آغاز عملیات اجرایی ایستگاه خلجا از هفته آینده
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه خلجا در مسیر خط دو متروی اصفهان از هفته آینده خبر داد و گفت: این ایستگاه چهارمین ایستگاه جبهه غربی خط دو متروی اصفهان است.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، محمدرضا بنکدار در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: پس از آغاز عملیات احداث ایستگاههای کهندژ، خرازی و چهارسوق در مسیر خط دو متروی اصفهان، از هفته آینده عملیات احداث ایستگاه خلجا آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیز کارگاه ایستگاه خلجا در حال انجام است، تصریح کرد: قرارداد منعقد شده با پیمانکار برای احداث سازه و سیویل (مرحله سفتکاری) ایستگاه خلجا معادل ۶۰ میلیارد تومان به غیر از هزینههای آزادسازی است و عملیات نازک کاری در قراردادهای بعدی لحاظ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: خط دوم قطار شهری اصفهان با بودجه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در شهر آغاز شده و به عنوان یک ابر پروژه عمرانی در حال اجرا است.
وی افزود: خط دو قطار شهری اصفهان از ایستگاه دارک در زینبیه آغاز و تا ایستگاه مدرس نجفی ادامه پیدا خواهد کرد.
بنکدار طول خط دو قطار شهری اصفهان را ۱۴.۵ کیلومتر و ۱۶ ایستگاه عنوان کرد و افزود: در یک سال گذشته ۱۰ ایستگاه خط دو مترو فعال شده و تاکنون پیشرفتهای خوبی داشته است.
بنکدار اظهار کرد: روش اجرای خط دو مترو اصفهان زیر زمین است به همین دلیل شهروندان اجرای این پروژه را احساس نمیکنند، زیرا ابتدا ایستگاهها احداث و پس از آن TBM وارد ایستگاه میشود؛ این موضوع، معضلات ترافیکی و مشکلات ساخت را به حداقل میرساند.
وی خاطرنشان کرد: شفت جبهه دوم خط دو متروی اصفهان از سمت ایستگاه مدرس نجفی طبق برنامهریزیهای انجام شده تا خردادماه سال آینده اجرا و عملیات حفاری آن از مردادماه سال ۹۹ آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تاکید کرد: احداث ایستگاههای خط دوم قطار شهری با برنامهریزی دقیقتر زمانی صورت گرفته بدین ترتیب که پیش از عبور تی. بی. ام از محل ایستگاه، سازه نگهبان و سازه اصلی ایستگاه ساخته خواهد شد تا ضمن صرفهجویی در هزینهها، آببندی ایستگاهها با کیفیت بهتری انجام شود.
وی تصریح کرد: ساخت هر کیلومتر مترو، ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که نزدیک به ۴۵ درصد این هزینه در سازه و نزدیک به ۵۵ درصد آن در بحث تجهیزات هزینه میشود.
بنکدار با بیان اینکه سعی و تلاش سازمان قطار شهری اصفهان در ساخت خط دوم، توجه به رویکرد فنی اقتصادی به منظور کاهش هزینهها در زمان بوده است، افزود: با توجه به تجهیزات محور بودن پروژههای قطار شهری، مسیر تعیین پیمانکار EPC در خط دو قطار شهری اصفهان سرعت گرفته است.