تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 549675
شنبه - 10 آذر 1397 - 09:16
سرمقاله جمهوری اسلامی/

آیا مدرس الگوی نمایندگان مجلس است؟

« آیا مدرس الگوی نمایندگان مجلس است؟ » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

آیا مدرس الگوی نمایندگان مجلس است؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بسم‌الله الرحمن الرحیم
امروز دهم آذر، به دلیل اینکه سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس به دست عوامل رضاخان است، «روز مجلس» نام گرفته است. به همین مناسبت و با توجه به وضعیت خاصی که مجلس شورای اسلامی در این سال‌ها دارد، لازم است نکاتی را در این زمینه یادآور شویم.
نکته اول اینکه هر چند مجلس مطلوب آنست که جامع سلایق مختلف باشد و از جناح‌های گوناگون سیاسی در آن حضور داشته باشند، ولی این مطلوب بودن هنگامی به نفع ملت و کشور است که تنوع سلایق موجب خنثی کردن همدیگر و کارشکنی نشود. متاسفانه مجلس شورای اسلامی اکنون به جای آنکه صحنه تضارب آراء باشد، به صحنه تقابل تبدیل شده و کارائی لازم را از دست داده است. درست است که در تدوین قوانین و تصویب آنها دقت کافی باید به عمل آید تا مصوبات اتقان لازم را داشته باشند، ولی هنگامی که دقت جای خود را به رقابت غیرمعقول بر سر قدرت بدهد، نه‌تنها قانون مناسبی تدوین و تصویب نخواهد شد بلکه تصویب قوانین با معطلی و تاخیر مواجه می‌شود و از رهگذر چنین وضعیتی کشور و ملت زیان می‌بینند. همین خسارت در زمینه افراط در استفاده از حق سوال و استیضاح نیز متوجه کشور و ملت خواهد شد. سوال و استیضاح، حق نمایندگان مجلس است ولی هنگامی که از این حق به صورت یک ابزار سیاسی برای تامین اهداف جناحی و حزبی استفاده شود، زیانبار خواهد بود.
نکته دوم به ابهاماتی مربوط می‌شود که در نوع تعامل نمایندگان مجلس با مسئولین اجرائی جریان دارد. بسیار شنیده و دیده شده است که بعضی از نمایندگان از ابزار سوال و استیضاح برای وادار کردن مسئولین اجرائی به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. این، نه‌تنها حق نیست بلکه درست در جهت خلاف رسالت نمایندگی مردم در مجلس قرار دارد. به دلیل همین وضعیت غیرمنطقی، اکنون چهره بسیاری از نمایندگان مجلس نزد مردم مخدوش است و این خدشه تا حدود زیادی به اعتبار مجلس لطمه وارد کرده است. اینکه نمایندگان مجلس حق نظارت بر امور کشور را دارند برای اینست که هیچ فرد مسئول و هیچ دستگاه حکومتی برخلاف حق عمل نکند ولی با کمال تاسف اکنون مشاهده می‌شود عده‌ای از نمایندگان مجلس، خودشان وضعیتی دارند که باید تحت نظارت دیگران باشند.
نکته سوم اینکه شرایط کشور به ویژه از نظر فشارهای سنگینی که در زمینه اقتصادی بر مردم وجود دارد و همینطور برنامه‌های بسیار خصمانه‌ای که دشمنان خارجی علیه ملت ایران دارند، بگونه‌ایست که نمایندگان مجلس باید تمام وقت و نیروی خود را صرف حل مشکلات مردم کنند ولی متاسفانه مردم هر روز شاهد افزایش مشکلات هستند و نمایندگان مجلس به کارهای سیاسی و جنگ قدرت سرگرمند. مجلس می‌تواند برای نظارت بر قیمت‌ها قوانین دقیقی تصویب کند تا جلوی سوءاستفاده افراد سودجو و فرصت‌طلب که به بهانه‌های مختلف قیمت اجناس و حتی ارزاق مردم را بالا می‌برند گرفته شود. مردم از نظر معیشتی دچار تنگنا هستند و دولت به دلایل مختلف نتوانسته قیمت اجناس و ارزاق را که همراه با افزایش حبابی دلار بالا رفته است، به میزان گذشته برگرداند. تاسف بالاتر اینکه خود مردم هم به همدیگر رحم نمی‌کنند. بسیاری از مغازه‌داران از اینکه ناچارند کالاها را به دو سه برابر قیمت به مشتریان خود بفروشند ناراحتند ولی حرفشان اینست که شرکت‌های تولیدکننده، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و ما چاره‌ای غیر از فروش به قیمتی که آنها تعیین می‌کنند نداریم. در این میان، این مصرف‌کنندگان هستند که دچار مشکل می‌شوند و گذران زندگی برایشان دشواری‌های زیادی به همراه می‌آورد.
فلسفه وجودی مجلس اینست که با تصویب قوانین، زندگی را برای مردم آسان و مشکلات آنها را حل کند. متاسفانه در چند ماه اخیر که قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور افزایش یافته حرکت قابل توجهی از مجلس در جهت کمک به مردم و حل مشکلات آنان مشاهده نشده. طبیعی است که وقتی نمایندگان سرگرم دعواهای سیاسی باشند، از مسیری که اقتضای وظیفه آنان است دور می‌شوند و فرصتی برای حل مشکلات مردم نخواهند داشت.
روز مجلس، باید یادآور روش شهید مدرس باشد که با تمام وجود در خدمت اسلام و کشور و مردم بود و به خاطر همین آرمان‌های بلند، پس از تحمل سال‌ها تبعید شربت شهادت نوشید. نیاز امروز ما اینست که نمایندگان مجلس، راه و روش مدرس را الگوی خود قرار دهند تا بتوانند به مسیری که وظیفه نمایندگی مردم در مجلس بر عهده آنان قرار داده، برگردند.