حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 284637
سه شنبه - 11 اردیبهشت 1397 - 05:50
حجت‌الاسلام محمدی:

آماده انتقال تجربیات اوقاف به افغانستان هستیم/ وحدت شیعه و سنی مهم‌ترین مسئله امروز جهان اسلام است

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به سوابق روابط و همکاری‌های دو دولت و ملت ایران و افغانستان خواستار تدوین تفاهم‌نامه‌ای به منظور استمرار انتقال تجارب و تقویت سطح همکاری‌های مشترک اوقاف ایران و افغانستان شد.

آماده انتقال تجربیات اوقاف به افغانستان هستیم/ وحدت شیعه و سنی مهم‌ترین مسئله امروز جهان اسلام است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف عصر امروز دوشنبه در دیدار با مولوی «عبدالحکیم منیب» معاون وزیر ارشاد و حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان که در صدر هیئتی از مدیران این وزارتخانه به تهران سفر کرده است ضمن تبریک کسب مقام اول قاری افغانستانی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران توسعه روابط میان دو دولت ایران و افغانستان را دارای خیر و برکات فراوانی برای دو ملت دانست و گفت: ملت و دولت ایران سالها است که با آغوش باز میزبان و پذیرای مهاجران افغانی هستند و ما در اوقاف تلاش کرده‌ایم به مهاجران نیازمند و کم‌توان هم در حد وسع خود کمک کنیم.

رئیس سازمان اوقاف کشورمان توسعه روابط میان دو دستگاه وقف ایران و افغانستان را خواستار شد و افزود: ضروری است در راستای گسترش همکاری‌های اوقافی و انتقال تجارب ایران در عرصه مدیریت موقوفات تفاهم نامه‌ای تهیه و به امضاء برسد تا بتوانیم در غالب و چارچوب آن به فعالیت وتوسعه همکاری‌ها بپردازیم.

وی در ادامه موضوع وحدت شیعه و سنی را یکی از مسائل مهم جهان اسلام دانست و افزود: اتحاد امت اسلامی به ویژه شیعه و سنی یکی از سیاست‌های مهم و محوری جمهوری اسلامی ایران و مورد تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری است و ایشان در این راستا اهانت به معتقدسات اهل سنت را حرام شرعی دانسته‌اند.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه بیشترین سود را از این اختلافات دشمنان مشترک می‌برند تصریح کرد: دشمن مشترک دو ملت ایران و افغانستان به بهانه شیعه و سنی شعله اختلافات را روشن و خودشان از منافع این اختلاف‌ها در منطقه با فروش سلاح‌های رنگاررنگ بهره می‌برند.

محمدی حمایت از مظلومان جهان را وظیفه حتمی و قطعی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ایران اسلامی از مظلوم در هرکجای دنیا با هر نگرش مذهبی اعم از شیعه و سنی را وظیفه خود می‌داند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه علاقه‌مندیم رابطه خوبی بین وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان و سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران برقرار شود، گفت: سال گذشته که با وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان دیداری داشتیم، برای انتقال تجارب سازمان اوقاف و امور خیریه ایران اعلام آمادگی کردیم.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم با کمک خداوند متعال، ملت و دولت افغانستان از شر اجانب و امریکایی‌ها نجات یابند و مملکتشان را خودشان اداره کنند.

وی تأکید کرد: علاوه بر اینکه همسایه هستیم، مشترکات زیادی اعم از دین، کتاب آسمانی، پیامبر و قبله مشترک داریم و دوست داریم در موضوعات فعالیت‌های قرآنی، اداره اماکن مذهبی و موقوفات تجاربمان را به شما انتقال دهیم.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: در ۴۰ سال گذشته به دلیل وضعیت کشور افغانستان بسیاری از مردم این کشور به ایران اسلامی آمدند و در کنار ما زندگی کردند و در این مدت هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری از مردم و ملت افغانستان حمایت کردند.

در ابتدای این نشست حمید عسکری سوادجانی؛ مدیرکل اماکن مذهبی و بقاع متبرکه سازمان اوقاف توضیحاتی را درباره مدیریت امامزادگان و بقاع متبرکه کشور، سامانه جامعه موقوفات و ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه داد.

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف با راه‌اندازی مرکز قرآنی سه فعالیت یعنی فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و پژوهشی را پی‌گیری می‌کند و ما آماده همکاری با وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف مأموریت ویژه‌ای در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم دارد، تصریح کرد: طرح تربیت حافظان قرآن کریم با توجه به منویات مقام معظم رهبری و محوریت سازمان اوقاف در حال اجرا است.

در ادامه، مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف با اشاره به اینکه ۱۹۶ هزار موقوفه در ایران اسلامی داریم، گفت: اطلاعات تمامی موقوفات و رقبات در سامانه جامع موقوفات ثبت شده است.

وی افزود: با هدف نشان دادن آثار وقف در جامعه طرح ویژه‌هایی مثل طرح مهر تندرستی، مهر تحصیلی، دست‌های مهربانی، زائران حرم رضوی، زائران حرم حسینی و … در طی سال اجرا می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما در سازمان اوقاف و امور خیریه عمل امینانه به نیات واقفان با توجه به منویات مراجع تقلید و مقام معظم رهبری است، تأکید کرد: از طریق سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور، تمامی موقوفات کشور کنترل می‌شوند و اجرای نیت موقوفات امکان‌پذیر می‌شود.

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام عادلی، حجت‌الاسلام سلیمانی؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف درباره وقف مشارکتی توضیحاتی را ارائه داد و گفت: وقف مشارکتی ایده بسیار خوبی است که براساس شعار «همه واقف باشیم» شکل گرفته و باعث توسعه موقوفات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقف برای مردم است بنابراین اداره موقوفات با مردم خواهد بود و سازمان اوقاف و امور خیریه فقط نقش نظارتی دارد.

انتهای پیام/