فرهنگ و هنر
کد خبر : 1044959
چهارشنبه - 28 شهریور 1403 - 17:30
یک هفته با فضای مجازی موسیقی-۳۴؛

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

انتشار برخی از اظهارات حمید حامی پس از بازگشت دوباره به کشورمان، استوری جدید رضا بهرام و دلنوشته جالب یک مدیر فرهنگی بخشی از مطالب فضای مجازی موسیقی طی روزهای گذشته را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

حمید حامی؛ شایعه مهاجرت، بازگشت و چند داستان دیگر

حمید حامی از خوانندگان توانمند و صاحب سبک موسیقی پاپ کشورمان که طی سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی در حوزه فعالیت‌های موسیقایی خود رو به رو بود چندی پیش بود که از حضورش در کشور کانادا و ماندگاری اش خبر داد. خبری که بسیاری از کاربران و طرفدارانش آن را به منزله مهاجرت وی به بهانه کنسرت‌های خارجی‌اش قلمداد کردند.

اما مدتی بعد از انتشار این اخبار و مطالب، حمید حامی به یک باره سکوتش را شکست و با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از بازگشت خود به ایران خبر داد و اعلام کرد به زودی در گفت‌وگویی مفصل توضیحاتی درباره اتفاقات و حواشی این چند ماه در کانادا و کنسرت خبرسازش خواهد داد.

توضیح اینکه چندی پیش انتشار ویدئوهایی از کنسرت این خواننده در کانادا خبرساز شد که او تلویحاً مهاجرتش از ایران را تأیید کرده بود. اما به فاصله چند روز پس از این اخبار، به یک باره یکی از کنسرت‌هایش در کانادا لغو شد و این خواننده از کارشکنی تهیه کنندگانش در لغو این کنسرت و ماجرای حضورش در کانادا خبر داد.

حالا این خواننده با بازگشت به ایران، قرار است به زودی اطلاعاتی مهم درباره روند حواشی رخ داده را بازگو کند.

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

حامد جلیلی؛ اگر حمایت‌های آقا سید از جشنواره نبود …

حامد جلیلی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره ملی سرود فجر که طی روزهای گذشته درگیر برگزاری این رویداد موسیقایی در تالار رودکی و تالار وحدت بود، پس از برپایی مراسم اختتامیه این رویداد ملی با انتشار تصویری از خود و سید محمد هاشمی (معاون سابق حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) که اخیراً مراسم تودیعش نیز برگزار شد، از وی به پاس حمایت‌هایش در عرصه‌های مختلف قدردانی کرد.

جلیلی نوشت:

سید محمد هاشمی برای من فقط یک رفیق نیست. یک برادر است، یک همراه. شاید اگر آقا سید و حمایت‌هایش نبود جشنواره ملی سرود فجر برگزار نمی‌شد.

سید جانم، من در این چند سالی که توفیق آشنایی با شما را داشتم خیلی چیزها از شما یاد گرفتم. شاید بهترین درسی که از تو گرفتم این بود که این کشور فقط برای قشر خاص نیست. برای همه این مردم است که با هر شکل و ظاهر…

سید جانم وجودت در فرهنگ این مرز و بوم باعث شد هوای تازه دوباره به این فضا برگردد. آرزو می‌کنم این کشور پر باشد از امثال تو، دلسوز مردم…

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

رضا بهرام؛ فعلاً فعالیت اقتصادی در کنار انتشار یک استوری معنادار

رضا بهرام از جمله خوانندگان محبوب این سال‌های موسیقی پاپ ایران است که در این مدت تلاش کرده از خود کاراکتر مستقل و صاحب سبکی در موسیقی پاپ معرفی کند. مسیری که باعث شده او در این سال‌ها به عنوان یکی از پول‌سازترین و پرطرفدارترین خوانندگان پاپ ایران محصولاتش را به مخاطبان ارائه دهد.

البته که وی طی ماه‌های گذشته و حتی قبل از ایام سوگواری ماه‌های گرامی محرم و صفر که کنسرتی در کشورمان برگزار نمی‌شود، فعالیت چندانی در عرصه موسیقی نداشت که همین وقفه موجب نشر مطالبی در فضای مجازی مبنی بر برخی اختلافات با تهیه کننده کارهایش شد. فرآیندی که نه او و نه تهیه کننده‌اش در تکذیب یا تائید آن اظهار نظری نکرده اند.

