اقتصادی » تولیدی » فاطمه جلالی
کد خبر : 1031855
شنبه - 15 مهر 1402 - 10:25
شهردار اصفهان در بازدید پروژه احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) عنوان کرد:

احداث ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) با دقت و ظرافت خاص انجام می‌شود/حساسیت‌های میراث را در احداث ایستگاه متروی امام علی(ع) در نظر گرفته‌ایم

حساسیت‌های درستی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای احداث ایستگاه میدان امام علی(ع) خط دو متروی اصفهان تعریف شده است که برای شهرداری و پیمانکار پروژه، در حکم فعالیت توام با دقت، مراقبت و ظرافت بیشتر در انجام کار بوده و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

احداث ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) با دقت و ظرافت خاص انجام می‌شود/حساسیت‌های میراث را در احداث ایستگاه متروی امام علی(ع) در نظر گرفته‌ایم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حساسیت‌های درستی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای احداث ایستگاه میدان امام علی(ع) خط دو متروی اصفهان تعریف شده است که برای شهرداری و پیمانکار پروژه، در حکم فعالیت توام با دقت، مراقبت و ظرافت بیشتر در انجام کار بوده و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار اصفهان در بازدید از پروژه احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان و بررسی روند پیشرفت آن با حضور مسئولان فنی مترو اظهار کرد: با توجه به تاکید شورای اسلامی شهر مبنی بر اینکه فاز نخست خط دو متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه دارک تا طوقچی باید تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد، فرایند پروژه شتاب گرفته است.

علی قاسم‌زاده ، با اشاره به اینکه برای بررسی ابعاد پیشرفت کار پروژه، امروز در ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان یافتیم، افزود: بر اساس گزارش مسئولان و مهندسان پروژه، فرایند انجام کار خوب بوده و تأخیر چندانی نداشته است و به‌رغم تمام پیچیدگی‌های فنی و شرایط خاصی که این ایستگاه دارد، به‌نظر می‌رسد که این ایستگاه در زمان مقرر تعیین شده به اتمام برسد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شهریورماه ۱۴۰۳ در این ایستگاه شاهد حضور دستگاه تی‌بی‌ام خواهیم بود، برای این مهم منابع مالی لازم پیش‌بینی شده است که اگر به‌موقع تزریق شود، به سرعت انجام کار کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها از پروژه، منابع مالی پیش‌بینی شده قبلی کفایت نمی‌کند و ما باید به فکر منابع جدید و بیشتر باشیم که درصدد هماهنگی و هم‌افزایی با دیگر نهادها هستیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه علاوه بر موضوع تأمین منابع مالی، توجه به حساسیت میراثی موقعیت این ایستگاه نیز مدنظر است، گفت: ابتدا قرار بود این ایستگاه در مکانی دیگری (کوچه نمکی ابتدای خیابان ولی‌عصر (عج)) باشد که در این نقطه در صورت انجام کار، شاهد تخریب بافت تاریخی و فرسوده بودیم، از این‌رو با مشورت سازمان میراث فرهنگی در زمان مدیریت وقت، در جانمایی ایستگاه به نقطه فعلی رسیدیم و هم‌اکنون نیز پروژه احداث ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) با دقت و ظرافت خاص انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان‌های گذشته پروژه زیرگذر میدان امام علی (ع) اجرا شده و ما امروز احداث ایستگاه مترو را در همان عرصه احداث می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکل میراثی وجود ندارد، البته حساسیت‌هایی به‌درستی از سوی سازمان میراث فرهنگی تعریف شده است که برای شهرداری و پیمانکار پروژه، در حکم فعالیت با دقت، مراقبت و ظرافت بیشتر در انجام کار است.

تامین منابع خط ۲ مترو امری شدنی است

همچنین در این بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: باید روی موضوعات در مسیر احداث ایستگاه‌ها و موارد فنی و مالی خط ۲ مترو بحث و تبادل نظر شود، معتقدم پول مورد نیاز برای تکمیل پروژه میزان کمی نیست، اما با یک هم‌افزایی و هماهنگی تامین آن امری شدنی است.

