فرهنگ و هنر » هنر
کد خبر : 353579
سه شنبه - 26 تیر 1397 - 08:30

ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مهمان چقدر موفق است؟

ارکستر سمفونیک تهران این روزها در حال تمرین با «بابک کاظمی» به عنوان رهبر مهمان است که ارکستر را در اجرای ۲۸ تیرماه در تالار وحدت هدایت خواهد کرد.

ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مهمان چقدر موفق است؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، ارکستر سمفونیک تهران که امروز یکی از پرکارترین دوران خود را تجربه می‌کند، طی زمان دچار فراز و فرودهایی بسیار شده است، لیکن می‌توان گفت با آمدن «علی رهبری» سیر صعودی‌اش تثبیت شد.

علی رهبری ارکستری را تحویل گرفت که با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبرو بود و برای این ارکستر زحمت‌ها کشید و پس از حذف و اضافه‌های مکرر و متعدد، ارکستری تقریباً یکدست را برای رهبران بعدی بر جای گذاشت. ارکستری که از صدادهی گرفته تا یکدستی آرشه‌ها و نُوانس‌هایی حرفه‌ای که از آن شنیده می‌شود، این ارکستر را به استانداردهای اروپا نزدیک‌تر می‌سازد.

و اما پس از او شهرداد روحانی به عنوان کنداکتور و مدیر هنری ارکستر سمفونیک، رنگ و بویی از ارکسترهای وست‌کاست ایالات متحده را و هرآنچه را از یانکی‌ها به علم و تجربه دریافته بود، در کنار آموخته‌هایش از مکتب وین به ارکستر سمفونیک تهران منتقل کرد تا ارکستر به حجم و صدادهی‌ کم‌نظیری که بیشتر مرهون علی رهبری بوده در تمام دوران برسد. هرچند بسیاری منتقدین کار او را قابل مقایسه با علی رهبری نمی‌دانند و او را به استفاده از موسیقی‌های مردم‌پسند و بهره از موسیقی فیلم‌های معروف هالیوودی و جذب صرفاً مخاطب آن هم از نوع مخاطب کاملا عام متهم می‌کنند، اما نمی‌توان از جهش و ارتقاء کیفی این ارکستر چشم‌پوشی کرد. ارکستری تماما جوان که جویای نام در سطوح بین‌المللی است و از سال گذشته همکاری خود با کنسرواتوارهای ایتالیا و روسیه را آغاز کرده و اجراهایی دوجانبه در ایران و این کشورها روی صحنه برده است.

ارکستر سمفونیک تهران این روزها در حال تمرین با رهبر مهمان «بابک کاظمی» است که ارکستر را در اجرای ۲۸ تیرماه در تالار وحدت هدایت خواهد کرد. در این اجرا آثاری از قبیل «اورتور خفاش» از اشتراوس، «رومئو و ژولیِت» از چایکوفسکی و نیز «سمفونی شماره۳» بتهوون به صحنه برده می‌شوند.

بابک کاظمی، رهبر ارکستر، آهنگساز و پیانیست ایرانی متولد تهران است. او موسیقی را با آموزش پیانو نزد اساتیدی چون تامارا دولیز و دلبر حکیم‌آوا آغاز کرد. در ادامه آموزش‌هایش، هارمونی، کنترپوئن و ارکستراسیون را نزد تنگیز شاولوخاشویلی فراگرفت. پس از ترک ایران، آهنگسازی را در رویال کالج موسیقی لندن نزد دکتر جو کُل و ویلیام میوالآموخت و همزمان کلاس پیانو را نیز نزد نیل ایمِل‌مان در رویال کالج موسیقی ادامه داد.

بابک کاظمی خیلی زود توانست بورس تحصیلی کنسرواتوار بیرمنگام را در رشته رهبری و آهنگسازی بدست آورد. مادامی که در کنسرواتوار بیرمنگام درس می‌خواند کارش را به عنوان دستیار کنداکتور (رهبری ارکستر) آغاز کرد و بعدها به رهبری اصلی برخی از ارکسترهای اروپایی رسید.

