پیشخوان » تولیدی » طاهره جمشیدیان » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1026249
شنبه - 13 اسفند 1401 - 17:35

آینه محمد (ص) از نگاه نویسندگان

در نیمه اول ماه شعبان که برکت خود را از تولد چند وجود نازنین از انوار مقدس الهی در روی زمین گرفته است و درروز نهم این ماه معظم، تولد دردانه‌ای واقع شده است از سلاله پاک و بی‌مانند سرور جوانان اهل بهشت، امام حسین علیه السلام. پدر در مورد او که در دلیری و زیبایی و سخن و خلقیات شبیه‌ترین فرد به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود چنین فرمود” هر گاه مشتاق دیدن روی پیامبر می‌شدم به چهره او می‌نگریستم”

آینه محمد (ص) از نگاه نویسندگان

طاهره جمشیدیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  در نیمه اول ماه شعبان که برکت خود را از تولد چند وجود نازنین از انوار مقدس الهی در روی زمین گرفته است و درروز نهم این ماه معظم، تولد دردانه‌ای واقع شده است از سلاله پاک و بی‌مانند سرور جوانان اهل بهشت، امام حسین علیه السلام. پدر در مورد او که در دلیری و زیبایی و سخن و خلقیات شبیه‌ترین فرد به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود چنین فرمود” هر گاه مشتاق دیدن روی پیامبر می‌شدم به چهره او می‌نگریستم”

حضرت علی اکبربا توجه به برخی روایات، در نهم ماه شعبان سال ۴۳ هجری قمری ازمادری به نام لیلا در شهرمدینه چشم به جهان گشود و اولین فرد از بنی‌هاشم بود که در محشر عاشورا به میدان نبرد با حرامیان رفت و به شهادت رسید. به مناسبت تولد نور چشم امام حسین علیه السلام نگاهی داریم به کتبی چند که در مورد ایشان به زیور طبع آراسته‌شده است.

کتاب «بدرقه جان، سیری در زندگانی حضرت علی اکبر علیه السلام» از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران راهی بازار نشر شده است. این اثر به واکاوی ولادت تا فضایل و کرامات حضرت علی اکبر (ع) در قالبی ساده و شیوا می‌پردازد. مباحثی مانند ولادت حضرت علی اکبر (ع)، کنیه‌های و القاب حضرت (ع)، دیدگاه‌های مورخان درباره مادر حضرت علی اکبر، پسر امام حسین (ع) در جریان واقعه کربلا و همچنین شباهت‌های حضرت علی اکبر (ع) به رسول خدا (ص) در این اثر بررسی شده‌اند. یکی از مباحث مهم این کتاب درباره واقعه روز عاشورا است، همچنین فصاحت و بلاغت آن حضرت در روز عاشورا در این کتاب بررسی و تشریح شده است.

کتاب ” حضرت علی‌اکبر از ولادت تا شهادت “اثر مشترک آقایان سعید و لطیف راشدی وشامل ۳۵ موضوع از زندگانی سراسر برکت حضرت علی اکبر (ع) است که نشر پیام علمدارمنتشر کرده است. این اثر مروری بر زندگانی، فضایل و کرامات «علی اکبر (ع)» و شهادت اوست. در این نوشتار ابتدا گوشه‌هایی از زندگانی، القاب، کنیه‌ها، نسب و فضایل اخلاقی علی‌اکبر مطرح شده و پس از آن برخی از ویژگی‌های آن حضرت مانند بلاغت، شجاعت، بخشندگی، تواضع، صبر، علم، فضیلت زیارت و مدایح و مراثی مربوط به علی‌اکبر بیان شده است. در بخش دیگری از کتاب، نگارنده به رشادت‌های علی‌اکبر درصحنه کربلا اشاره کرده و نحوه شهادت و جنگ کردن ایشان را توصیف می‌کند و حالات و مقامات وی را در شب و روز عاشورا به تصویر می‌کشد.

کتاب «علی اکبر (ع)؛ الگوی جوانان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی است که از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «آشنایی با اسوه ها» به حساب می‌آید، درصدد است با معرفی چهره‌های برجسته تاریخ صدر اسلام، جوانان را با الگوهای کمال و خودسازی آشنا کند. در این اثر، با چهره با صلابت و ایمان حضرت علی اکبر (ع) آشنا می‌شویم که صحنه کربلا جلوه گاه رشادت و فداکاری او در راه حق و جهاد و شهادت در راه دین خدا بود و از آن شهید رشید، اسوه‌ای برای همه جوانان مسلمان به وجود آورد. جوان و الگو، فرزند یقین، دودمان پاک، فضایل و مکارم، در کنار پدر، در شب عاشورا، عاشورا؛ روز حماسه، شهادت، مدفن و مزار، از زبان شاعران، عناوین سرفصل‌های کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.

و اما کتاب جامع دیگر که در انتهای این مطلب به آن می‌پردازیم کتاب “پدر، عشق و پسر” اثری از سید مهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهما السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویهٔ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ده مجلس است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد. گفتنی است که هر برش از زندگی حضرت که در مجالس ده‌گانه نمایانده می‌شود، در انتهای هر مجلس به گونه‌ای به واقعهٔ کربلا مربوط و منتسب می‌شود و بدین ترتیب، تمام مجالس رنگ عاشورایی خود را حفظ می‌کند. داستان از چگونگی رسیدن عقاب به حضرت علی‌اکبر شروع می‌شود و مجلس دوم تصویری از ولادت آن حضرت ارائه می‌دهد. مجالس بعدی به ماجراهای پیشنهاد امان از سوی سپاه عمر سعد به حضرت، سقایت ایشان برای اهل خیام قبل از حضرت عباس، صحنه‌های پوشاندن لباس رزم و راهی کردنشان به میدان توسط امام و … در انتهای کتاب، منابعی که نکات تاریخی از آنها استخراج و در متن داستان پرورانده شده، آمده است. در قسمتی ازاین کتاب می‌خوانیم:

” عجیب بود رابطه میان این پدر و پسر. من گمان نمی‌کنم در تمام عالم، میان یک پدر و پسر، این همه تعلق، این همه عشق، این همه انس و این همه ارادت حاکم باشد. من همیشه مبهوت این رابطه‌ام. گاهی احساس می‌کردم که رابطهٔ حسین با علی‌اکبر فقط رابطهٔ یک پدر و پسر نیست؛ رابطهٔ یک باغبان با زیباترین گل آفرینش است، رابطهٔ عاشق و معشوق است، رابطهٔ دو انیس و همدل جدایی‌ناپذیر است. احساس می‌کردم رابطهٔ علی‌اکبر با حسین، فقط رابطهٔ یک پسر با پدر نیست؛ رابطهٔ مأموم و امام است، رابطهٔ مردید و مراد است، رابطهٔ عاشق و معشوق است، رابطهٔ محبّ و محبوب است و اگر کفر نبود می‌گفتم رابطهٔ عابد و معبود است.”

طاهره جمشیدیان