مهران زینلیان، با بیان اینکه تأمین منابع مالی لازم برای ادامه مسیر و تکمیل خط دو متروی اصفهان از جمله موضوعات ویژه‌ای است که باید به صورت مفصل، دقیق و هماهنگ شده بررسی و اقدامات لازم آن انجام گیرد، افزود: بحث تسهیلات بانکی، املاک و موضوع منابع دولتی از جمله منابع مالی برای این پروژه است که باید تک به تک و جز به جز پیگیری شود.

وی تصریح کرد: این پیگیری‌ها، ضمن استمرار و مداومت باید به صورت هماهنگ شده و یک کار هم‌افزا با مدیریت استان به جلو پیش رود.

وی تاکید کرد: در موضوع بحث دریافت تسهیلات بانکی لازم برای تأمین منابع مالی خط ۲ مترو، شایسته است مدیریت شهری و کارشناسان سازمان قطار شهری از تجربیات و مجموعه اقدامات مسئولان استانداری در مباحث مالی او دریافت تسهیلات بانکی بهره ببرند که ارتباط تنگاتنگ و هماهنگ‌شده لازمه آن است.

زینلیان ادامه داد: جلسه هماهنگی با استاندار و تشریح اقدامات انجام شده در خط ۲ مترو توسط مدیریت شهری و بیان و بررسی راهکارهای حل معضلات پیش رو از جمله اقدام نتیجه ‌بخشی است که روزهای آینده انجام خواهد شد.

وی ضمن قول برگزاری جلسه هماهنگی با رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان یکی از پیمانکاران خط ۲ مترو افزود: استانداری اصفهان در مسیر احداث خط دو متروی اصفهان و ارائه خدمت به شهروندان، همراه مدیریت شهری بوده است و تا به سرانجام رسیدن آن، مدیریت شهری را همیاری می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: باید روی تک تک موضوعات در مسیر احداث ایستگاه‌ها و موارد فنی و مالی بحث و نظر شود، معتقدم پول مورد نیاز برای تکمیل پروژه خط دو متروی میزان کمی نیست، اما با یک هم‌افزایی و هماهنگی تأمین آن امری شدنی است.

بهره‌برداری به ‌موقع از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در صورت تامین منابع مالی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: با توجه به هدف‌گذاری انجام شده مبنی بر بهره‌برداری از فاز نخست خط دو متروی اصفهان تا پایان سال آینده، باید مدیریت شهری، مدیریت استان و وزارت کشور حمایت‌های مالی از این پروژه کلان را داشته باشند تا طبق برنامه زمان‌بندی شده به بهره‌برداری برسد.

  محمد نورصالحی ، افزود: یکی از ایستگاه‌های مهم خط دو مترو، ایستگاه امام علی (ع) است که زیر میدان امام علی (ع) و در مجاورت مسجد جامع واقع شده است و موقعیت تاریخی و میراثی دارد.

وی با بیان اینکه این ایستگاه در خط دو مترو یکی از ایستگاه‌های پرمسافر خواهد بود و درباره نحوه اجرای آن نیز نظرات مختلفی وجود داشت که بر این اساس بازدیدهای مهندسی از آن شده است، افزود: در حال حاضر این ایستگاه بزرگ، زیر میدانی واقع شده که حدود ۱۰ سال قبل اجرا شده است و در این مسیر تمام ملاحظات میراثی و عمرانی موقعیت پروژه لحاظ می‌شود.

باید فاز نخست خط دو حد فاصل دارک تا طوقچی تا آخر سال آینده به بهره‌برداری برسد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، اما مراحل پیشرفت کار و نیازهای مالی و بدی‌های موجود و منابعی که باید تا پایان ۱۴۰۳ برای این خط تأمین شود، مرور شد، چراکه از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی هدف‌گذاری شده است فاز نخست خط دو حدفاصل دارک تا طوقچی تا آخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف مهم، مدیریت شهری، مدیریت استان و در کلان وزارت کشور باید حمایت‌های مالی از این پروژه کلان انجام شود تا به‌موقع به بهره‌برداری برسد و به مردم خدمت‌رسانی کند.

نورصالحی در توضیح پیشرفت احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان گفت: به دلیل تأمین نشدن منابع مالی مورد نیاز، بعضی از پروژه‌ها با تأخیر مواجه شده، اما قابل جبران است و مدیران پروژه قول جبران می‌دهند، به شرطی که مسائل مالی حل شود.

فاطمه جلالی