پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » یادداشت میهمان
کد خبر : 1016905
دوشنبه - 19 اردیبهشت 1401 - 14:16

ازدواج آسان و ماندگار

پیامبر عظیم الشان اسلام ازدواج را سنت و روش خود معرفی می فرمایند و بر ازدواج به موقع تاکید زیاد دارند تا جایی که که ترکین ازدواج را از خود نمی دانند یعنی مسلمانی که از ازدواج سر باز می زند از مراتب کافی مسلمانی برخوردار نیست! حالا و با توجه به شرایطی که بوجود آمده و تاخیر در ازدواج آمار تکان دهنده ای از خود نشان می دهد بسیاری از خانواده‌ها می کوشند تا بستر پیوند آسان زوج‌ها را در دنیای پرزرق‌وبرق امروز فراهم سازند.

ازدواج آسان و ماندگار

قال رسول الله(ص): النکاح سنتی، فمن رغب عن سنتی فلیس منی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پیامبر عظیم الشان اسلام ازدواج را سنت و روش خود معرفی می فرمایند و بر ازدواج به موقع تاکید زیاد دارند تا جایی که که ترکین ازدواج را از خود نمی دانند یعنی مسلمانی که از ازدواج سر باز می زند از مراتب کافی مسلمانی برخوردار نیست! حالا و با توجه به شرایطی که بوجود آمده و تاخیر در ازدواج آمار تکان دهنده ای از خود نشان می دهد بسیاری از خانواده‌ها می کوشند تا بستر پیوند آسان زوج‌ها را در دنیای پرزرق‌وبرق امروز فراهم سازند. فراهم‌سازی بستری که می‌تواند شروع آرامش‌انگاری(لتسکنوا) و به‌جا آوردن سنت پیامبر اسلام باشد. امروز متاسفانه زنگ خطر تجرد کشور به صدا درآمده و تشکیل خانواده، گذر از هفت‌خوان رستم شده است و نیازمند احیای فرهنگ دینی به معنای واقعی کلمه است که این راه نیازمند گذر از تشریفات بیجا و سنگینی است که جامعه را به ستوه آورده است.

توجه کنیم به فرمایش پیامبر اکرم (ص)که فرمودند: «هرکس ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.» از دیدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زیستن نه‌تن‌ها فضیلتی محسوب نمی‌شود بلکه به‌عنوان از دست دادن خیر و برکات و آثار فراوان معنوی نیز  شناخته‌شده است.

تردیدی نیست که باوجود تاخیر نگران کننده ای که در امر ازدواج به عنوان نوعی آسیب اجتماعی، باید اقدامات اساسی در امر ایجاد انگیزه و تمایل جوانان به ازدواج را انجام داد و علت‌هایی، چون نیافتن همسر مناسب، ترس از ازدواج ناموفق، بی‌اعتمادی به‌طرف مقابل، مردد بودن جوان، بالا بردن هزینه ازدواج را تدبیر کرد؟ و راهکارهای مناسبی را یافت. توجه به این نکته لازم است که «ازدواج، مهم‌ترین انتخاب انسان در گستره حیات است و امری والا‌تر از این در زندگی او وجود ندارد. به‌طور حتم ازدواج نیاز فطری و اجتماعی انسان است که مسیر ادامه زندگی او را رقم می‌زند؛ بنابراین کسی که از ازدواج امتناع کند، در درازمدت دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی خواهد شد.»لذا ازدواج باید با مطالعه دقیق و عمیق باشد تا به زندگی و ازدواج ماندگاری ببخشد، غایت ازدواج، رسیدن به آرامش است و همسر خوب کسی است که در این راه شریک زندگی خود را یاری کند. انتخاب فردی که بتواند در کل ادوار زندگی آرامش باشد، کار آسانی نیست بنابراین انتخاب درست ضرورت بسیاری دارد. یک پسر یا یک دختر می‌توانند فرزند، دوست، کارمند یا خواهر و برادر خوبی باشند، اما این هیچ‌گاه به معنی همسر خوبی بودن، نیست.ازدواج دو گام دارد؛ نخست انتخاب درست و ازدواج آسان است. در تمام دنیا ازدواج و پیمان عقد یک باور قلبی و یک پیمان معنوی و اخلاقی است که معنا دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از تصمیم نهایی ازدواج، جوانان حداقل در چند جلسه یکدیگر را ملاقات کنند تا تصمیم بر پایه منطق گرفته شود. تعجیل در ازدواج، توجه به ثروت و تحصیلات ازجمله تفکرات و معیار‌های اشتباهی است که مانع از شناخت درست می‌شوند.

هر ازدواجی که تأکید بر انتخاب دقیق داشته باشد موفق است. همچنین ازدواج ماندگار نیز دو مرحله دارد؛ انتخاب دقیق و برگزاری مراسم آسان. تفکر این‌که جهیزیه بر عهده خانواده دختر است و سایر هزینه‌ها بر عهده پسر، نادرست است. خانواده هر دو طرف باید بکوشند تا شرایط زندگی و الزامات آن را برای فرزندشان تهیه کنند؛ بنابراین پدران و مادران همچون چتر آرامش‌بخشی بر روی سر جوانان هستند و تا یکدیگر را بشناسند، تأکید بر این است که فرآیند شناخت باهدف خاصی صورت گیرد. هدف غایی ازدواج رسیدن به آرامش و خوشبختی است. ازدواج یک مسیر است مقصد نیست، برای همین باید ببینیم فردی که انتخاب کردیم می‌تواند به من آرامش بدهد.

تشریفات آسان ازجمله عوامل مهمی ا‌ست که به ازدواج ماندگار کمک می‌کند. مهریه، جهیزیه یا سایر موارد، نباید به‌گونه‌ای وضع شود که موجب نگرانی دو طرف شود. اسلام بر عقلانیت استوار است بنابراین مهریه‌ای که بالقوه فرد نتواند پرداخت کند، نادرست است.

موسسه فرهنگی هنری نسیم هنر اصفهان