استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 554998
سه شنبه - 13 آذر 1397 - 09:46

ارائه خدمات درمانی پلی‌کلینیک تخصصی دانشکده علوم توانبخشی

از در جنوب غربی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واقع در بلوار صفه وارد دانشکده علوم توانبخشی می‌شویم که پلی‌کلینیک تخصصی فیزیوتراپی، ارتوپدی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و اوتیسم، شکاف کام، کف لگن و شنوایی‌شناسی دارد.

ارائه خدمات درمانی پلی‌کلینیک تخصصی دانشکده علوم توانبخشی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، از در جنوب غربی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واقع در بلوار صفه وارد دانشکده علوم توانبخشی می‌شویم که پلی‌کلینیک تخصصی فیزیوتراپی، ارتوپدی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و اوتیسم، شکاف کام، کف لگن و شنوایی‌شناسی دارد. در این پلی‌کلینیک بیماران با تعرفه‌های دولتی پذیرش‌ می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.
دکتر فاطمه درخشنده، رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از فعالیت پلی‌کلینیک تخصصی با هزینه دولتی و ارائه خدمات درمانی زیر نظر استادان متخصص و مجرب دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.
کلینیک فیزیوتراپی
وی درباره بخش کلینیک فیزیوتراپی بیان داشت: در این مرکز درمان بیماران با استفاده از وسایل و تجهیزات الکتروتراپی، مکانوتراپی، تمرین‌درمانی و نیز جدیدترین روش‌های درمانی مکمل صورت می‌پذیرد.
وی گفت: در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی، دستگاهی ویژه به نام vasotrain وجود دارد که در جهت کاهش تورم بیماران مبتلا به اِدِم اندام‌های فوقانی و تحتانی پس از جراحی‌های قفسه سینه کاربرد دارد.
وی یادآور شد: مجموعه مراکز تحقیقاتی دانشکده علوم توانبخشی علاوه بر سه مرکز اختلالات عضلانی ـ اسکلتی، اختلالات ارتباطی و شکاف لب و کام شامل کلینیک تخصصی اختلالات کف لگن است که در کنار خدمات بالینی تلاش دارد ماهیت پژوهشی خود را حفظ کند. این کلینیک حاصل همکاری بین رشته‌ای فشرده، منظم و هدفمند میان متخصصان این دانشکده و استادان سایر رشته‌های پزشکی مانند گوارش، اورولوژی، زنان، روان‌پزشکی و… است.
کلینیک گفتاردرمانی
درخشنده درزمینه ارائه خدمات گفتاردرمانی یادآور شد: کلینیک گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی، یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی وابسته به دانشگاه است که در آن به صورت تخصصی خدمات ارزیابی، تشخیص، درمان و مشاوره اختلالات گفتار (لکنت، کلاترینگ، دیزارتری، آپراکسی)، اختلالات رشدی زبان (آسیب شنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی، اوتیسم …)، اختلالات اکتسابی زبان (سکته مغزی، ضربه مغزی، پارکینسون، ام‌اس…) و اختلالات بلع و اختلالات یادگیری انجام می‌شود. این کلینیک همچنین مجهز به آزمایشگاه تخصصی گفتار و زبان و شامل دستگاه‌هایی چون استروبوسکوپی و نیز واندوسکوپی است که به تشخیص و ارزیابی دقیق بیماران از نظر اختلالات صدا و عوارض پس از جراحی شکاف کام و انجام تحقیقات در حوزه‌های مرتبط با گفتار و زبان می‌پردازد.
وی اضافه کرد: در ضمن در این کلینیک بیماران مبتلا به اوتیسم نیز تحت برنامه‌های تخصصی گفتاردرمانی قرار می‌گیرند.
کلینیک شنوایی‌شناسی
رئیس دانشکده علوم توانبخشی در تشریح فعالیت کلینیک شنوایی‌شناسی به خبرنگار ما گفت: ارزیابی شنوایی بزرگسالان، ارزیابی شنوایی اطفال، توانبخشی شنوایی و سرگیجه، مشاوره و فیتینگ سمعک، ارزیابی گوش واقعی (REAL EAR MEASURENT)، ارزیابی وزوز، ارزیابی سیستم شنوایی مرکزی(CAPD) و ساخت انواع قالب ضدآب و ضدصوت در این مرکز انجام می‌شود.
کلینیک شکاف لب و کام
درخشنده گفت: کلینیک شکاف لب و کام، نخستین مرکز تخصصی‌درمانی شکاف لب و کام در ایران شناخته می‌شود و با هدف ارائه درمان تیمی و بهبود وضعیت سلامت بیماران مبتلا به شکاف لب و کام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در دانشکده توانبخشی اصفهان شروع کرده و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ بیمار از سراسر ایران را تحت پوشش قرار داده است.
وی از جلسات هفتگی ویزیت بیماران به صورت تیمی و با حضور متخصصان مجرب در رشته‌های جراحی اطفال، جراحی پلاستیک، جراحی فک و صورت، گوش و حلق و بینی، آسیب‌شناسی گفتار و زبان، دندان‌پزشکی، ارتودنسی، ژنتیک و رادیولوژی خبر داد و افزود: بخش گفتاردرمانی این کلینیک به صورت فعال در حیطه گفتار شکاف کام به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد.
کلینیک ارتوپدی فنی
درخشنده از فعالیت بخش‌های ارتوز (وسایل کمکی) و پروتز (اندام مصنوعی) در دانشکده خبر داد و افزود: کارگاهی زیر نظر مسئول کلینیک و متخصصان کارآزموده و با همکاری دانشجویان این رشته برای ساخت انواع اندام مصنوعی مورد نیاز فعال است.
وی گفت: اندام‌های مصنوعی مورد نیاز بیماران مطابق با استانداردهای روز و با نرخ دولتی عرضه می‌شود.
کلینیک کاردرمانی
رئیس دانشکده علوم توانبخشی بیان داشت: در کلینیک کاردرمانی دانشکده خدمات ارزیابی، مداخله، مشاوره و آموزش برای کودکان دچار اختلالات رشدی همچون تأخیر رشدی، عصب‌شناختی مانند فلج مغزی و فلج ارب، اختلالات روان‌پزشکی نظیر اختلال یادگیری، اوتیسم، بیش‌فعالی، اختلالات عقب‌ماندگی ذهنی و نیز کودکان بهنجار دارای نیازهای ویژه تحصیلی، آموزشی، اجتماعی، رفتاری و حسی‌حرکتی با نظارت استادان مجرب دانشگاه ارائه می‌شود. این مرکز به منظور ارائه رویکردهای درمانی عصبی‌رشدی، یکپارچگی حسی، حسی‌حرکتی، آموزش بازی و بازی‌درمانی، بیومکانیک، درمان‌های مبتنی بر کار و سایر رویکردهای رایج در کاردرمانی کودکان به امکانات لازم تجهیز شده است. افزون بر این در فضای فیزیکی کلینیک اتاق‌های ارزیابی، تمرین‌درمانی، یکپارچگی حسی، مشاوره و اتاق تاریک وجود دارد.