از شئون آراستگی تا سیر نمایشگاهی ریحانه در گذر چهارباغ

گذر فرهنگی چهارباغ در روزهایی که به نام دهه کرامت مزین شده بود، در روز ملی عفاف و حجاب حال و هوای متفاوتی را تجربه کرد. ویژه‌برنامه نخستین جشنواره عفاف و حجاب با عنوان “حجاب قانونی” به‌مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان برگزار شد.

از شئون آراستگی تا سیر نمایشگاهی ریحانه در گذر چهارباغ

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گذر فرهنگی چهارباغ در روزهایی که به نام دهه کرامت مزین شده بود، در روز ملی عفاف و حجاب حال و هوای متفاوتی را تجربه کرد. ویژه‌برنامه نخستین جشنواره عفاف و حجاب با عنوان “حجاب قانونی” به‌مناسبت روز ملی عفاف و حجاب در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان برگزار شد.

در این جشنواره که با مشارکت بخش‌های گوناگون حال و هوای متفاوتی را در این گذر تاریخی رقم زده بود، دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، بانوسرای آفتاب و انتشارات این سازمان نیز با برپایی غرفه‌های جداگانه به سهم خود دغدغه شهروندان در حوزه عفاف و حجاب و خانواده را پاسخ گفتند.

در نیمه‌های خایابان چهارباغ عباسی به نمایشگاه شئون آراستگی می‌رسیم که به همت دفتر تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برپا شده است.

مدیر این دفتر تخصصی، تقویت عزت نفس زن در جامعه، ایفای نقش مادری، مدیریت خانواده، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جهت رشد فرهنگی، علمی روانشناختی و اخلاق اسلامی بانوان شهر اصفهان را از مهم‌ترین اهداف و رسالت‌های بانوسرای آفتاب دانست و درباره رونمایی از نخستین منشور پوشش و لباس شهر اصفهان اظهار داشت: هدف از رونمایی از این طرح اصلاح فرهنگ صحیح پوشش با رعایت معیارهای ایرانی و اسلامی، استفاده بهینه از پتانسیل‌های مغزافزاری، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود و ایجاد بستر مناسب جهت شناسایی، ساماندهی و حمایت طراحان لباس بود.

لیلا لندی اصفهانی افزود: برگزاری سلسله گردهمایی‌های هنرجویان و طراحان لباس و تربیت نیروهای متخصص در حوزه طراحی لباس از جمله برنامه‌های اجراشده و برگزاری جشنواره لباس فجر و نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی لباس از جمله برنامه‌های آینده دفتر تخصصی بانوان آفتاب در این خصوص است.

وی حفظ هویت ملی، ندای فطرت، آزادی فکر، استحکام حریم خانواده، احترام به روابط اجتماعی، دستیابی به حیا، تفاوت روانشناختی میان زن و مرد و حفظ سلامت جسم و روح را از جمله شئون آراستگی دانست.

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب با بیان اینکه هویت ایرانی همواره برای زن ارزش قائل بوده است، درباره الزامات عقلی عفاف و حجاب گفت: عقل می‌گوید آزادی فردی تا جایی محترم است که حقوق دیگران را پایمال نکند و برهنگی، ضایع‌کننده حقوق دیگران است.

لندی با بیان اینکه در تمام جوامع، هر مراسم و مناسبتی لباس خاص خود را دارد، ادامه داد: انتخاب پوشش مناسب نشان از شخصیت سالم است.

وی رشد عقلی، حفظ ارزش زن، کاهش خشونت نسبت به زن، آرامش روانی، انعطاف روحی زن، رضایت زن و مرد، کاهش جرائم و رعایت ارزش‌های فردی و عمومی را نیز از شئون آراستگی از منظر روانشناختی دانست.

“در اسلام زن ریحانه است”؛ این عبارتی است که روی یکی از حدود ۴۰ تابلویی که در نمایشگاه دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گذر فرهنگی چهارباغ خودنمایی می‌کند.

مدیر این دفتر تخصصی درباره برپایی این نمایشگاه گفت: سیر نمایشگاهی ریحانه شامل حدود ۴۰ تابلوی گرافیکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه خانواده، ازدواج، زنان، حجاب و عفاف در سال‌های اخیر است.

سیدمحمدصادق سجادزاده افزود: کم‌رنگ شدن حجاب و عفاف، بی‌حیایی و دوری از ارزش‌های اسلامی از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق و همچنین معضل خیانت در خانواده‌ها است و حفظ حجاب و عفاف و بازگشت به ارزش‌های والای خانواده می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک کند.

وی «اشتباهات خطرناک در ازدواج»، «تربیت معتادپرور» و «ریحانه» را از جمله سیرهای نمایشگاهی دانست که توسط دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و به مناسبت‌های گوناگون در سطح شهر برپا شده است.

به گفته سجادزاده انتقال مفاهیم اجتماعی و فرهنگی در قالب‌های تصویری و گرافیکی تأثیری به مراتب بهتر و بیشتر از ارائه آنها در قالب‌های سنتی مانند سخنرانی و برگزاری سمینار دارد و به همین دلیل مورد تأکید معاونت اجتماعی و دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر این طرح‌ها به سهولت در فضای مجازی منتشر و بازنشر شده و بارها اتفاق افتاده که بدون اطلاع ما شاهد بازنشر آنها بوده‌ایم. همچنین سازمان‌های گوناگون از سایر شهرستان‌های استان و حتی سایر استان‌های کشور خواستار برپایی این نمایشگاه‌ها بودند که در این زمینه همکاری‌های لازم انجام شده و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده است.

در قسمت دیگری از جشنواره عفاف و حجاب به نمایشگاهی از تابلوهای آبرنگ از چهره مادران شهدا می‌رسیم.

روح‌اله براتی خالق این آثار پشت میز کوچکی ایستاده و قلم‌مو به‌دست، چهره مهربان اما پرصلابت مادر شهیدی دیگر را نقاشی می‌کند.

براتی که ۲۰ سال است نقاشی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند، تلاش خود را بر اعتلای هنر انقلاب اسلامی و نقاشی از مادران شهدا متمرکز کرده و می‌گوید: به نظر من هنر بهترین ابزار برای رساندن پیام‌ها و مفاهیم معنوی است.

این هنرمند نقاش که تابه‌حال موفق به برپایی نمایشگاه نشده از عدم حمایت از آثارش نیز گلایه دارد و ادامه می‌دهد: متأسفانه ارگان‌هایی که می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند حمایت لازم را از این هنر انجام نمی‌دهند.

براتی که تکنیک‌های دیگر مثل مدادرنگی و سیاه‌قلم را هم تجربه کرده می‌گوید درست است که کار با آبرنگ در مقایسه با سایر تکنیک‌ها سخت‌تر است اما لطافت خاصی دارد و قدرت بیان آن، ذهن مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند.

غرفه‌های مشاوره خانواده و ازدواج، معرفی کتاب و محصولات فرهنگی در باب عفاف و حجاب، نقاشی و سرگرمی کودکان و ملزومات حجاب از دیگر بخش‌های جشنواره حجاب قانونی بود.