گزارشی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و اصفهان؛

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به اصفهان رسید/ نگران مرغ و بوقلمون‌های موجود در بازار نباشید

آذر ماه امسال برای پرندگان مهاجر ماه خوبی نبود. شیوع آنفلوآنزای فوق حاد تاکنون موجب شده برخی از مرغداری‌های کشور به این ویروس آلوده شوند؛ دامپزشکی استان اصفهان هم خبر داد اولین مورد آنفلوانزای فوق حاد طیور در استان اصفهان مورد تایید قرار گرفت و بدین ترتیب شمار استان های درگیر این بیماری به ۱۲ استان رسید.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به اصفهان رسید/ نگران مرغ و بوقلمون‌های موجود در بازار نباشید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امسال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ۵۱ کشور جهان گزارش شده است اما تاکنون انسان ها به این بیماری مبتلا نشدند اما باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد. آنفلوآنزا از نوع حاد مرغی به شکل چشمگیری در میان آنها شیوع پیدا کرد. به طوری که در همین یک ماه سازمان دامپزشکی سه بار اطلاعیه در این زمینه صادر کرد تا هشداری باشد برای مرغداران، شکارچی‌ها و کسانی که به طور مستقیم با پرندگان زینتی و وحشی در ارتباط‌ اند.

این بیماری که در ۲ ماه گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی، هند، چین، مصر و فلسطین را هم دربرگرفته حالا باعث تلف شدن هزاران اردک اهلی در فریدونکنار و بابلسر و از بین رفتن ده‌ها پرنده وحشی در تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله شده است و هر روز خبری از مشاهده این بیماری در برخی استانهای کشور گزارش می شود.
شیوع آنفلوآنزای فوق حاد تاکنون موجب شده برخی از مرغداری‌های تخم‌گذار استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی و قم به این ویروس آلوده شوند. همچنین این بیماری تاکنون در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفتند.
آنفلوآنزای فوق حاد از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور شده است
آنطور که مسوولان از هفته سوم آبان ماه در زمینه شیوع آنفلوآنزای مرغی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری دیگر اعلام کرده‌اند این بیماری از طریق پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت از سیبری به نیمکره جنوبی وارد کشور شده و تاکنون ۱۲ استان از جمله استان‌های مازندران، تهران، البرز، قم، کرمانشاه، مرکزی و آذربایجان شرقی را درگیر خود کرده و امروز خبری از مشاهده این بیماری در اصفهان گزارش شده است.
تاکنون نیز سه اطلاعیه از سوی سازمان دامپزشکی منتشر شده؛ به طوری که در بخشی از اطلاعیه نخست اینطور آمده: براساس نتایج آزمایشگاهی به‌دست آمده نوع بیماری، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تحت تیپ آن H5N8 و مشابه ویروس در گردش در اروپاست. در همین ارتباط عملیات معدوم سازی گله‌های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته… از آنجایی که پرندگان مهاجر به‌عنوان مهم‌ترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح بوده و می‌توانند طیور روستایی را نیز آلوده کند، لذا از کلیه مردم شریف تقاضا دارد ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها و قبل از اطمینان از سلامت آن جدا خودداری کند.
همچنین این سازمان در بخشی از اطلاعیه سوم خود اعلام کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در چند استان ایران مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است و به‌دنبال آن عملیات معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی اماکن آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای درحداقل زمان ممکن انجام گرفته است و از آنجایی که همزمان با شروع فصل سرما حجم آلودگی قابل توجهی توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه خاورمیانه و اروپا شده است، کماکان احتمال بروز بیماری در مزارع پرورش طیور اعم از صنعتی، روستایی و پرندگان وحشی مهاجر در تمامی استان‌های کشور وجود دارد.
از سوی دیگر سازمان دامپزشکی اعلام کرد با توجه به وقوع موارد بیماری و تلفات در پرندگان وحشی مهاجر دراثرآلودگی با ویروس جدید، صید، شکار و عرضه این دسته از پرندگان ممنوع شده و به مردم نیز توصیه می‌شود به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، تا اطلاع ثانوی از خرید این پرندگان اعم از زنده یا ذبح شده جدا پرهیز کنند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به اصفهان رسید