کاظمی در سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیر موسیقی و رهبر اصلی ارکستر سمفونیک «لایت آو میوزیک» (نور موسیقی) منصوب و همکاری‌اش تا به امروز با این ارکستر ادامه دارد. همکاری با «باله سلطنتی بیرمنگام» و بسیاری گروهها در بیرمنگام در مقام آهنگساز، رهبری ارکستر سمفونیک جدید اروپا، «ارکستر سمفونیک رادیو سن‌پترزبورگ» «ارکستر فیلارمونیک هرمیتاژ»، «ارکستر فیلارمونیک روس» در کارنامه کاری او دیده می‌شود.

در تمرین دو روز پیش ارکستر سمفونیک به رهبری بابک کاظمی، ارکستر با حالتی بسیار آماده و با انگیزه به تمرین پرداخت. دو روز به اجرا مانده است و ارکستر در شرایط خوبی به‌سر می‌برد. هماهنگی آرشه‌ها در اجرای میزان‌ها بسیار حائز اهمیت بود و نُوانس‌ها و فورته پیانو‌ها به ویژه در ویلن‌های یک و دو و آلتو بسیار شنیدنی بود و نشان از تمرین جدی و درست این رهبر مهمان داشت.

در برخی موومان‌ها اجرای سایه‌ها توسط ویلن‌های یک و دو و کنسرت مایستر که بسیار کاری سخت و نیازمند هماهنگی و دشیفر بالای نوازنده‌ها و حفظ ضرب و ریتم است، به زیبایی و با کمترین خطا اجرا می‌شد که نشان توأمان از توانایی نوازنده‌ها و راهبری و هدایت و تمرین‌دهی درست رهبر مهمان داشت.

از لحاظ فنی، آثار بتهوون همیشه برای نوازنده‌ها لذت‌بخش هستند و این خصیصه بتهوون و آثار اوست. در  این جلسه تمرین این لذت اجرا در سیمای نوازنده‌ها مشهود بود چون آثار این نابغه موسیقی روی ساز خوب می‌نشیند لیکن سختی کار در کنترل آرشه ویولن برای ایجاد صداها و هماهنگی با رهبر ارکستر و دینامیکی است که بتهوون در نظر داشت.

آقای کاظمی در حین تمرینات با مراجعه مکرر به پارتیتور اصلی، به تمرین می‌پرداخت و بین تمرین هر بخش با شِف‌ها و نیز مستقیم با نوازنده‌ها صحبت کرده و برای رفع مشکلات آنها بصورت تک تک مراجعه کرده و در صدد حل مشکل برمی‌آمد که نشان از عشق و تلاش این رهبر مهمان دارد. همین باعث شده بود که صدای ارکستر بسیار خوب به گوش برسد و هماهنگی آرشه نشان از تمرینات جدی و درست داشت. هماهنگی بین ویلن‌های یک و دو و ویولاها نسبت به چلوها و کنترباس‌ها در سطح بالاتری بود.

تنها موردی که حین تمرین در حد جزئی از ارکستر شنیده می‌شد، ناهماهنگی در حفظ تمپو و ریتم بود، بویژه در هماهنگی واپسین نت‌های هر بخش که هماهنگی کمتر بود و سایه‌ای به اندازه یک نت دولاچنگ از تیمپانی شنیده می‌شد که این تأخیر قطعا با این روند روبه جلو در تمرینات بعدی این ارکستر و قبل از اجرای اصلی مرتفع می‌شود.

امید می‌رود که در روز ۲۸ تیرماه بابک کاظمی لباس «فراک» بر تن، اجرایی کم‌نظیر از ارکستر سمفونیک را برای مخاطبین فهیم ایرانی در تالار وحدت به روی صحنه ببرد.

انتهای پیام/