مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار کیمیای وطن:

آغاز نوسازی سیستم الکترونیک کارت شار‍ژ اتوبوس

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان، درپاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر نبود دستگاه‌های شارژ الکترونیک در برخی ایستگاه‌ها و خطوط اتوبوس تصریح کرد: درصدد هستیم تا نرم افزار موبایلی شارژ بلیط اتوبوس را راه اندازی کنیم زیرا در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ناوگان اتوبوسرانی مسافران دائمی خطوط هستند و امیدواریم با ارائه بسته جدید، مشکل شارژ کارت اتوبوس رفع شود.

آغاز نوسازی سیستم الکترونیک کارت شار‍ژ اتوبوس

به گزارش پایگاه خبری ربیع، قدرت افتخاری در در سی و یکمین برنامه هفتگی “سه شنبه‌ها با رسانه ” به خبرنگار ما توضیح داد: قراردادی برای نوسازی سیستم الکترونیک اتوبوس‌ها منعقد شده است و در این راستا تمامی دستگاه‌های کارتخوانی که به اتوبوس‌ها متصل هستند تعویض می‌شود همچنین بازوهای شارژ کارت الکترونیکی اتوبوس نیز نصب خواهد شد در این راستا تعهدات بخش خصوصی برای تأمین تعداد مشخصی باجه شارژ کارت حتماً در این برنامه اجرایی خواهد شد.
افتخاری، قابلیت‌های سیستم الکترونیکی اتوبوس‌ها را شامل کاهش تنش بین راننده، راهبر و مسافر دانست و ازارائه کارت‌های تخفیف‌دار، در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و بیان داشت: این کارت‌های شناسنامه‌دار برای دانش آموزان، افراد مسن، افراد بازنشسته و افراد کم بضاعت یا بی بضاعت مالی با نرخ تخفیف مشخص در نظر گرفته شده است.
ارائه کارت‌های “آی‌دی دار” به افراد بی‌بضاعت
وی تاکید کرد: برای استفاده افراد بی بضاعت و دانش آموزان کم بضاعت از اتوبوس، کارت‌های “آی‌دی دار” یا شناسنامه‌دار در اختیار برخی از این افراد که معرف آن‌ها آموزش و پرورش و اداره بهزیستی است قرار خواهیم داد.
وی درباره چرایی حضور بازرسین کارت در خطوط شرکت اتوبوسرانی به کیمیای وطن پاسخ داد: دو بازرس در شرکت اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند، بازرسین دائمی که در خطوط بی آر تی هستند و بازرسین سیار که در دیگر خطوط هستند، حضور این افراد برای زدن کارت توسط شهروندان ضروری است، اما به دلیل هزینه‌هایی که به سیستم اتوبوسرانی تحمیل می‌شود حضور این افراد از سال گذشته در شرکت افزایش نداشته است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس ۱.۵ میلیارد تومان است گفت: در این شرایط ناچار به بازسازی ناوگان فرسوده هستیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به افزایش یک درصدی سهم اتوبوسرانی از سفرهای شهری، افزود: روزانه ۵۵۰ هزار مسافر در شهر اصفهان از طریق ناوگان اتوبوسرانی جابجا می‌شود این در حالی است که عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان بیشتر از ۹ سال و نیم است، این سازمان طی سال‌های گذشته و به دلیل فرسودگی ناوگان، دچار مشکلات فنی بوده است.
افزایش ۴۰۰ برابری هزینه تجهیزات و تأمین قطعات ناوگان اتوبوسرانی
افتخاری افزود: باتوجه به شرایط نامساعد اقتصادی این سازمان ناچار است از نهاد صندوق تصادفات که توسط شورای اسلامی شهر اصفهان راه اندازی شده است برداشت کند البته اساسنامه و قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تجهیزات اتوبوس اظهار کرد: قیمت هر جفت لاستیک اتوبوس چهار تا پنج برابر افزایش یافته است درحالی که امکان استفاده از لاستیک‌های خارجی نیز وجود ندارد اما با وزارت صمت تعاملاتی شده و قرار است این وزارتخانه بالغ بر صد حلقه لاستیک اتوبوس به این سازمان تحویل دهد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان گفت: افزایش کرایه‌ها با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های ناوگان اتوبوسرانی بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۰ درصد اتوبوس‌های این ناوگان توسط بخش خصوصی و ۶۰ درصد آن توسط بخش دولتی ساماندهی شده‌اند ادامه داد: این درحالی است که طبق مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سازمان شهرداری‌ها ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود.
وی با اشاره به بالارفتن قیمت گاز کولر اتوبوس‌های شهری افزود: ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی دارای سیستم کولر هستند این درحالی است که قیمت گاز کولر پنج تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است همچنین شرکت‌های ارائه دهنده گاز از فروش آن خودداری کرده و تا تثبیت قیمت‌ها، گاز کولر به این شرکت ارائه نمی‌دهند.
راه اندازی اتوبوس‌های ویژه معلولان
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به خدمات ارائه شده برای افراد توانخواه و معلول گفت: با هزینه شرکت واحد اتوبوسرانی تعداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس که قابلیت استفاده ویلچرنشین را دارد برای افراد توانخواه و معلول در نظر گرفته شده است. همچنین نخستین اتوبوس ویژه معلولان سال گذشته به بهره برداری رسید.
افتخاری ادامه داد: در برخی مسیرهای اتوبوس‌های بی آر تی و سامانه تندرو موانعی برای استفاده معلولان از اتوبوس وجود دارد بنابراین باید مناسب سازی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو برای استفاده بهتر معلولان و افراد توانخواه انجام شود.
وی تاکیدکرد: نوسازی اتوبوس‌های فرسوده به منظور افزایش بهره‌وری و کارآمدی ناوگان صورت گرفته است، طبق نظرسنجی مردمی که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شد رضایت شهروندان از حوزه حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌رانی افزایش داشته است.