استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 483340
پنجشنبه - 26 مهر 1397 - 11:39

آموزش، تغذیه سالم و پرهیز از رفتارهای پرخطر ضامن سلامتی است

در نشست خبری اعضای هیئت‌مدیره انجمن سرطان اصفهان به مناسبت هفته سلامت بانوان، سلامت زنان جامعه به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، یک مسئله مهم تلقی شد که باید از بدو تولد تا مراحل بلوغ، ازدواج، بارداری، میانسالی و یائسگی به بحران‌ها و تغییرات و تحولاتی که برای یک زن روی می‌دهد، توجه داشت.

آموزش، تغذیه سالم و  پرهیز از رفتارهای پرخطر  ضامن سلامتی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست خبری اعضای هیئت‌مدیره انجمن سرطان اصفهان به مناسبت هفته سلامت بانوان، سلامت زنان جامعه به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، یک مسئله مهم تلقی شد که باید از بدو تولد تا مراحل بلوغ، ازدواج، بارداری، میانسالی و یائسگی به بحران‌ها و تغییرات و تحولاتی که برای یک زن روی می‌دهد، توجه داشت.
دکتر سید مهدی احمدی، رئیس انجمن تخصصی زنان و زایمان، با اشاره به نقش سلامتی زنان در جامعه و داشتن فرزندانی سالم، از الگوی سبک زندگی سالم، عوامل زیست‌محیطی و تغذیه درست و دسترسی به منابع غذایی ارگانیک صحبت کرد و گفت: استفاده از پسماندها در آبیاری گیاهان مختلف به دلیل ورود مواد شیمیایی و فلزاتی مثل جیوه و کادمیوم، آثار زیان‌باری برای مواد غذایی دارد که حتی پس از سال‌ها در بدن انسان پایدار است و آسیب‌رسان خواهد بود.
وی بر آموزش و رعایت دستورکارهای بهداشتی، واکسیناسیون و ایجاد شرایط مناسب برای زایمان سالم و طبیعی تأکید کرد و افزود: فاکتور سن، عامل مهمی در بارداری سالم است؛ ضمن آنکه لازم است آموزش‌های پس از زایمان برای مراقبت از مادر و کودک نیز ادامه یابد.
دکتر فرشته دانشمند، متخصص زنان و زایمان و نایب‌رئیس انجمن زنان و زایمان، از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه را هفته سلامت بانوان اعلام کرد و گفت: ۲۵ مهرماه، روز مبارزه با پدیده تلخ و زیان‌بار قلیان نام گرفته و متأسفانه اکنون تهدیدی جدی برای سلامتی زنان کشور شده است.
وی گفت: هر قلیان صد تا دویست برابر سیگار مضر است و عوارضی مثل سردرد، عدم تمرکز، کاهش حافظه، آلزایمر و تضعیف قدرت یادگیری، ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را به همراه دارد؛ ضمن آنکه مصرف مشترک قلیان، موجب بیماری‌های عفونی، سل هپاتیت، رشد قارچ و میکروب، آسیب به پوست و مو و تخریب دندان‌ها، یائسگی زودرس، ناباروری، اختلال در رشد جنین و کاهش ضریب اطمینان از سلامت جنین می‌شود. وی بلوغ زودرس و همین‌طور با تأخیر دختران را یک هشدار عنوان کرد که مستلزم مشاوره با پزشک متخصص غدد است.
دکتر پوریا عادلی، متخصص رایوتراپی و انکولوژی و دبیر انجمن سرطان اصفهان، با اشاره به تأثیر سلامتی بانوان، از ویروس HPV، از بیماری‌های شایع بانوان که عامل زگیل‌های تناسلی است، صحبت کرد و گفت: ۸۰درصد افرادی که تماس جنسی فعال دارند، درگیر این بیماری می‌شوند.
وی افزود: برخی از انواع این بیماری، زمینه ابتلا به سرطان است و در زنانی که مصرف سیگار و قلیان و الکل بیشتر است، احتمال ابتلا بیشتر می‌شود.
وی تأکید کرد: انجام تست پاپ اسمیر در فواصل معین و رعایت عفت خانوادگی در روابط و مسائل بهداشتی به‌ویژه در مراکزی مثل آرایشگاه‌ها ضروری است.
عادلی از انجام واکسیناسیون در پیشگیری سخن راند و افزود: بیش از ۲۰۰ نوع ویروس HPV تشخیص داده شده است؛ در حالی که ما فقط دو نوع واکسیناسیون داریم.