اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1025093
یکشنبه - 2 بهمن 1401 - 14:42
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

ازبرنامه راهبردی مدیریت شهری اصفهان برای کاهش آلاینده ها تا سهم ۵درصدی اتوبوس‌های شهری در آلودگی هوا

براساس مطالعات و تحقیقات، در آلودگی هوا ۳۳ درصد سهم منابع سیار و ۶۷ درصد سهم منابع ثابت مثل دودکش‌ها و کارخانجات است.همچنین از ۳۳ درصد سهم منابع سیار، فقط ۵ درصد متعلق به اتوبوس‌های شهری است و بقیه به خودروهای شهری مانند کامیون‌ها مربوط می‌شود.

ازبرنامه راهبردی مدیریت شهری اصفهان برای کاهش آلاینده ها تا سهم ۵درصدی اتوبوس‌های شهری در آلودگی هوا

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، براساس مطالعات و تحقیقات، در آلودگی هوا ۳۳ درصد سهم منابع سیار و ۶۷ درصد سهم منابع ثابت مثل دودکش‌ها و کارخانجات است.همچنین از ۳۳ درصد سهم منابع سیار، فقط ۵ درصد متعلق به اتوبوس‌های شهری است و بقیه به خودروهای شهری مانند کامیون‌ها مربوط می‌شود.

در همین پیوند شهردار اصفهان درگفتگو با ربیع با اشاره به وضعیت آلودگی هوا که از ابتدای سال گریبان گیر این شهربوده است گفت: بر اساس آماری که از ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوای سطح شهر اصفهان که ۱۱ ایستگاه آن متعلق به شهرداری است، دریافت کرده‌ایم، از ابتدای سال تا کنون فقط یک روز هوای پاک، ۱۳۶ روز قابل قبول، ۱۲۶ روز ناسالم برای قشرهای خاص و ۱۱ روز ناسالم برای عموم داشته‌ایم.

علی قاسم زاده درباره مشخص شدن سهم آلاینده های شهری گفت: بر اساس آخرین مطالعاتی که محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه آلودگی هوای شهر انجام داده‌اند، سهم منابع آلاینده تعیین شده است و در اصطلاح در این رابطه منابع سیار و ثابت داریم.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر یک برنامه عملیاتی جامع برای کاهش آلودگی هوای شهر با ۲۰ مفاد به شهرداری ابلاغ کرده است، گفت: در این برنامه جامع، تکالیفی بر دوش شهرداری قرار داده شده و همچنین از شهرداری خواسته شده است که از دیگر دستگاه‌های متولی شهر در این زمینه مطالبه‌گر باشیم.

شهرداراصفهان گفت:نصب فیلتر برای اتوبوس‌های شهری سهم بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا داشت در ماه‌های اخیر، کمتر شاهد اتوبوسی با دود سیاه و آزاردهنده در سطح شهر بوده‌اند. دومین تکلیفی که طبق این برنامه عملیاتی به شهرداری سپرده شده، کنترل روغن مصرفی برای اتوبوس‌هاست که در این زمینه، زمان تعویض روغن دو برابر افزایش یافت.

وی تاکید کرد: استاندارد روغن مصرفی این است که باید روی ۱۰ هزار کیلومتر تعویض شود، اما در حال حاضر، روغن اتوبوس‌ها را روی ۵ هزار کیلومتر تعویض می‌کنیم. همچنین طبق این برنامه جامع، شهرداری مکلف شده است افزودنی‌هایی برای کاهش آلایندگی به روغن و گازوئیل اضافه کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری بر منابع ثابت آلودگی هوا همچون کارخانجات درون حریم شهر که تولید آلایندگی می‌کنند، نظارت و به دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش میکند افزود:این گزارش در محاکم قضایی مستند است، درگذشته ۵ مرکز معاینه فنی در شهر فعالیت داشت اما طی یک سال گذشته، دو مرکز جدید معاینه فنی در شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید. بخشی از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها مربوط است، دو خط معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ ها هم راه‌اندازی شد و از این حیث، شهر اصفهان نسبت‌به دیگر شهرها پیشتاز است.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی ۲۸۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده است، افزود: حدود ۵۰۰ تقاطع و چراغ راهنمایی در شهر وجود دارد که حدود ۲۰۰ عدد آن هوشمند است؛ این تجهیزات و سنسورهای هوشمند طی سالیان قبل خریداری شده که بخشی از این تجهیزات از خارج خریداری و بخشی از آنها توسط شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به ساماندهی موزائیک‌سازان گفت: برای ساماندهی موزائیک‌سازان، محلی در خیابان امام خمینی (ره) تعیین شده است. بنابراین امیدواریم بتوانیم با این صنف به تفاهم نهایی برسیم و این انتقال صورت گیرد.

زهرا نصیری