استانها » اصفهان » پروانه شریفی » تولیدی » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 560748
شنبه - 17 آذر 1397 - 16:54

از دوبرابرشدن هزینه خانوارها تا هزینه ۷۰۰میلیاردی روزانه دولت

امروزه دیگر نابسامانی وضعیت اقتصادی برای همگان روشن است و نمی‌توان این مهم را انکار کرد. آنقدر این وضعیت در زندگی تک‌تک مردم جامعه احساس می‌شود که نمی‌توان با هیچ آمار و توجیهی نابسامانی را پوشاند.

از دوبرابرشدن هزینه خانوارها  تا هزینه  ۷۰۰میلیاردی روزانه دولت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه دیگر نابسامانی وضعیت اقتصادی برای همگان روشن است و نمی‌توان این مهم را انکار کرد. آنقدر این وضعیت در زندگی تک‌تک مردم جامعه احساس می‌شود که نمی‌توان با هیچ آمار و توجیهی نابسامانی را پوشاند.
امروز هم صدای مردم درآمده، هم نمایندگان و هم کارشناسان اقتصادی و همه بر این موضوع صحه می‌گذارند که سیاست‌های اقتصادی که دولت آن‌ها را در این سال‌ها پیاده کرده، هیچ تأثیری نداشته و گاهی وضع را بدتر هم کرده است.
گزارش‌های رسمی حاکی است دولت تاکنون سیاست‌های بسیاری را پیاده کرده و حتی در بازه‌ای از زمان در عرض یک روز سیاست اقتصادی کل کشور تغییر پیدا کرده که این‌ها همه نشان از سردرگمی تیم اقتصادی یا عدم تلاش آن‌ها دارد.
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی در ۵ سال دولت حسن روحانی دو برابر شده است.
براساس گزارش بانک مرکزی متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۱۶.۵۳۹.۶۱۳ ریال (سالیانه حدود ۲۱٫۶ میلیون تومان و ماهیانه حدود ۱.۸ میلیون تومان) بوده است.
در سال ۱۳۹۲ که اولین سال دولت یازدهم بود، متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی به ۲۸۴.۴۶۲.۳۳۶ ریال رسید که نسبت به سال ۱۳۹۱ حدود ۳۲درصد افزایش داشت.
در سال ۱۳۹۳ متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی با ۱۵٫۶درصد افزایش به ۳۲۸.۷۵۹.۹۷۵ ریال رسید.
در سال ۱۳۹۴ این شاخص با بیش از ۷درصد افزایش به ۳۵۲.۶۵۰.۷۵۱ رسید.
در سال ۱۳۹۵ نیز متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی ۳۹۳.۰۰۵.۸۷۴ ریال اعلام شد و درنهایت در سال ۱۳۹۶ این شاخص به ۴۲۱.۳۰۸.۵۲۴ ریال (معادل ماهیانه ۳.۵ میلیون تومان) رسید.
این آمار گویای آن است که متوسط هزینه ناخالص سالیانه هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۱ که هنوز دولت روحانی روی کار نیامده بود، تقریبا دوبرابر شده است.
با وجود این توصیفات دولت خودش هم هزینه‌هایی دارد که باید پرسید در این وضعیت نابسامان اقتصادی آیا تمامی این هزینه‌های جاری لازم است و نمی‌شود این میزان را کاهش داد.مجموع هزینه‌های جاری دولت در نیمه اول امسال ۱۳۰ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان اعلام شده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته ۲۲ درصد بیشتر است. هزینه‌های جاری دولت در نیمه اول سال گذشته ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بود. به بیانی، دولت در نیمه اول امسال ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر نسبت به سال قبل خرج کرده است.
دولت در نیمه اول امسال به طور متوسط هر روز ۷۰۴.۲۴۷.۳۱۱.۸۲۸ تومان صرف هزینه‌های جاری خود کرده است.