به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه صبح امروز با حضور حسین انتظامی (دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات )، سید مرتضی موسویان (رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)، جمعی از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه نظیر حسن خجسته، باقر ساروخانی، محسن بنی‌هاشمی و احمد مسجد جامعی، حجت‌الاسلام دعایی و … در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم حسن بشیر مدرس رسانه در سخنانی مراحل اجرایی توجه به فعال سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور را در سه مرحله شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی دانسته و تاکید کرد که برای تحقق مرحله شناخت نیازمند فهم، تحلیل، ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.

رئیس هیئت علمی همایش مرحله توانمندسازی را مرحله ای دانست که نیازمند آموزش، توانایی دسترسی، مهارت سازی و تعامل فعال دانسته و مرحله تفکر انتقادی را یکی از مهم‌ترین مراحل در این فرایند دانسته که نیازمند یادگیری شیوه‌های تفکر، توانمندسازی انتقادی، پرسشگری انتقادی، تفکیک انتقادی است.

استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) توجه به دو نگاه مثبت گرا و آسیب گرا در رابطه با فضای مجازی برای ارتقای سطح بهره مندی از فناری های جدید و نیز به حداقل رساندن خطرات و آسیب های فردی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داده و اعلام کرد بدون توجه عملی به این دو دیدگاه تحقق فضای مفید، ایمن و سالم در فضای مجازی دچار چالش های جدی خواهد شد.

رئیس اسبق آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی طراحی سیاست گذاری همه جانبه و تدوین برنامه های اجرایی مؤثر در این رابطه را خواستار شده و تاکید کرد که یونسکو برای جریان سازی سیاستگذاری در این زمینه بر پنج حوزه مهم سیاستگذاری های سواد رسانه و اطلاعاتی، سیاستگذاری های رسانه ای، سیاستگذاری های اطلاعاتی، سیاستگذاری های آموزشی و سیاستگذاری های ICT تاکید دارد که باید در طراحی سیاست ها در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.

بشیر تاکید کرد که یکی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال سازی هر چه بیشتر آن در رابطه با سواد رسانه ای و اطلاعاتی است. در این زمینه جریان گفتمانی خوبی صورت گرفته که در نتیجه فعالیت های جمعی بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان و خانواده ها در کنار دولتمردان بوده که شاخص های آن راه اندازی همایش دوم، تالیف و ترجمه کتاب های متعدد، راه اندازی کارگاه ها و جلسات آموزشی، تولید مقالات متعدد، انجام پژوهشهای گوناگون و فعالیت های قابل توجه رسانه ها از جمله رسانه ملی به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.

وی تاکید کرد که در همایش دوم همکاری ۲۴ وزارتخانه، پژوهشگاه، دانشگاه، رسانه، سازمان و انجمن، برگزاری ۳ نشست علمی در تهران، تشکیل ۱۳ دبیرخانه استانی، برگزاری ۴ همایش استانی، دریافت ۳۱۵ مقاله که رشد ۹ درصدی در این زمینه نسبت به همایش اول سواد رسانه ای را نشان می دهد، بیانگر توجه وسیع جامعه به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.

رئیس اسبق دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد که همایش دوم گام های اساسی برای بین المللی کردن همایش برداشته و از جمله فعالیت‌ها در این زمینه: سخنرانی روسای دفاتر و خبرنگاران خارجی کشورهای اسپانیا، ژاپن، لبنان، فرانسه و روسیه در موضوع همایش، رایزنی با دانش آموزان مدرسه بین الملل برای ارائه مقالات انگلیسی زبان، ارسال فراخوان همایش برای کشورهای عضو اکو، برگزاری جلسات و رایزنی با نماینده اکو و همچنین ملاقات با سفیر پاکستان، و نیز دریافت ۶ مقاله از اساتید کشورهای ترکیه، مالزی و انگلستان بوده است.

وی در پایان ضرورت ها و خلاءهای موجود و نیز افق های پیش رو در رابطه با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی را مطرح و محورهای گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند، سواد رسانه ای باید به یک گفتمان علمی- کاربردی تبدیل شود، پرهیز از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت، برنامه ریزی برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی سواد رسانه ای و آموزش های صحیح، اضافه کردن یک واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در دانشگاه ها، حمایت از پژوهش‌ها و پایان‌نامه با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی،  تبدیل دبیرخانه همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مرکز آموزش های دائمی و چند بعدی سواد رسانه ای و اطلاعاتی و برنامه ریزی و مطالبه‌گری جهت گفتمان سازی سواد رسانه‌ای در کشور را مورد مطالعه قرار داد.

