تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1015965
یکشنبه - 21 فروردین 1401 - 17:12

اختلاف و تفرقه حربه دشمن

اســلام جامع ترین دین آســمانی از جانب خداوند متعال است و در این دین الهی، خداوند انســان را خلیفه الله و جانشــین خود در روی زمین قرار داده اســت، هدف او افزایش معرفت و شناخت، انجام تکالیف عبادی انسانی، اجتماعی و……است، تا به جایگاه رفیع معنوی صعود و دست یابد، لذا این دین براساس ساختار و احکامی می باشد تا بندگان مسیر خود را بهتر شناخته و مصمــم تر حرکت نمایند، یکی از این تکالیف وجوب و ضرورت وحدت و حرمت و پرهیز از تفرقه در میان مسلمانان است.

اختلاف و تفرقه حربه دشمن

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اســلام جامع ترین دین آســمانی از جانب خداوند متعال است و در این دین الهی، خداوند انســان را خلیفه الله و جانشــین خود در روی زمین قرار داده اســت، هدف او افزایش معرفت و شناخت، انجام تکالیف عبادی انسانی، اجتماعی و……است، تا به جایگاه رفیع معنوی صعود و دست یابد، لذا این دین براساس ساختار و احکامی می باشد تا بندگان مسیر خود را بهتر شناخته و مصمــم تر حرکت نمایند، یکی از این تکالیف وجوب و ضرورت وحدت و حرمت و پرهیز از تفرقه در میان مسلمانان می باشد. علاوه بر شرع، عقل هم حکم بر وجوب وحدت و حرمت تفرقه دارد، چرا که هر انسان دارای قوای عاقله می داند که وحدت موجب عزت و رشد در میان انســانها می گردد و بدنبال آن امنیت، رفاه، از سوی دیگر باعث قطع نمودن طمع ورزی دشمنان و بدخواهان به این جوامع خواهد شد. از سوی دیگر تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر باعث ضعف، نزاع و واماندگی در تمام زمینه های فرهنگی، اقتصادی، معنوی، نظامی، سیاســی و … خواهد شــد و به تعاقب آن ترویج و تبلیغ اعتقادات دچار تزلزل و یا دلســردی و رویگردانی عده ای خواهد شد و با آ گاهی و اطلاع رســانی شایسته به مردم و اقدام صحیح باعث تحقق وحدت میان آحاد جوامع اسلامی و احیای تمدن و مجد و عظمت اسلامی را فراهم و مهیا نمائیم و از جانب دیگر روزنه‌های نفوذ دشمنان و غارتگران را بســته که با تفرقه و اختلاف موجب تضعیف و غارت سرمایه الهی مسلمین نگردند؛ بنابراین با توجه به مشکلات عدیده ای که در جهان اسلام وجود دارد که منشاء اصلی آنها تشتت و تفرقه فیمابین مذاهب مختلف اسلامی است، هر مسلمانی که دغدغه دین دارد، ملزم است که جهت تحقق وحدت و ممانعت از تفرقه به هر نحوی که بهتر اســت اقدام نماید. عقل حکم میکند آنچه را که خداوند متعال واجب فرمودند عمل و آنچه را حرام نموده اســت پرهیز نمائیم و یکی از این تکالیف وحدت جهان اسلام و پرهیز از تفرقه است تا بلکه این تکلیف که یکی از اغراض الهی است به واسطه انسانها ایجاد گردد. بنابراین اگر بعد از شناخت اصول و مبانی، مثل توحید، مردم به اختلاف و تفرقه دامن زدند، ضعف و سستی و زبونی بر آن‌ها روی می آورد و عزت و دولت خود را از دست میدهند. تردیدی نیست آنچه در روزهای اخیر در مشهد مقدس اتفاق افتاد و روزهای قبل از آن در جای دیگر هدفی جز ایجاد تفرقه بین مسلمین ندارد و کاری است که ضربه خوردگان از اسلام به آن وارد شده‌اند تا به اختلاف مذاهب دامن زنند و از این طریق مسلمانان را در مقابل هم قرار دهند و خود شادی کنند؟! همه باید هوشیار باشند. امام خمینی (ره) می فرمایند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم» (صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۳۳)

«عوامل اجانب که منافع خود و اربابانشان را در خطر می‌بینند، برای تحریک برادران اهل سنت و دامن‌زدن به برادرکشی، قضیه شیعه و سنی را طرح نموده و می‌خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد کنند.» (همان، ج ۹، ص ۳۱۲)

نیز مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف با هشدارهای خود توطئه های دشمنان را برملا و وحدت و برادری مسلمانان را پاسداری می فرمایند:

مسألهٔ شیعه و سُنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امت اسلامی است. هم سُنی‌ها بدانند، هم شیعه‌ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیای اسلام، این را بدانند که اختلاف شیعه و سنی یکی از ابزارها و چماقهای دشمن علیه امت اسلامی است. آنها هر جور بتوانند، از این ابزار استفاده می‌کنند.

آری، در طول ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب در دوره‌های مختلف شاهد اقدامات تروریستی علیه شخصیت های خدوم و از جمله شخصیت های روحانی بوده ایم. از سال ۵۸ شخصیت های روحانی که سر سلسله آنها شهید بزرگوار مطهری بود و در کنار آن ده ها امام جمعه و جماعت از اهل سنت و شیعه شهید داده‌ایم و این اقدامات تا به امروز ادامه داشته و دلیلش هم آن است که جمهوری اسلامی و روحانیت به دنبال در انداختن طرحی در اداره جهان هستند که این طرح با نسخه آمریکا و صهیونی است ناسازگار میباشد.

این رمز کار روحانیت است که وقتی وارد میدان خدمت میشود و میخواهد طرحی داشته باشد برای اداره یک کشور و جهان و حرفی دارد در معرض عملیات ترور قرار میگیرد. بنابراین طبیعتا آن چیزی که ما در دو هفته اخیر شاهد بودیم در گرگان و مشهد و حملاتی متوجه برخی از شخصیت های روحانی شد در این چارچوب مورد بحث و بررسی است و آن این است که دشمن متوجه شده که با وضعیت خطرناکی مواجه شده و باید دست به کار شود.

اما آنچه که ما در این ۴۳ سال شاهد آن بودیم این است که این ترورها ملت ایران و دستگاه های امنیتی را برای شناسایی سرنخ های جنایت هوشیار میکند و در نهایت این مورد مثل خون در رگ ملت جاری میشود و دشمنی که دست به جنایت زده سودی از این جنایت نمی برد.

مظفر حاجیان حسین آبادی