استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 851621
چهارشنبه - 17 مهر 1398 - 11:27

ادبیات پایداری کردستان مانند شهدایش مظلوم و غریب

استان کردستان به عنوان یک استان فرهنگی و ادبی شناخته شده و به این نام شهرت دارد و ادبیات بخش عمده‌ای از فرهنگ این دیار را در بر می‌گیرد.

ادبیات پایداری کردستان مانند شهدایش مظلوم و غریب

به گزارش پایگاه خبری ربیع، استان کردستان به عنوان یک استان فرهنگی و ادبی شناخته شده و به این نام شهرت دارد و ادبیات بخش عمده‌ای از فرهنگ این دیار را در بر می‌گیرد.

خوشبختانه طی چند سال اخیر تاکنون با تلاش و همکاری بی وقفه نویسندگان و شاعران در سطح استان، انجمن‌های ادبی در سطح استان کردستان دایر شده است که هر هفته با برگزاری یک جلسه با عناوین شعرخوانی، رونمایی کتاب، نقد و بررسی داستان و… به دو زبان فارسی و کردی فعال می‌باشند و برای علاقمندان به شعر، ادبیات و داستان، یک محفل دوستانه مانندی برگزار می‌شود.

هر چند محدود و کم، و نسبت به بی توجهی مسئولان فرهنگی به جایگاه ادبیات که بخش مهمی از هویت وفرهنگ ما را در بر می‌گیرد انجمن‌های ما تا کنون از تلاش خود دریغ وکم کاری نکرده‌اند و همچنان فعال و پویا در تلاش تحقق و رشد ادبیات و زبان مادری در سطح استان و برنامه‌های فرهنگی و ادبی هستند و شاگردان نو پای زیادی را به جمع ادیبان وشاعران کردستان اضافه کرده و پرورش یافته‌اند.

اما آن‌چه که جای تأسف و نگرانی‌ست بحث بی توجهی به ادبیات پایداری در حوزه دفاع مقدس است که در انجمن‌ها بسیار کم رنگ می‌باشد و مسئولین نیز تاکنون به این بخش مهم توجه خاصی نداشته‌اند.

در کردستان معدود نویسندگانی در موضوع ادبیات پایداری و وصف شهدای هشت سال جنگ تحمیلی دفاع مقدس قلم‌فرسایی می‌کنند.

برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان کردستان از دهم تا پانزدهم مهر ماه جاری به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بازتاب بسیار ارزنده وقابل چشم‌گیری در بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در سطح استان داشته و استقبال کنندگان زیادی نسبت به دوره‌های قبل را به خود اختصاص داده است. در طول پنج روز برگزاری ودایر بودن نمایشگاه کتاب کردستان هر روز در دو شیفت عصر و صبح پنل‌های ادبی زیادی با موضوع جایگاه ادبیات، نقد، رونمایی کتاب، بحث کارشناسی و…. برگزار شده است.

یکی از این پنل‌ها که با یک مظلومیت و بی‌توجهی خاصی برگزار شد موضوع ادبیات پایداری با محوریت دفاع مقدس بود که می‌بایست با اطلاع‌رسانی قبلی و شناساندن نویسندگان این شاخه صورت بگیرد وحداقل در این برنامه از آنها نامی برده می‌شد.

با توجه به تلاش و سعی «عیسی فلاحی» دبیر این برنامه در جهت بهتر برگزاری، اما بازهم فرهنگ ادبیات پایداری نیازمند توجه بهتر و بیشتری در استان کردستان می‌باشد. که باید با جدیت وقاطعیت تمام به آن پرداخته شود و برای نسل‌های بعدی و کودکانمان فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان را سرلوحه و الگوی زندگی آنان قرار دهیم.

به فرموده حضرت مقام معظم رهبری، شهدای کردستان (به حق) شهدای مظلومی هستند، و این مطلب را هم باید امروزه برای نویسندگان ادبیات پایداری به کار ببریم چون واقعاً کمترین نام و نشانی از قلم آنها در سطح برنامه‌های فرهنگی و ادبی برده می‌شود. و این روند درشان یک نویسند ادبیات پایداری نیست…!