پس از آن نیز حسین انتظامی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه با موضوع سواد رسانه‌ای اظهارداشت: چندین سال پیش روی سیاست‌های راهبردی نظام در رسانه تحقیق هایی صورت گرفت.با توجه به اینکه فضای مجازی هم دارای فرصت و هم تهدید است، وقتی سواد رسانه ای توسعه یابد، آحاد مردم در زمینه بهره برداری از این فضا، با اطلاع و آگاهی بیشتر وارد می شوند و از جنبه های فرصت آن بهره برداری می کنند.
وی با بیان اینکه محور این همایش حوزه خانواده است، اظهار داشت: سواد رسانه ای امسال توسعه بیشتری یافته است چرا که دستگاه‌های مختلف، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و رسانه‌ها در این همایش نقش آفرینی کردند و نوعی هم افزایی ایجاد شده که امیدوارم منشاء اثر باشد.
انتظامی گفت: وقتی از سواد رسانه‌ای سخن می‌گوییم، بیشتر جنبه‌های صیانت بخش آن را مورد توجه داریم. فضای مجازی می‌تواند فرصت خوبی باشد به شرط آنکه بتوانیم از حوزه سواد رسانه‌ای بیشتر بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: حدود ۳-۴ سال گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه سیاست‌های راهبردی نظام در حوزه رسانه کار می‌شد، چند محور مطرح شد بر این اساس که چون سواد رسانه‌ای جنبه صیانت بخش دارد، باید هر چه بیشتر به آن توجه شود، به همین دلیل می‌تواند به عنوان سیاست‌های راهبردی در حوزه رسانه تلقی شود.

به گزارش فارس، در ادامه پنجمین همایش بین المللی مدیریت رسانه در حضور جمعی از اساتید حوزه رسانه از جمله دکتر حسن خجسته، موسویان، ضیایی پرور، بنی هاشمی و بشیر از برخی دانشجویان این حوزه تقدیر شد و رساله دکتری آنها مزین با جایزه‌ دکتر ساروخانی به آنها اهدا شد.

پس از آن نیز ساروخانی ضمن تشکر از افرادی که چنین اندیشه‌ای ایجاد کردند، عنوان داشت: امیدوارم این اندیشه و برگزاری چنین مراسمی پایه‌گذاری برای انگیزه دانشجویان عزیز ما باشد‌.

وی ادامه داد: دانشجویان بدانند با این مشخصات و رساله‌هایی که در آن ابداع وجود دارد ادامه‌دار باشد. رساله‌ها نباید انتزاعی باشند و باید بتوانند دردی از جامعه ما را درمان کنند.

مرتضی موسویان نیز در ادامه این مراسم درباره وجود سواد رسانه‌ای در اغلب قاره‌های جهان صحبت کرد و سواد رسانه‌ای را در این قاره‌ها بررسی و از ظهور رسانه سخن گفت.

وی ادامه داد: در چین بیش از یک دهه است که حمایت دولت به صورت گسترده بوجود آمده است. دولت مرکزی در چین هم با حمایت خود سواد رسانه‌ای را گسترش داد. در این راستا همکاری با دانشگاه‌ها نیز سرلوحه قرار داشته و دانشگاهیان در این بخش فعال بودند.

وی افزود: باید با آموزش سواد رسانه‌ای کمک کنیم تا توانایی ممیزی در افراد بوجود آید. در کشورهای اروپایی به این موضوع توجه دارند و سعی دارند تا در این بخش آگاهی افراد را بالا ببرند. سواد رسانه ای باید از دوران ابتدایی آغاز شود.

به گزارش فارس، خجسته در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: نهادها و سازمان‌ها ذاتا مستبد هستند و علتش هم روابط رسمی آنهاست اما خانواده تنها نهادی است که عاطفی و احساسی است.
وی ادامه داد: در خانواده زن‌ها نقش ویژه‌ای دارند و به محض اینکه زن نقش همسری پیدا کرد تمامی وظایف او تغییر می‌کند و مردها تکوینا درباره امور بیرون از خانواده متمرکز هستند.
وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، گفت: چند مشکل در رسانه داریم که باید برطرف شود. سه ذی نفع در فضای مجازی وجود دارد. همه عالم، شرکت‌های ذی نفع و فرد. همه ما در فضای مجازی به دنبال آزادی بی‌انتها هستیم.
وی درباره وجود تلگرام در ایران نیز بیان داشت: تلگرام حاضر نبود تن به حاکمیت دهد و به عقیده من باید حذف می‌شد. فضای مجازی فنی نیست بلکه باید در دست افرادی باشد که ادراک اجتماعی گسترده‌ای دارند.

بخش بعدی این مراسم به رونمایی از کتاب سواد آموزی در فضای مجازی اختصاص یافت. در این بخش اساتید رسانه حاضر در این مراسم از کتاب مورد نظر رونمایی کردند.

انتهای پیام/