اجتماعی » پروانه شریفی » تولیدی » خواندنی » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 560742
شنبه - 17 آذر 1397 - 16:58

ارتباط سایز شکم با کبد چرب

متأسفانه امروزه بیماری چاقی در جامعه ما بسیار شایع شده است و پیشگیری از چاقی و درمان آن می‌تواند در درمان کبد چرب مؤثر باشد. اگر افراد رژیم غذایی خود را رعایت نکنند و فعالیت فیزیکی مناسبی نداشته باشند، به کبد چرب مبتلا می‌شوند؛

ارتباط سایز شکم با کبد چرب

متأسفانه امروزه بیماری چاقی در جامعه ما بسیار شایع شده است و پیشگیری از چاقی و درمان آن می‌تواند در درمان کبد چرب مؤثر باشد. اگر افراد رژیم غذایی خود را رعایت نکنند و فعالیت فیزیکی مناسبی نداشته باشند، به کبد چرب مبتلا می‌شوند؛ در صورتی که کالری زیادی دریافت کنند، به همان اندازه به کبد چرب مبتلا خواهند شد؛ همچنین مصرف وعده‌های غذایی چرب و نداشتن فعالیت فیزیکی ریسک ابتلا به کبد چرب را بیشتر می‌کند.
دکتر بیژن ایرج، فوق تخصص بیماری‌های غدد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به بیماری کبد چرب اظهار کرد: بیماری کبد چرب در افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا، افراد پرخور و کم‌تحرک ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: منظور از کبد چرب، رسوب چربی در کبد است. این عارضه در حال حاضر نسبتا شایع بوده و روزبه‌روز در بیماران مزمن کبدی که علت خاصی برای بیماری آن‌ها پیدا نمی‌شود، شیوع بیشتری پیدا می‌کند.
بیماری کبد چرب با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد
ایرج افزود: امروزه متأسفانه بیماری کبد چرب با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف ازجمله ایران رو به افزایش است.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد با بیان اینکه بی‌تحرکی، اضافه‌وزن و نوع غذاهایی که مصرف می‌شود از عوامل ابتلا به کبد چرب است، تصریح کرد: در کبد چرب اتفاقی که رخ می‌دهد این است که کبد ابتدا بزرگ می‌شود، سپس چرب می‌شود و اگر به دنبال درمان آن نباشیم، آرام‌آرام کوچک می‌شود و از بین می‌رود.
یکی از علل کبد چرب، چاقی‌های دور شکم است
وی با اشاره به اینکه یکی از علل کبد چرب چاقی‌های دور شکم است، خاطرنشان کرد: اگر وقتی با متر دور شکم را اندازه‌گیری کنید و بالای ۹۰ باشد،
دچار چاقی شکمی هستید؛ افرادی که چاقی شکمی دارند، بسیار در معرض بیماری قلبی و سکته قرار می‌گیرند و متأسفانه بیماران کبد چرب جزو افرادی هستند که چاقی شکمی نیز دارند.
دکتر ایرج ادامه داد: هرچه اندازه دور شکم بیشتر باشد، وضعیت بدتر است و چربی‌های دور کبد بیماری قلبی و مغزی را به دنبال خواهد داشت؛ باید توجه داشته باشید چربی‌های دور شکم از آن دسته چربی‌هایی است که به‌سختی آب می‌شود و وقتی هم که فرد لاغر شود، به آسانی با رعایت‌نکردن برمی‌گردد.
خطر ابتلای کودکان با چاقی‌های در حال افزایش
این فوق تخصص بیماری‌های غدد با بیان اینکه متأسفانه چاقی در کودکان به‌شدت در حال افزایش است، گفت: سبک زندگی، کم‌تحرکی و دریافت کالری زیاد از علل اصلی چاقی است؛ مصرف مواد قندی مانند نوشابه‌ها یا آب‌میوه‌هایی که درصد قند زیادی دارند، افزایش چربی خون و کبد چرب را به همراه دارد.
وی ادامه داد: کبد وقتی دچار مشکل می‌شود، علامتی ندارد که افراد متوجه شوند و از آن دسته از عضوهایی است که وقتی درصد زیادی از آن تخریب شد، نشانه‌ها آشکار می‌شود و نیاز به پیوند کبد دارند که هزینه زیادی هم دارد.
شایع‌ترین علت فوت بیماران کبد چرب، سکته قلبی و مغزی است
ایرج خاطرنشان کرد: نکته جالبی که وجود دارد اینکه شایع‌ترین علت فوت بیماران کبد چرب، سکته قلبی و مغزی است؛ به این معنا که کبد چرب می‌شود و به نارسایی می‌رسد و پیش از اینکه بیمار از کبد چرب فوت کند، بیماری قلبی به سراغش می‌آید.
وی ادامه داد: وقتی کبد چرب درمان نشود، به سمت سیروز می‌رود و در معرض خونریزی قرار می‌گیرد که ممکن است از ناحیه‌های مختلف مانند بینی یا روده و دیگر قسمت‌ها باشد.
راه‌های درمان کبد چرب
این پزشک متخصص با اشاره به راه‌های درمان کبد چرب تصریح کرد: برای درمان کبد چرب باید علت را بررسی کنید؛ اگر چاقی علت است، باید درمان شود و سبک زندگی‌ها تغییرات اساسی داشته باشد.
وی افزود: درمان کبد چرب فقط با انجام ورزش منظم، اصلاح شیوه تغذیه و رفع علت زمینه‌ای است؛ به علاوه چاقی، دیابت یا افزایش چربی خون نیز باید کنترل شوند.