استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 458906
سه شنبه - 10 مهر 1397 - 21:04
رئیس نهضت سوادآموزی کشور:

آموزش کم‌هزینه‌ترین روش برای توانمندی جامعه است / باسوادی ۱.۵ میلیون نفر در ۵ سال گذشته

رئیس نهضت سوادآموزی کشور آموزش را به‌منزله آب و اکسیژن برای پیشرفت جامعه دانست و افزود: آموزش در یک کشور در تمام امور لازم و مؤثراست و کم‌هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش برای توانمندی یک جامعه محسوب می‌شود.

آموزش کم‌هزینه‌ترین روش برای توانمندی جامعه است / باسوادی ۱.۵ میلیون نفر در ۵ سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس از بجنورد علی باقر زاده امروز در همایش مشترک شورای پشتیبانی سوادآموزی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ نرخ باسوادی در کشور ۸۵ درصد رشد داشته است که این  آمار نسبت به دوره‌های گذشته  نشان از پیشرفت چشم‌گیر درزمینهٔ  سوادآموزی می‌باشد.

رئیس نهضت سوادآموزی کشور افزود: طبق این آمار ۱.۵ میلیون نفر از آمار بی‌سوادان کشور کم شده است و در مقایسه با سال‌های گذشته که در سال ۸۶ تا ۹۰ نرخ رشد باسوادی ۲ درصد بوده و در همین مدت مشابه ۵ ساله در سال ۸۵ تا ۹۰ در ۱۲ استان که خراسان شمالی را هم شامل می‌شود نه‌تنها کاهش بی‌سوادی را نداشته‌ایم بلکه شاهد افزایش بی‌سوادی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در طی ۵ سال گذشته طبق سرشماری  در تمام استان کاهش تعداد بی‌سوادی را داشته‌ایم که در مقایسه با آمار جهانی در طول ۱۵ سال گذشته نرخ باسوادی کل دنیا یک درصد رشد داشته است  که ایران طی این ۵ سال پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

 باقر زاده مشکلات نداشتن سواد را محدود به نوشتن و خواندن  ندانست و خاطرنشان کرد: بی‌سوادی در طیف وسیع‌تری در جامعه  مشکلاتی را به وجود خواهد آورد طبق تحقیقات انجام‌شده بیشتر افراد بزهکار در زندان‌ها را افراد بی‌سواد جامعه تشکیل می‌دهند و حدود ۹۰ درصد مرگ میر عابران پیاده که در تصادفات استان تهران اتفاق  می‌افتد را افراد بی‌سواد جامعه تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که  هر کشوری دارای مسائلی  است که درصدد رفع آن می‌باشد ادامه داد: رفع مشکلات جوامع و کشورها وابسته به توان مردم آن کشور است و توان مردم رابطه مستقیمی با سطح سواد و یادگیری دارد.

وی افزود: توانمند کردن مردم هیچ راه اثربخشی جز آموزش ندارد، آموزش کم‌هزینه‌ترین  و پربازده‌ترین مسیر برای توانمند کردن مردم است.

باقر زاده تصریح کرد: از مشکلات امروزه جامعه یادگیری است باید مسئولین بین مدرسه رفتن و تحصیل کردن با یادگیری تمایز قائل شوند زیرا یادگیری محصول آموزش است و قدرت تغییر در انسان را به وجود  می‌آورد باسواد بودن  را باید قدرت تغییر در جامعه اقتصاد و تغییر نگرش در خانواده و اصلاح رفتارهای غلط اجتماعی دانست.

رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در جوامع   به این نتیجه دست‌یافته‌اند که باید سرمایه‌گذاری  در بخش آموزش در مقطع پیش‌دبستانی انجام گیرد با سرمایه‌گذاری برای یک واحد آموزشی در مقطع پیش‌دبستانی ۱۷ واحد و در مقطع دبستان ۱۳ واحد و در مقطع متوسطه ۹ واحد و در مقطع دانشگاهی ۶ واحد بازدهی خواهد داشت.

باقر زاده ادامه داد: این تحقیقات نشان می‌دهد با سرمایه‌گذاری در مقطع ابتدایی بازگشت سرمایه بیشتری خواهیم داشت  و لذا از مسئولین تقاضا دارم به این مقطع توجه داشته تا در آینده شاهد از بین رفتن مسئله بی‌سوادی در کشور باشیم.

وی از دغدغه‌های  سوادآموزی خراسان شمالی را فاصله ایجادشده در بین آمار بانوان تحصیل‌کرده در اقوام مختلف دانست و اظهار داشت: هیچ مادر باسوادی کودکی بی‌سواد تربیت نمی‌کند و سواد دختران و مادران تأثیر مستقیمی بر روی جامعه و فرهنگ دارد و یک خانواده  و جامعه در معرض نتایج حاصل از تربیت مادر باسواد قرار خواهد گرفت.

 باقر زاده افزود: در همین خصوص با همکاری مسئولین استانی طرحی برای توانمندسازی زنان و دختران ترکمن و عشایر ایجاد خواهند کرد.

 معاون وزیر و رئیس نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به این‌که  سوادآموزی  در هیچ کشوری متوقف نشده و نخواهد شد گفت: بحران امروزه همه جوامع یادگیری است، امروزه موضوعات سوادآموزی تغییر کرده است  سوادآموزی  آموزش کم کردن فاصله‌ها، برای توسعه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی یک جامعه است

وی افزود: اگر جامعه‌ای از کیفیت آموزشی خوب و هدفمند برخوردار نباشد بالطبع در تمام حوزه‌ها اجتماعی، اقتصادی فرهنگی، کشاورزی پیشرفتی نخواهد داشت.

شایان‌ذکر است در پایان  از دستگاه‌های برتری که در امر سوادآموزی در شهرستان‌ها فعال بوده‌اند و همکاری لازم را داشته‌اند تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/۷۱۰۱۵