البته بهرام در این مدت بیکار نبود و تلاش کرد تا فعالیت‌های اقتصادی‌اش را توسعه دهد و در کنار فعالیت خود حول محور پوشاک به عنوان سفیر یک شرکت خودروسازی نیز خود را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که به نظر می‌آید فعلاً عمده فعالیت‌های او را تشکیل می‌دهد و او تصمیم ندارد تا از استودیوها خروجی جدیدی را به مخاطبانش ارائه دهد.

وی چندی پیش بود که در استوری معناداری نوشت: صبوری تو روزی به نتیجه خواهد رسید. همه چیز در ایمان و باور و تلاش خلاصه می‌شود. با تمام وجود ایمان داشته باش به چیدمان پروردگار.

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

سینا حجازی؛ نوشته‌ای کوتاه برای پدر فقید از پس چند روز پرحاشیه

سینا حجازی از خوانندگانی است که طی سال‌های اخیر بنا به دلایلی که هنوز به صورت رسمی مشخص نیست، فعالیت کمتری در عرصه تولید آهنگ و برگزاری کنسرت دارد.

هنرمندی که در زمانی ساخت تعداد زیادی از موسیقی تیتراژهای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را بر عهده داشت و به دلیل سبک و سیاق خاصی که در خوانندگی انتخاب کرده بود، از خود خواننده‌ای دارای شناسنامه به جامعه موسیقی و مخاطبانش معرفی کرد. مسیری که از قاعده حاشیه هم مستثنا نبود و هراز چندگاهی وی را درگیر این حواشی می‌کرد.

این خواننده که نامش طی روزهای گذشته به دلیل وخامت اوضاع جسمانی پدرش و خبرهایی که مبنی بر درگذشت او در رسانه‌ها منتشر شده بود بیشتر به چشم آمد، چند روز قبل به مناسبت درگذشت پدر هنرمندش مرحوم صدرالدین حجازی که بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری و بستری شدن در بیمارستان دار فانی را وداع گفت، دل نوشته‌ای را برای پدرش در فضای مجازی منتشر کرد.

وی نوشت: «برو به سلامت رفیق. شاید یه روزی، یه جایی، دوباره همدیگه رو دیدیم و دوباره رفیق شدیم …»

از بازگشت «حمید» به وطن تا دلنوشته «جلیلی» برای رفیق مدیرش!

ماکان بند؛ چه قدر طعم حضور در تئاتر شیرین بود!

امیر مقاره و رهام هادیان خوانندگان گروه «ماکان» که این سال‌ها به واسطه نوع ارائه موسیقی شأن، قشر تین ایجری جامعه را با خود همراه کرده اند و در برخی از موارد نیز به دلیل ارائه محتواهایی که چندان به مذاق طرفداران حرفه ای‌تر و جدی‌تر موسیقی پاپ هم خوش نمی‌آید، با انتقاد مواجه شده اند در تازه‌ترین فصل برگزاری کنسرت‌هایشان و پس از حضور امیر مقاره در تئاتری به نام «تیتانیوم» که آن هم با حواشی همراه بود، تلاش کردند تا بخش‌هایی از این نمایش را در این اجراها پیش روی طرفداران قرار دهند.

فرآیندی که با بازتاب‌هایی در فضای مجازی همراه بود و نشان داد که طعم شیرین حضور در تئاتر همچنان در امیر مقاره باقی مانده و او تصمیم دارد به واسطه همین تجربه و همکاری دوستانش آن را در کنسرت‌های پیش رو با کلیدواژه «متفاوت بودن» پیش روی مخاطبان قرار دهد.

توضیح اینکه کنسرت چند شب گذشته «ماکان بند» در برج میلاد با شروعی متفاوت آغاز شد و نمایشی ۲۰ دقیقه‌ای، با حضور بازیگران تئاتری و خواننده‌های گروه، یک آغاز متفاوت را برای حاضران در سالن رقم زد.

این نمایش کوتاه به کارگردانی اشکان درویشی که در بین آن آثاری از «ماکان بند» هم اجرا شد، مورد استقبال دوستداران این گروه موسیقی در برج میلاد قرار گرفت.