احیای اعتماد عمومی در دولت سیزدهم

اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.

احیای اعتماد عمومی در دولت سیزدهم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.

* باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

*اگر وعده‌ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت۶/۶/۱۴۰۱

مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت نکات بسیار مهمی را عنوان فرمودند که هر یک به جای خود باید مورد توجه قرار گیرد از جمله نکات مهمی که به آن اشاره فرمودند ضرورت بازگشت اعتماد عمومی به مسئولین  است. تردید نیست که  بازسازی انقلابی، عقلانی و فکورانه در همه عرصه‌های مدیریتی دولت می تواند اعتماد از دست رفته را بازگرداند ونشاط اجتماعی لازم را به وجود آورد.

اعتماد یکی از جنبه های مهم روابط انسانی و زمینه ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه است. بدون اعتماد عمومی افراد نسبت به یکدیگر، جامعه تجزیه می شود. اعتماد عمومی از ملزومات اساسی پیشرفت هر جامعه و زمینه ساز موفقیت دولت ها است. اعتماد منجر به بروز رفتارهای مشارکتی و کاهش تعارض و همچنین کاهش هزینه انجام کار می شود. کارکرد اثر بخش سازمان ها در جامعه به میزان اعتماد مردم به این سازمان ها بستگی دارد. اگر اعتماد شهروندان از بین برود، کارکنان بخش دولتی در انجام دادن وظایفشان با دشواری های بیشتری مواجه می شوند همچنین با افول اعتماد عمومی، مشارکت عموم مردم در فرایندهای سیاسی خط مشی گذاری کاهش خواهد یافت. کاهش اعتماد شهروندان به دولت و نهادهای دولتی از بحران های جهان امروز است. یکی از اساسی ترین چالش های فراروی مدیریت دولتی چگونگی حفظ و ارتقاء اعتماد عمومی نسبت به سازمان های دولتی است.

مسئله «مردمی بودن» رفتارهای دولتمران و حضور در میان مردم و با مردم بودن و  رابطه بی واسطه با آنها می تواند اعتمادی را که به شدت مخدوش شده است احیا نماید.در اینجا یکی بودن حرف و عمل است؟ اگر حرف و عمل مسئولان یکی باشد اعتماد مردم مضاعف خواهد شد. مردم نباید از مسئولان حرف بلا عمل مشاهده کنند. مگر نه اینست که ” کونوا دعاه الناس باعمالکم”؟ و مگر قرآن نفرموده است”لم تقولون مالا تفعلون” آری، به عمل کار برآید. نکته دیگر مسئله «پرهیز از اشرافی‌گری» و اتخاذ سبک زندگی دولتمردان بر اساس زندگی طبقه متوسط و مردم عادی است و اگر دولت بخواهد به سمت اشرافی گری برود نمی تواند اعتماد عمومی را جلب کند.

چنانچه فرمودند: “اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم از دیگر جلوه های مردمی بودن است. باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.” چقدر اسن سخن گویاست؟ زندگی در حد مردم؟ سبک زندگی مردمی؟ یعنی دوری از هرگونه تکلف، ریا و خودخواهی، دوری از اشرافیگری؟ باید لباس و خانه و ماشین مسئولان و. وابستگان آنها بویژه آقازاده هایشان از هر گونه نگاه خودبرتر بینی بپرهیزند.

نکته ای که می تواند اعتماد مردم را باز گرداند اینست که مسئولان اگر اشتباهی کردند با صراحت و صداقت به مردم بگویند و از مردم عذر خواهی کنند. یا اگر نتوانستند به وعده یا وعده هایی که به مردم داده اند عمل کنند از مردم عذر خواهی کنند. تردیدی نیست که دولت نیاز به دادن آمارهای غلط به مردم ندارد اینگونه آمارها اعتماد مردم را سلب می کند اما اگر واقعیت ها دقیق به مردم گفته شود اعتماد جلب می گردد. دولت فعلی وعده هایی به مردم داده است که باید یک زمانبندی برای اجرای آن تعیین کند و بر اساس وعده ای که داده شده مردم بدانند که در چه مقطع زمانی دولت به آن عمل خواهد کرد. اگر دولت نتواند به وعده خود عمل کند باید علت را برای مردم بازگو کند و از مردم عذرخواهی کند. تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید هماهنگ عمل کنند و صدای واحدی داشته باشند این امر مردم را امیدوار و اعتمادشان را جلب می کند. همصدایی و همگامی و همراهی های اعضای دولت بویژه تیم اقتصادی که امروز مردم منتظر عملکرد مثبتشان هستند در جلب اعتماد مردم و کمک مردم به پیشبرد برنامه های دولت بسیار موثر است. نکته دیگری که می تواند اعتماد رفته را باز گرداند مبارزه با فساد و فسادستیزی است که می تواند دولت را موفق کند و اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد. درباره مسائل اقتصادی هم این چنین است، یکی از شاخص های رضایت مردم این است که بدانند دولت مشکلات اقتصادی انها را حل می کند یا خیر. این هم یکی از مولفه های مهم اعتمادسازی است.

رهبر معظم انقلاب در توصیه  به دولت سیزدهم فرمودند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است. امروز مردم در انتظار عمل دولتمردان به قول هایشان هستند، در انتظار توقف گرانی و تورم هستند در انتظار اشتغال و فعال شدن کسب و کار هستند در انتظار مبارزه با فساد و بسته شدن روزنه های فساد و بریده شدن دست مفسدان در همه جایگاههای بالا و پائین مسئولیتی هستند. اگر فسادگران و مفسدان از کارها کنار گذاشته شوند و معیشت مردم درست در ریل خودش قرار گیرد مقدمات جلب اعتماد مردم فراهم خواهد شد.