استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 408966
شنبه - 10 شهریور 1397 - 16:40
وزیر ارشاد تصریح کرد

اتمام ۳۰۰ پروژه ملی و استانی نیازمند ۱۰ سال بودجه وزارت ارشاد

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی که حداقل بیش از کل بودجه ۱۰ سال آینده فرهنگ و ارشاد اعتبار نیاز است وجود دارد.

اتمام ۳۰۰ پروژه ملی و استانی نیازمند ۱۰ سال بودجه وزارت ارشاد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس ، پیش از ظهر امروز جلسه شورای اداری خراسان شمالی با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار و چندی از مسئولین استانی برگزار شد.

سید عباس صالحی در این جلسه با تأکید بر دیدن نقاط قوت و داشته‌های کشور به‌ویژه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، به برخی از این داشته‌ها و نقاط مثبت ازجمله افزایش امید به زندگی، رتبه ۱۳ جهان در تولید غلات در سال ۲۰۱۷، رتبه ۲ جهان در شاخص توسعه انرژی، رتبه ۱۶ جهان و رتبه ۱ منطقه در حوزه‌ی علمی بر مبنای مقالات چاپ‌شده در ISI، رتبه آخر در مرگ براثر استفاده از مشروبات الکی و جزو ۲۰ کشور آخر دنیا در خودکشی اشاره کرد.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی همچنین حوزه فرهنگ و هنر را شاهد اتفاقات خوبی در این ۴۰ سال دانست و افزود: یک و نیم میلیون نفر فارغ‌التحصیل در حوزه هنر داریم که یک منبع ارزشمند محسوب می‌شود و در حال حاضر نیز ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف هنری مشغول تحصیل هستند.

رتبه ۱ منطقه در تولید محصولات فرهنگی هنری

وی ادامه داد: در تولید محصولات فرهنگی هنری در منطقه رتبه ۱ را داریم و هرساله ۴ هزار و ۵۰۰ فیلم اعم از فیلم بلند، کوتاه، سریال، مستند و انیمیشن در کشور تولید می‌شود که ظرفیت قابل‌توجهی است.

حدود ۳ هزار رسانه مکتوب و هزار پایگاه خبری و خبرگزاری مجوز دار و غیرفعال در کشور وجود دارد

وی تعداد مجوزهای رسانه‌ای را ۹۳۰۰ مجوز عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۷ هزار رسانه مکتوب است و حدود ۴ هزار رسانه از این تعداد فعال هستند و همچنین ۲۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری دارای مجوز فعال داریم که از این تعداد هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری فعال هستند.

وی همچنین ایران را سرزمینی پرتوان در حوزه موسیقی اعم از موسیقی مقامی، نواحی، کلاسیک و معاصر دانست و بیان داشت: در استان‌های مختلف کشور سهم قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف موسیقی فعال هستند و می‌توان گفت ده‌ها هزار نفر یا موسیقی می‌نوازند یا با حوزه موسیقی به نحوی ارتباط دارند.

وی با اشاره به حوزه نشر کتاب نیز افزود: سال گذشته ۱۰۰ هزار کتاب چاپ‌شده و بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۱ میلیون کتاب در کشور به چاپ رسیده است و محصولات گسترده‌ای در حوزه فرهنگ و هنر در این ۴۰ سال داشتیم.

تعلق ۲.۵۲ درصد از کل بودجه کشور به سه بخش فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری

وی همچنین با توجه به کل بودجه‌ای که به فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری تعلق می‌گیرد بیان داشت: تنها ۲.۵۲ درصد از کل بودجه کشور به این سه بخش در سال ۹۷ تعلق‌گرفته است.

وی این میزان اعتبار را اگر قرار است توسعه پایدار و مستمر با زیرساخت فرهنگی اتفاق بیفتد بسیار ناچیز دانست که طبعاً کارکردها را با دشواری‌ها و مشکلات فراوان همراه خواهد کرد.

وی در ادامه به بیان چند چالش پرداخت و تصریح کرد: سرانه‌ی فضاهای فرهنگی هنری در کل کشور پایین است و طبعاً در خراسان شمالی که تازه مسیر توسعه را در پیش‌گرفته شرایط سخت‌تر است.

اتمام ۳۰۰ پروژه ملی و استانی نیازمند ۱۰ سال بودجه وزارت ارشاد

وی ترکیب‌سازی منابع دولتی با منابع بخش خصوصی و بانکی را ضروری دانست و بیان کرد: ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی که حداقل بیش از کل بودجه ۱۰ سال آینده فرهنگ و ارشاد اعتبار نیاز است وجود دارد و برای تکمیل این پروژه‌ها و شروع پروژه‌های جدید که در تبصره ۱۹ هم ذکر می‌شود نکاتی دیده‌شده که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری مشوق‌هایی همچون تغییر کاربری پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته دوم در مسیر توسعه فرهنگی هنری توجه به مزیت‌های استان‌ها و شهرستان‌ها است و اینکه با اتکا بر این مزیت‌ها چطور می‌شود مسیر پیشرفت را دنبال کرد که در این خصوص آمایش منطقه‌ای و بحث شهرهای خلاق مدنظر است و طبعاً خراسان شمالی نیز با توجه به مزیت‌های هنری و فرهنگی که دارد موردتوجه جدی قرار می‌گیرد.

وی همچنین رویکرد سوم را نگاه عدالت فرهنگی بین همه شهرهای کشور و حرکت از مراکز استان‌ها به شهرستان‌ها در دادن امکانات، ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ها عنوان کرد.

وجود تنوع اقلیمی و تنوع اقوامی از شاخصه‌های خراسان شمالی

وی با اشاره به ویژگی‌های خطه خراسان شمالی بیان کرد: خراسان شمالی با توجه به داشتن ویژگی‌هایی از قبیل عقبه عمیق تاریخی در فرهنگ و هنر، موسیقی مقامی، تنوع اقلیمی و فضای تنوع اقوامی و زندگی با مسالمت در کنار هم و درواقع هم وجود شاخص‌های جغرافیایی و هم شاخص‌های انسانی می‌تواند بسترساز استعدادهای خلاق و توسعه‌های انسانی و جغرافیایی باشد.

وی ادامه داد: خراسان شمالی همچنین به علت باب رضا بودن می‌تواند با افزایش میزان حضور زوار در استان به توسعه پایدار استان کمک کند و این مسئله بایستی به جد موردتوجه مسئولین استانی باشد؛ معتقدم این استان با تعامل خوب مقامات ارشد و مردم در آینده نزدیک می‌تواند پایلوتی برای اتفاقات خوب باشد.

انتهای پیام/