پیشخوان » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا زرفشانی » شهرداری اصفهان
کد خبر : 1040172
دوشنبه - 31 اردیبهشت 1403 - 13:42
شهردار اصفهان در آیین بازگشایی کارخانه ریسباف و شروع مرمت و طراحی برای تاسیس موزه منطقه ای اصفهان:

آیینه معماری اصفهان را می توان در ریسباف دید

در مراسمی مقارن با روز جهانی موزه، بازگشایی کارخانه ریسباف و شروع مرمت و طراحی برای تاسیس موزه منطقه ای اصفهان با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار اصفهان، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و اهالی و بزرگان فرهنگ و هنر اصفهان آغاز شد.

آیینه معماری اصفهان را می توان در ریسباف دید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهردار اصفهان در آئین بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت و طراحی برای تأسیس موزه منطقه‌ای اصفهان گفت: همه اصفهانی ها با بازگشایی درب کارخانه ریسباف و ورود به آن لبخند بر لب دارند همچون اصفهانی ها دغدغه صیانت و حفاظت از هویت شهر دارند.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه تاریخ، ادبیات، هنر، طبیعت و بزرگان فرهنگی و ادبی از عناصر هویتی شهر محسوب می شوند، افزود: از بین رفتن این عناصر سبب بی هویت شدن شهر می شود.

وی با تاکید بر اینکه حیات و تمدن شهر اصفهان به زاینده رود وابسته است، تصریح کرد: اگر زاینده رود از ما گرفته شود یکی از مولفه های هویتی در زمینه طبیعت اصفهان از بین می رود بنابراین باید از این عنصر هویتی محافظت کنیم.

شهردار اصفهان همچنین معماری را یکی از عناصر هویتی این شهر خواند و گفت: کارخانه ریسباف یکی از مکان هایی است که آیینه معماری اصفهان را می توان در آن دید.

قاسم‌زاده افزود: کنار هم قرار گرفتن دولت، مدیریت شهری و مردم برای صیانت و حفاظت از مولفه های هویتی شهر اصفهان ضروری است.

وی با بیان اینکه هویت یک شهر مفهوم عینی است، خاطرنشان کرد: برای صیانت از هویت شهری باید از مؤلفه‌های آن دفاع کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز از این بابت که توانستیم یکی از عناصر هویتی خود را باز گردانیم و با مبارزه، تلاش و اراده جمعی استانی، وزارت میراث و تلاش و پیگیری برخی نمایندگان مجلس این عنصر هویتی را حفظ کنیم، خربسیار خوشحالیم.

**ریسباف الگوی احیای بناهای هویت ساز است

گردشگری در کشور بهره‌برداری شد

در بخش دیگری از این مراسم، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در کشور افتتاح شده است.

علی‌اصغر شالبافیان افزود: دو هزار و ۴۰۰ پروژه گردشگری به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر در کشور در دست اجراست.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از سه حوزه برتر در اجرای پروژه ها در کشور به‌شمار می رود، اظهار داشت: ۸۱ پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۹۷۰ هزار میلیارد ریال بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: یکی از مولفه های موثر در اجرای این پروژه ها، مشوق های در نظر گرفته شده توسط دولت یا شوراهای اسلامی شهرهاست.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به یکی از مصوبه های حمایتی که توسط شورای اسلامی شهراصفهان برای ساخت هتل‌ها تصویب شده است، گفت: این کار می تواند به‌عنوان الگویی برای سایر شهرها در نظر گرفته شود.

شالبافیان با بیان اینکه بازگشایی و تغییر کاربری ریسباف به دستور رییس جمهور و به منظور امیدآفرینی و خوشحال کردن مردم، افروز بازگشایی شد، تصریح کرد: ۴۷ پروژه بزرگ دیگر مانند ریسباف اصفهان نیز در دولت سیزدهم به نتیجه رسیده و از آنها گره گشایی شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، تصریح کرد: امروز ریسباف علاوه بر شاد کردن مردم، نقش دیگری دارد و می تواند به‌عنوان الگویی برای احیای بناهای هویت ساز در سایر شهرها مطرح شود.

 

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی به جد پیگیر ایجاد و راه اندازی دفتر منطقه ای صنایع دستی و گردشگری در اصفهان است تا زمینه ای برای ارتباطات بیشتر فعالان صنایع دستی دنیا با اصفهان و کشورمان فراهم شود.

**ریسباف تنها بازمانده کارخانه هتای نساجی شهر اصفهان است

در ادامه این برنامه نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ریسباف تنها بازمانده ۱۳ کارخانه نساجی در شهر اصفهان است که با دو سال تلاش جمعی و همکاری بین بخشی پروژه احیای آن به نتیجه رسید.

مهدی طغیانی افزود: ریسباف، نقطه عطفی برای مرمت بناهای تاریخی در کشور و اصفهان است و لازم است که درباره تک تک این بناها مطالبه گر باشیم.

به گفته وی، کاروانسراهای متعددی در اصفهان وجود دارند که اماکن بی نظیر و از عناصر هویتی شهر به‌شمار می آیند و باید برای مرمت و احیای آنها اقدام شود. وی اضافه کرد: با وجود این، در زمینه حفظ اماکن تاریخی دچار مشکلات بسیاری هستیم؛ کاروانسراهای تخت فولاد و استقلال واقعاً وضعیت بدی دارند و امکان دیگری که بی نظیر و عناصر هویتی اصفهان هستند.

** ریسباف اصفهان قابلیت تبدیل شدن به موزه بین‌المللی را دارد

استاندار اصفهان هم به عنوان دیگر سخنران این برنامه هم گفت: ریسباف اصفهان قابلیت تبدیل شدن به موزه بین‌المللی را دارد و در این زمینه لازم است که مشاور توانمندی برای احیا و مرمت آن انتخاب شود.

رضا مرتضوی با بیان اینکه امروز روز خوبی برای اصفهان و اصفهانی هاست، اظهار داشت: امروز همه از خبر بازگشایی ریسباف و تصمیمی که برای تبدیل شدن آن به موزه منطقه‌ای گرفته شده است، احساس شادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه قابلیت‌های اصفهان، یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند ظرفیت این شهر تاریخی را افرایش دهد داشتن یک موزه بزرگ و متفاوتی است که خزاینی که از اقلام و آثار و همه مؤلفه‌های های تاریخ اصفهان است، در آن به نمایش درآید.

استاندار اصفهان افرود: موزه امروز به عنوان دومین منبعی است که بشر از آن درس می‌آموزد و هم کارکرد حفظ و نگهداری میراث پیشینیان، علم آموزی و پژوهش و ارج نهادن به هنر و هنرمند را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی ریسباف حاصل همبستگی و یک کار مستمر و مجدانه و همه جانبه بود، گفت: لازم است متخص انتخاب شوند تا ریسباف به یک موزه واقعاً بین المللی تبدیل شود ودر این مسیر شورای اسلامی شهر اصفهان باید زحمات بسیاری در جهت تحقق این مسئله و کمک به شهرداری متحمل شوند و مساعدت بسیاری نمایند.وی ادامه ادامه داد: از بانک ملی در نگهداری و حفظ این بنا و پیگیری نمایندگان استان به خصوص دکتر طغیانی در مطالبه و وزارت میراث در

راستای قانع کردن دولت برای احیای این بناهای هویت ساز بسیار سپاسگزارم.