دکتر شهرام موحدی، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان به این علت است که پرندگان مهاجر و وحشی در نیمه دوم سال مهاجرت می کنند و به عنوان مخزن اصلی این ویروس به شمار می روند، در حال حاضر این بیماری به یک معضل جهانی تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۱۱ استان درگیر این بیمار هستند، اظهار داشت: از ابتدای سال برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان با همکاری ارگان ها و ستاد مربوطه ستاد مقابله و مراقبت های ویژه تشکیل و رصد های بیشماری در این زمینه انجام گرفته که در همین راستا بر اثر مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از منازل مسکونی محمدآباد جرقویه، ۷۰ قطعه از پرندگان این روستا به علت جلوگیری از شیوع آنفلوانزا معدوم شدند.
وی افزود: در بازرسی کارشناسان بهداشت این اداره، کمتر از ۱۰ قطعه مرغ خانگی بر اثر آنفلوانزا در این منزل مسکونی تلف شدند.
وی با اشاره به اینکه حدود سه ماه در این استان دوره آموزشی، ترویجی و هشدارهای بهداشتی در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به روستاییان و واحدهای صنعتی طیور داده شده است، گفت : ۲ واحد مرکز طیور در همت آباد نجف آباد هم گزارش شده که بعد از اعلام این اخبار از طیور خانگی طی ۲۴ ساعت رصد، پایش، ضد عفونی و قرنتینه های لازم با حمایت دیگر متولیان انجام گرفت.
تنها راه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان  معدوم کردن طیور است
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مردم استان برای تهیه فرآورده های خام دامی به مراکز زیر پوشش دامپزشکی استان مراجعه کنند،افزود: به دلیل آنکه نمی توان از هیچ گونه واکسیناسیونی برای مقابله با این ویروس استفاده کرد، تنها راه مقابله معدوم کردن طیور است و پرورش دهندگان طیور هم باید مسائل امنیت زیستی را در حد اعلا نگه دارند.
وی ضمن اشاره به اینکه ویروس بیماری آنفلوانزا جنگ تمام عیار می طلبد و همه اقشار جامعه باید همکاری کنند، به مردم و مرغداری ها توصیه کرد: به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نزدیک شدن پرندگان مهاجر مانند کلاغ و گنجشک به طیور خانگی خود خودداری کنند.
موحدی یادآور شد: مردم به هیچ عنوان نگران مصرف گوشت های مرغ و یا دیگر پرندگان مانند بوقلمون نباشند چراکه همه کشتارگاه ها تحت کنترل هستند و همچنین به مسائل مطرح شده در فضای مجازی اعتنا نکنند.
تاکنون موردی از انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده است
وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان، همگام با سازمان دامپزشکی، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده که یکی از مهمترین این اقدامات، مشارکت در اطلاع رسانی به جامعه در خصوص این ویروس است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای شایع در بین پرندگان در کشور و دنیا گزارش نشده اما نمی توان انتظار داشت که هیچ گاه این انتقال انجام نشود و ممکن است به مرور زمان، تغییراتی در ساختمان این ویروس صورت گیرد که باعث بیماری زا تر شدن و انتقال آن به انسان شود.
دکتر محمد مهدی گویا اظهار داشت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان، همگام با سازمان دامپزشکی، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده که یکی از مهمترین این اقدامات، مشارکت در اطلاع رسانی به جامعه در خصوص این ویروس است.
وی تاکید کرد: سعی کردیم به افرادی که مستقیما با پرندگان سر و کار دارند یا اقدام به ذبح پرندگان می کنند یا در مرغداری ها مشغول فعالیت هستند، اطلاع رسانی کنیم که چگونه از خود مراقبت کرده و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، اقدامات لازم مانند شستشوی مداوم دست ها پس از ذبح پرندگان را انجام دهند.
هم اکنون ۵۱ کشور جهان در گیر این بیماری هستند
گویا گفت: زمانی که با ما اعلام شود که در یک مرغداری، منزل یا کانون روستایی، موردی از تلفات پرندگان اعلام شده، اقدامات خود را آغاز می کنیم و به همراه تیم دامپزشکی در آن محل، حضور پیدا کرده و علاوه بر ارائه آموزش های لازم، به فرد مورد نظر واکسن تزریق می کنیم و دارو به مدت ۱۰ روز به او داده می شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: اگر فردی علائمی از بیماری آنفلوانزا را داشته باشد و تماسی با پرندگان مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان داشته باشد، بلافاصله تحت مراقبت قرار می گیرد و پس از انجام آزمایش های ویژه ای، مشخص می شود که این فرد مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان است یا خیر؟ این اقدامات در مناطقی که درگیر آنفلوآنزای پرندگان است توسط دانشگاه های علوم پزشکی با همراهی سازمان دامپزشکی انجام می شود.
ایمنا