایدار وزارت کار نیز در این نشست از افتتاح رسمی بنیاد ملی فناوری فرهنگی در هفته آینده خبر داد و گفت: در بخش خدمات جدید کسب‌وکار باید محصولات روستایی را به یک بازار و مجموعه بزرگتر وصل کنیم و آمادگی داریم از هر مجموعه‌ای که یک نهاد پشتیبان کسب و کار ایجاد کند، حمایت کنیم.