تولیدی » شهرستان های اصفهان
کد خبر : 199976
یکشنبه - 17 دی 1396 - 12:09

ارتقای ۵ هزار موتورخانه ساختمان‌های دولتی اصفهان در انتظار یک جلسه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، احمدرضا طاهری اصل در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اظهار کرد: در اواخر مهرماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توسط هیأت دولت تصویب شد. وی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، بازنگری مقررات ملی ساختمان به منظور […]

ارتقای ۵ هزار موتورخانه ساختمان‌های دولتی اصفهان در انتظار یک جلسه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، احمدرضا طاهری اصل در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اظهار کرد: در اواخر مهرماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توسط هیأت دولت تصویب شد.

وی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، بازنگری مقررات ملی ساختمان به منظور ممیزی انرژی ساختمان، رده‌بندی انرژی ساختمان و تعبیه سامانه‌های کنترلی اجرا می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: شیوه‌نامه‌ بهره‌گیری از انرژی‌های نو شامل آب گرم خورشیدی، سامانه‌های حرارتی و الکتریکی خورشیدی مثل پنل‌های فوتوولتیک در قالب ویرایش مبحث سیزدهم و نوزدهم مقررات ملی ساختمات حال تدوین است.

وی ادامه داد: همچنین درصدد آن هستیم که شیوه‌نامه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها در قالب ممیزی انرژی را نیز تا پایان سال جاری به کلیه استان‌های کشور ابلاغ کنیم.

طاهری خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه رتبه‌بندی(رده‌بندی) انرژی یا گواهی‌نامه رده‌بندی انرژی ساختمان که منجر به برچسب انرژی ساختمان می‌شود نیز تا پایان سال جاری به استان‌های ابلاغ خواهد شد.

وی تأکید کرد: هیأت دولت مصوب کرده که از سال آینده سازمان‌های دولتی ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان داشت: در آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، ۲ سال به تمامی ساختمان‌های دولتی و عمومی کشور مهلت داده شده تا نسبت به تعبیه سامانه‌های کنترلی، ممیزی مصرف‌کننده انرژی رده‌بندی و رده‌بندی انرژی ساختمان‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به نظارت و کنترل سازمان نظام مهندسی بر ساختمان‌های دولتی یادآور شد: یکی از مواد آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف انرژی این اختیار را به وزارت راه و شهرسازی داده که در قالب شرکت‌های حقوقی یا اشخاص حقیقی بتواند ساختمان‌های دولتی را مورد ممیزی و ارزیابی قرار دهند.

طاهری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی نمی‌تواند بر ساخت ساختمان‌های دولتی نظارت کند، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی در قالب شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی اجرای ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف بوده و سازمان نظام مهندسی بازوی این وزارت‌خانه است، می‌تواند کنترل و ممیزی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تأسیسات ساختمانی باید در قالب تعمیرات و نگهداری باشند، بیان داشت: فرآیند ساخت و ساز در کشور به وفور کاهش یافته، به طوری با وجود ۲۷ میلیون مسکن و ۲۴ میلیون خانوار، ۳ میلیون مسکن مازاد در کشور وجود دارد، بنابراین کشور نیازمند تعمیرات و نگهداری ساختمان‌های مسکونی است.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اذعان کرد: تفاهم‌نامه ۵جانبه‌ای میان سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت ملی گاز، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور و استانداری اصفهان منعقد شده تا ممیزی انرژی و ارتقای کارایی ۵ هزار موتورخانه در ساختمان‌های دولتی و عمومی استان اصفهان توسط نظام مهندسی این استان انجام شود اما این تفاهم‌نامه چندین ماه است که منتظر یک جلسه هیأت ۴ نفره در استانداری اصفهان است.

انتهای پیام/۲۰۷/نصیری/