آیا شفافیت آراء نمایندگان رای می آورد؟

شفافیت آرای نمایندگان یکی از مطالبات کلیدی مردم از نمایندگان است چرا که زمینه بسیاری از مفاسد را از بین می‌بردو یکی از قول های نمایندگان در دوران انتخابات و تبلیغات آن بود. در واقع بسیاری از رای دهندگان با رای خود شفایت در مجلس را تایید و تاکید و کلید زدند! اما هنوز این خواسته و مطالبه محقق نگردیده است! این در حالی است که علاج بسیاری از دردهایی که جامعه ما را آزرده کرده عدم شفافیت است. وقتی شفافیت در کار نیست؛ به گونه‌ای حضور مردم در صحنه اثرگزاری بی‌رنگ می‌شود و این شفافیت باید از مجلس که عصاره ملت است آغاز شود و دیگران نیز در جایگاه‌های خود این شیوه و روش را مکلف گردند.

آیا شفافیت آراء نمایندگان رای می آورد؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شفافیت آرای نمایندگان یکی از مطالبات کلیدی مردم از نمایندگان است چرا که زمینه بسیاری از مفاسد را از بین می‌بردو یکی از قول های نمایندگان در دوران انتخابات و تبلیغات آن بود. در واقع بسیاری از رای دهندگان با رای خود شفایت در مجلس را تایید و تاکید و کلید زدند! اما هنوز این خواسته و مطالبه محقق نگردیده است! این در حالی است که علاج بسیاری از دردهایی که جامعه ما را آزرده کرده عدم شفافیت است. وقتی شفافیت در کار نیست؛ به گونه‌ای حضور مردم در صحنه اثرگزاری بی‌رنگ می‌شود و این شفافیت باید از مجلس که عصاره ملت است آغاز شود و دیگران نیز در جایگاه‌های خود این شیوه و روش را مکلف گردند.

با گسترش روند فساد، عده زیادی از کارشناسان و خیرخواهان، شفافیت را به‌عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از فساد مطرح کردند. شفافیت به‌دلیل اینکه امکان نظارت عمومی بر فعالیت افراد را فراهم می‌کند بهترین گزینه برای پیشگیری از وقوع فساد است. به همین جهت مطالبه شفافیت در همه زمینه‌ها در سالهای اخیر مطرح شده است. رهبرفرزانه انقلاب نیز در ۳۰ مهرماه ۹۷ در حمایت از این مطالبه، آن را آموزه‌ای اسلامی دانستند و بر ضرورت شفافیت در همه آمور به‌غیر از مسائل نظامی و امنیتی تاکید کردند.

یکی از زمینه‌های مهم شفافیت، شفافیت پارلمانی است. شفافیت پارلمانی به‌معنای شفاف‌شدن تمامی فرایندهای جاری در مجلس، هدایا، مکاتبات، حقوق و آرای نمایندگان است.

 

شفافیت مذاکرات و آرای کمیسیون‌ها هم از جنبه‌های دیگر این مسئله است.

طرح شفافیت رای نمایندگان چند بار تابحال در مجلس مطرح گردیده و رای لازم را نیاورده است. اما قرار است در این هفته در دستور کار مجلس قرار گیرد و مجدد در صحن به رای نمایندگان گذاشته شود.

تردیدی نیست که شفافیت مجلس و کار و آراء نمایندگان از اهمیت و ارزش والایی بر خوردار است مردم باید بدانند نماینده‌ای که به او رای داده‌اند در کمیسیون‌ها چه نظر و پیشنهاداتی دارند و کار کارشناسی می کنند یا نه؟ با مطاله در کمیسیون شرکت می کنند یا می آیند ببینند چه می شود و چشم بسته رای می دهند؟ چرا که نقش کمیسیون‌ها در فرایند قانونگذاری بسیار مهم است و می‌بایست جلسات کمیسیون‌ها علنی باشد، حتی باید ورود خبرنگاران به آن آزاد باشد. بلکه خوبست جلسات کمیسیون‌ها را به‌صورت زنده برای مردم پخش کنند تا ایشان از چند و چون آنچه بر سر طرح‌ها و لوایح می‌رود آگاه شوند. چنانچه شفافیت در بقیه شئون نمایندگان نباید مغفول واقع شود. شفافیت حقوق و دریافتی نمایندگان، شفافیت و تمرکز مکاتبات نمایندگان و شفافیت هدایای دریافتی از جنبه‌هایی است که نباید از آن غافل شد و به موازات شفافیت آرا باید مورد نوجه قرار گیرد.

امام خامنه ای فرموده اند: «مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر نعمت مسئولیتشان در این است که به بندگان خدا نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آن‌ها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند.» شک نباید کرد که از مهمترین راهکارهای نزدیک کردن واقعیات به حقایق در عالم وعده‌های رنگارنگ، همین داروی شفافیت و یک رنگی است. مردم باید بدانند نماینده اشان چقدر به آنها مهر می ورزد و برای رفاه مردم و حل مشکلات، میدانی و جهادی عمل می کند یا خدای نا کرده با یک داد و ستد از خیلی از حقوق مردم عقب نشینی و چشم پوشی خواهد کرد؟!

بسیاری از دردهایی که جامعه را نگران و آزرده کرده عدم شفافیت است. وقتی شفافیت در کار نیست سوء ظن ها و حتی تبلیغات رسانه‌ای دشمن در فضای مجازی کار خودش را خواهد کرد. زیرا مردم خودشان را دست اندرکار نمی‌بینند. مردم برای خود نقشی ترسیم نمی‌کنند، مطالبه‌گری واقع بینانه و درخور در کار نیست، نقدها بعضا سطحی و غیر واقعی می‌شوند و در کل حق و ناحق بسیار صورت می‌گیرد و حق و باطل درست قابل تشخیص نخواهد بود و معمولا حق در میانه غبارهایی که دشمن ایجاد می کند پنهان می گردد و باطل جای حق می نشیند؟! با ایجاد شفافیت در ارکان مختلف کشور از جمله قوای سه گانه این ظلم از ذهن و جان مردم برداشته می شود و راه رشد و کمال در ابعاد گوناگون هموار می گردد. امید و انتظار مردم رای نمایندگان محترم به شفافیت کلیه مراحل قانونگذاری و نظارت و مسئولیت های نمایندگی و حتی حقوق و ماموریت و سایر پرداخت ها به نمایندگان محترم است. مردم باید بدانند نمایندگان در آمد آنچنان کلانی ندارند که در تبلیغات انتخابات برخی هزینه‌های میلیاردی می کنند تا وارد مجلس شوند مگر اینکه به علت عدم شفافیت وارد مفاسدس شوند که شان نمایندگی و خادمیت به مردم نخواهد بود؟ اگر شفافیت ایجاد شود در دوره‌های آینده افرادی برای به دست آوردن کرسی نمایندگی با قصد جمع کردن مآل و منال و موافقت اصولی و تسهیلات و… وارد رقابت انتخاباتی نخواهد شد هر چند اینگونه افراد در همان زمان تبلیغات برای مردم شناخته می شوند و کثرت هزینه‌های تبلیغاتی مردم را متوجه خواهد کرد اما بهتر است بکلی زمینه ورود افراد غیر خدوم با شفافیت گرفته شود. انشاالله نمایندگان محترم با رای به شفافیت در تمامی ابعاد فعالیت مجلس، از راس آمور به درستی پاسداری نمایند.