حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 388005
یکشنبه - 28 مرداد 1397 - 14:00

آماده‌سازی زائران حج ۹۷ برای مبارزه با شیطان

زائران کشورهای مختلف برای انجام رمی جمرات در ایام تشریق اقدام به جمع‌آوری سنگ‌ریزه‌هایی می‌کنند تا بتوانند با این سنگ‌ها به جنگ شیطان بروند.

آماده‌سازی زائران حج ۹۷ برای مبارزه با شیطان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،  یکی از اعمال حج تمتع «رمی جمرات» است که از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق به شمار می‌رود.

در روایات آمده است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه خود را بر حضرت ابراهیم(ع) نشان داد و آن حضرت با سنگ‌ریزه‌هایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم(ع) بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت.

بر همین اساس حجاج نیز در ایام تشریق و عید قربان سنگ‌هایی که از قبل جمع‌آوری کردند را بر شیاطین سه‌گانه پرتاب کرده تا ابلیس را از خود دور کنند که رمی جمرات در روز دهم ذیالحجه هم‌زمان با عید قربان پس از ورود حاجی به منا و قبل از قربانی و تقصیر صورت می‌گیرد و در ایام تشریق در روزهای ۱۱ تا ۱۲ذیالحجه و در صورت استقرار در منا هم زمان با ۱۳ ذیالحجه در این روز نیز انجام می‌شود.

هر چند جمع‌آوری سنگ‌ریزه در مشعرالحرام مستحب است، اما معمولا زائران برای سهولت و اطمینان در مکه مکرمه اقدام به جمع‌آوری سنگ می‌کنند. بر همین اساس، هم‌اکنون بسیاری از زائران کشورهای مختلف در مکه مکرمه برای انجام مناسک رمی جمرات سنگ‌های مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند تا بتوانند در ایامتشریق به راحتی به نیایش و انجام اعمال خود بپردازند.

هر کدام از زائران حداقل ۶۰ سنگ برای پرتاب کردن به ستون‌های سه گانه نماد شیطان و انجام رمی جمره جمع‌آوری می‌کند، چرا که زائران باید در هفت نوبت ۷ سنگ پرتاب کنند که در مجموع بدون خطا ۴۹ سنگ مورد نیاز است.

آماده‌سازی زائران برای مبارزه با شیطان

یکی از زائران کشورمان با بیان اینکه رمی جمرات مبارزه با نفس است، می‌گوید: باید در این اعمال مبارزه با نفس، شیطان درونی خود را نیز نابود کنیم.

یکی از زائران عراقی نیز می‌گوید: سنگ‌ها را برای انجام مناسک رمی جمرات جمع می‌کنم البته باید توجه داشت که شیطان زمانه ما امریکا و اسرائیل است.

به گزارش فارس، امسال بیش از دو میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع اعزام شده‌اند که در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیون سنگ‌ریزه به نمادهای شیطان پرتاب خواهد شد.

انتهای پیام/