پیشخوان » تولیدی » فرهنگ عمومی » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1016907
دوشنبه - 19 اردیبهشت 1401 - 14:19

ازدواج آرامشگر

قرآن کریم ازدواج را مایه آرامش معرفی می کند، اما چه ازدواجی آرامش رسان است؟ ازدواجی می تواند آرامشگر باشد و فرسودگی و پشیمانی نخواهد داشت که ۳ صفت و ویژگی در آن باشد ویژگی اول این است که با همسر خود همراز و همدل باشید و مانند لباس پوشاننده یکدیگر باشید و همانطور که لباس با پوشاندن عیوب به نمایاندن زیبایی‌ها می‌پردازد، زن و شوهر پوشاننده عیوب یکدیگر باشند.”

ازدواج آرامشگر

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قرآن کریم ازدواج را مایه آرامش معرفی می کند، اما چه ازدواجی آرامش رسان است؟ ازدواجی می تواند آرامشگر باشد و فرسودگی و پشیمانی نخواهد داشت که ۳ صفت و ویژگی در آن باشد ویژگی اول این است که با همسر خود همراز و همدل باشید و مانند لباس پوشاننده یکدیگر باشید و همانطور که لباس با پوشاندن عیوب به نمایاندن زیبایی‌ها می‌پردازد، زن و شوهر پوشاننده عیوب یکدیگر باشند.”لباس لکم و…” ویژگی دوم اینست که زن و شوهر تمام و کمال محبت را به همسر داشته باشند، باید نسبت به هم، احسان، صبوری، عاطفه، صداقت و محبت داشته باشند و البته اینها باید یک سویه و بدون انتظار باشد نه اینکه من مهربانم تو هم باش! از طرفی مومنان تلاش مدار هستند، نه نتیجه گرا و در جامعه مودت یعنی محبت دو سویه اساس روابط اجتماعی است اما این مودت در بین دو همسر بهتر است بدون انتظار بازگشت باشد. و سومین ویژگی اینکه تمام جاذبه‌ها را باید تقدیم همسر نماید. جاذبه‌های ظاهری مانند لباس زیبا، آراسته بودن، خوشبو بودن و جاذبه‌های فکری مانند: خیرآفرین بودن، مثبت اندیشی، امیدوار بودن، اهمیت به تلاش یکدیگر از موارد ارزشی است که می تواند آرامش زا باشد.

خلاصه اینکه خانواده، دو رکن اساسی دارد، زن و شوهر؛ و فرزندان اگر باشند، هبهٔ الهی (امانت و هدیه) هستند. خانواده با پیمان عرشی ازدواج و میثاق مقدس همسری زن و مردی هوشمند، آگاه، توانا، متعهد و مسؤولیت‌پذیر، با اراده و اندیشه نیل به آرامش حقیقی و تجربهٔ خوشبختی به معنای دقیق آن بنا می‌گردد. چراکه غایت زوجیت، رسیدن به آرامش جاودان است و خوشبختی یعنی برخورداری از احساس مملو از آرامش و دل‌آرامی و امنیت درون.

بی تردید، آرامش روان و بستر شکوفایی مطلوب وجود، همه در خانواده هموار می‌گردد. چرا که انسان همواره از دو موهبت و منبع اصلی آرامش بهره مند می گردد: یاد خدا (الا بذکرالله تطمئن القلوب) و آرامیدن در کنار همسر آرامشگر (لتسکنوا…).

اصلی‌ترین مؤلفه‌های سلامت و تعالی جوامع بشری را می‌بایست در کانون خانواده وارزش‌های حاکم بر آن جستجو نمود. خانوادهٔ مطلوب و متعادل و متعالی، خانوادهٔ خوشبختی است که همسران آرامشگر، در تحقق بخشیدن به غایت زوجیت که همانا نیل به آرامش جاودان است، زیباترین، گیراترین و پرجاذبه‌ترین رابطه‌های متقابل را به نمایش می‌گذارند و کانون خانواده را به بوستان پرنشاط زندگی و آموزشگاه پویا و بی‌بدیل عروس‌پروری و دامادپروری مبدّل می‌نمایند.

به منظور دستیابی به هدف غایی ازدواج که همانا نیل به کمال آرامش و تجربه خوشبختی است، اساسی ترین مؤلفه‌های احساس آرامش را می بایست در جاذبه‌های عاطفی و روانی زوجین و حاکمیت حقوق حقّه عاطفی زوجین جستجو نمود. چراکه اصلی ترین ریشه‌های همسرگریزی، همسر ستیزی، جدایی و طلاق را در گستره جهان در غلبه دافعه های روانی، رفتاری و نفسانی زوجین پدیدار می گردد. از این رو بایسته و شایسته است که زن و شوهر همواره در اندیشه حُسن تأمین نیازهای فطریِ عاطفی و روانی یکدیگر باشند. بدیهی است با توجه به فلسفه و هدف غایی ازدواج، تلاش در تأمین نیازهای فطری عاطفی و روانی در گستره حیات مشترک، به هیچ وجه تعطیل بردار نیست.

زن و شوهر همواره نیاز به نوازش و آرامشگری بصری، صوتی و حسی/ لمسی همدیگر دارند. به عبارت دیگر از جمله حقوق حقه عاطفی متقابل زوجین نوازشگری و رامشگری بصری و صوتی می باشد و انتظار می رود همیشه زن و شوهر در شرایط و موقعیت های مختلف دل آرام ترین نوازشگری حسی، زیباترین نگاه و دلنوازترین صوت و کلام را تقدیم همدیگر نمایند.

تاکید پیامبر اعظم صلی الله علیه و سلم در به زبان آوردن مکنونات درونی و ابراز محبت قلبی در حقیقت برخاسته از نیاز فطری و اساسی انسان به خصوص همسران به زبان تایید، تشویق، ترغیب و تکریم و محبت است و این مهم از حقوق حقه عاطفی زوجین است. چرا که همهٔ انسان‌ها فطرتاً محبت‌پذیرند و اخم‌گریز، تایید طلب‌اند و تکذیب‌ستیز، تکریم‌پذیرند و تحقیرگریز٫

در کلام حق تعالی نزدیک‌ترین و محرم‌ترین و محق ترین انسان‌ها در گسترهٔ حیات زن‌ها و شوهرها می‌باشند. چنین نزدیکی و محرمیت‌ها را خالق منان در قرآن کریم بدین صورت توصیف می‌فرمایند: هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُم وَ انتُم لِبَاسٌ لَّهُنَّ، زن و شوهر لباس و مصونیت بخش روانی و جنسی همدیگر هستند. این زیباترین و در عین حال کامل‌ترین تعبیری است که خالق منان، تصویرگر جسم و روان انسان، در ارتباط با نحوهٔ روابط زن‌ها و شوهرها بیان فرموده است.

مؤسسه فرهنگی هنری نسیم هنر اصفهان