استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمیرا قادری ندیب » همدان
کد خبر : 518195
یکشنبه - 20 آبان 1397 - 15:17
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان خبر داد:

ارتقاء سطح بهره مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان، متوسط بهره مندی کشور از آب شرب را ۷۴ درصد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طی ۳ سال اخیر متوسط بهره مندی آب شرب در روستاهای استان از ۶۸ به ۷۶ درصد رسیده است که این عدد ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر می باشد.

ارتقاء سطح بهره مندی روستاهای استان از آب آشامیدنی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان، متوسط بهره مندی کشور از آب شرب را ۷۴ درصد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طی ۳ سال اخیر متوسط بهره مندی آب شرب در روستاهای استان از ۶۸ به ۷۶ درصد رسیده است که این عدد ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر می باشد.

سید مصطفی هاشمی در جلسه نشست مشترک میان کارشناسان شرکت آبفار و مرکز بهداشت استان که با حضور جمعی از پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب روستایی برگزار شد،ضمن تاکید بر ارتقاء سلامت آب شرب در روستاها، گفت:در گذشته، مدیریت تاسیسات آبرسانی با آبداران روستاها بود که علیرغم زحمات تحمیل شده بر این عزیزان ، کیفیت آب با استانداردهای موجود فاصله معناداری داشت،با واگذاری امور به پیمانکاران واجد صلاحیت و تحت نظارت شرکت، سعی شد نواقص مذکور برطرف و کیفیت بخشی به حد مطلوب نزدیک تر شود.

وی ادامه داد:تامین سلامت آب نیازمند رسیدگی مستمراز سوی پیمانکاران می باشد،ضمن اینکه پیمانکاران مربوطه نیز باید با به کارگیری نیروهای آموزش دیده و تجهیزات در بحث کیفیت بخشی به آب موثر واقع شوند.

هاشمی همچنین با تاکید بر نگهداری تاسیسات آبرسانی،خاطرنشان کرد:کارشناسان مرکز بهداشت و بهورزان نیز باید ضمن نمونه گیری دقیق و ارائه بهنگام آمارواطلاعات، شرکت آب و فاضلاب روستایی را درسالم سازی آب روستاها یاری کنند.

وی با بیان اینکه البته همکاران ما همواره درمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، همکاری شایسته ای را با شرکت آبفار داشته اند،اظهارکرد:راه اندازی سامانه ۱۵۲۳ کمک شایانی به ارتقاء سلامت آب شرب در روستاها داشته است،چراکه با دریافت گزارشات مردمی میتوانیم ضمن رسیدگی به مشکلات، در راستای کیفیت بخشی به آب شرب نیز اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان،افزود: در طول ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، ۲ هزارو ۲۰۰ مورد تماس تلفنی با سامانه ۱۵۲۳ به ثبت رسید که اختلالات گزارش شده ظرف بازه زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طور کامل مرتفع گردید.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر موضوع سالم سازی آب شرب بیش از گذشته مورد توجه بوده است،عنوان کرد: با توجه به بحران کمبود آب در سالهای اخیر و رفع این مشکل با مدیریت مصرف، کیفیت بخشی به آب شرب نباید کار چندان دشواری باشد و این مهم نیازمند بهره گیری از ابزار، علم و دانش کارشناسان مربوطه و همکاری پیمانکاران محترم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در حال حاضر در کل کشور متوسط بهره مندی از آب شرب ۷۴ درصد می باشد که این عدد در استان همدان ظرف سه سال اخیر از ۶۸ درصد به ۷۶ درصد در سال ۹۶ رسید.

مدیر سلامت محیط کارمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه این گونه جلسات به منظور کیفیت بخشی به آب و ارتقاء خدمات رسانی به مردم برگزار می شود،گفت: پس از هوا، اب به عنوان دومین ماده مورد نیاز بشر می باشد که به همین منظور تامین سلامت آب از الزامات است.

لیدا رفعتی با اشاره به اینکه با کلر زنی ساده می توان وضعیت کیفیت آب را در حالت مطلوب نگه داشت،گفت: درشرایط اقتصادی موجود، پیشگیری از بیماری ها بهتر از درمان است.

وی با اذعان به اینکه ازدیدگاه سازمان جهانی بهداشت ،مسئله بهداشت آب و به ویژه کلر زنی از اهمیت به سزایی برخوردار است،خاطر نشان کرد:پیمانکاران در کلر زنی باید به کونه ای عمل کنند که تا انتهای شبکه این مهم انجام شود.

رفعتی همچنین، ضمن قدردانی از تعامل مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با مرکز بهداشت استان در راستای کیفیت بخشی به آب شرب، بیان کرد:تلاش بر این است تا۱۰۰ درصد مناطق روستایی استان از آب سالم برخوردار باشند.

در ادامه کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم روستاها در درگاه خداوند مسلما بی اجر نخواهد ماند،گفت:در بخش تامین آب سالم در روستاها چنانچه؛ تنها بحث کلر زنی ناقص انجام شود تمام زحمات ماقبل بدون حاصل می ماند.

مهندس مهدی خدابخشی با اذعان به اینکه کلر زنی یکی از عوامل موثر درتامین سلامت آب است، عنوان کرد: در فصول گرم سال بار مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی ،درمانی و بیمارستانی در خصوص بیماری های منتصب به آب بالا می رود وبر همین اساس چنانچه در موضوع کلرزنی سهل انگاری صورت گیرد به همان اندازه بار مراجعه به مراکز درمانی افزایش می یابد و این به معنای تحمیل هزینه به سیستم درمانی خانواده و کشوراست.

خدا بخشی در ادامه با اشاره به اینکه، تامین آب شرب سالم در روستاها با همکاری و تعامل سازنده میان شرکت آب و فاضلاب روستایی و مرکز بهداشت استان امکان پذیر می گردد، اظهار کرد: به همین منظورسعی شده است جلسات مشترکی به صورت ماهیانه، ضمن دعوت از پیمانکاران برگزار شود.

وی افزود:مرکز خدمات جامع سلامت در هر شهرستان زمینه همکاری با شرکت آبفار و پیمانکاران را به وجود آورده است.

مهندس خدابخشی همچنین با بیان اینکه، در بحث تامین آب روستایی شکستگی خطوط انتقال می تواند کلرزنی را با مشکل مواجه کند،گفت: به همین منظور بنابراین رصد لحظه ای شبکه های آبرسانی از الزامات است، ضمن اینکه شستشوی به موقع مخازن آبرسانی نیز باید همواره در دستور کار قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در راستای تامین سلامت آب،به همه بهورزان تاکید شده است تا به منظور کنترل کیفیت آب، نمونه گیری از شبکه ها از چند نقطه ی ابتدایی تا انتهایی شبکه را به انجام رسد.

انتهای پیام/