نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز مصادف است با روز جهانی ناشنوایان. وقتی سخن از این عزیزان به میان می‌آید این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که چگونه در این دنیای پر از هیاهو سکوت و سکوت سهم آنهاست. اما وقتی عمیقاً به این مسئله فکر می‌کنیم در می‌یابیم آنها حتی از ما هم شنواتر هستند با این تفاوت که با چشمان و حواس لامسه صدای بیشتری از این دنیای پر صدا دریافت می‌کنند.

دنیای ناشنوایان مملو از حرف‌هایی است که ما از درک آن عاجزیم. به نظر من این عزیزان قدرت فوق العاده ای در درک از محیط پیرامون دارند و با چشمان تیزبین و دستانی قدرتمند آن را درک می‌کنند. آرامش خاصی در وجودشان موج می زند و احساسات فوق العاده ای دارند.

با سفر در دنیای ناشنوایان با رمز و رازهایی آشنا می‌شویم که با صدای قلبشان هزاران آوا را می‌شنوند. اگر چه بی کلام‌اند اما با دستانشان صحبت می‌کنند و این قابلیتی است که خداوند به آنها عطا کرده است. دنیای پر از سکوت آنها با صداقت و نیکی همراه است و پلیدی در آن جایی ندارد. ناشنوایان محبت را با سکوت درک می‌کنند و با نگاه آرام می شوند گویی که دنیایشان در امن و امان است.

اگر چه محرومیت از نعمت شنوایی چالش‌هایی را در زندگی آنها ایجاد کرده ولی هرگز نتوانسته آنها را به انسان‌هایی ناامید و بی هدف تبدیل کند و به عنوان مانعی بر سر راه موفقیت باشد. خوشبختانه استعداد در وجودشان خاموش نشده و به اشکال گوناگون نمایان است. اما این روز بهانه است برای اینکه به دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان پرداخته شود و برای احقاق حقوق آنها و رفع موانع در زندگی و فراهم آوردن شرایط تحصیلی و شغلی گامی برداشته شود. ناشنوانیان نه نگاه ترحم آمیز جامعه را می‌خواهند و نه اینکه به آنها به دید یک فرد ناتوان نگاه شود.

آنچه که واضح است اینکه جامعه به نوعی ناشنوایان را فراموش کرده و حقوق آنها را نادیده گرفته است. اگر با بعضی از آنها به صحبت بنشینیم همگی اظهار دارند که با وجود استعداد و تحصیلات ولی فاقد شغل هستند و از طرف دولت و دیگر نهادها مورد حمایت واقع نشده‌اند. این در حالی است که هر یک از این افراد دارای حقوقی هستند و حتماً باید به آن پرداخته شود. مسئله تحصیل، درمان، اشتغال و مسکن این عزیزان مسئله مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و بخش خصوصی نیز آنها را مورد حمایت قرار دهد. اگر به ناشنوایان توجه شود قطعاً در مسیر زندگی و دنیای پر سکوت خود به شکل دیگری موفق خواهند شد و انگیزه پیدا خواهند کرد.

نجمه کریمیان