صنایع دستی » هنر
کد خبر : 538137
چهارشنبه - 30 آبان 1397 - 23:09
خبرنگار: خدیجه توسلی دینانی

آشنای با هنر معرق چوب

معرق چوب ایجاد نقشهاست که از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی و مصالح دیگر مثل فیبر، خاتم، فلز، صدف روی زمینه چوب یا رنگ پلی استر می باشد. معرق چوب هنری است که هم به صورت تزیینی و هم به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.  

آشنای با هنر معرق چوب

به گزارش پایگاه خبری ربیع ، معرق چوب ایجاد نقشهاست که از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی و مصالح دیگر مثل فیبر، خاتم، فلز، صدف روی زمینه چوب یا رنگ پلی استر می باشد. معرق چوب هنری است که هم به صورت تزیینی و هم به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تاریخچه معرق

هنر معرق کاری در قرن ششم هجری در دوره سلجوقی متداول شد و در قرن هشتم هجری در دوره صفویه به اوج شکوفایی خود رسید.

هنر معرق چوب در آغاز برای تزیین سطح میز، بوفه و در بکار برده می شد و تنها نقشهای اسلیمی با ۵ رنگ چوب آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد، توت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از خاتم هم استفاده می شد.

نخستین تابلوی موجود در رابطه با اشباع نقش های کنده شده به وسیله ی چوب های رنگی، تابلویی است با طرح دو سوارکار که در سال ۱۳۱۳ توسط احمد رعنا ساخته شد و تابلویی دیگر اثر عباس شهمیرزادی با نقش یک زن که مربوط به سال ۱۳۱۴ می باشد.

تا سال ۱۳۳۴ اجرای معرق با همان ۵ رنگ محدود انجام می شد تا اینکه محمدطاهر امامی در پی تنوع رنگ بیشتری در معرق و بکارگیری مواد شیمیایی رنگی به جای چوب زمینه شد و به عنوان نمونه روی یک راکت تنیس میز، بصورت معرق نقشهایی با استفاده از مواد یافته شده بوجود آمد و بدین ترتیب در پی شناسایی گوناگونی رنگ، انواع چوبهای صنعتی شناخته شد.

در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی استاد حسین طاهرزاده بهزاد و گروهی از هنرمندان نام آور هنرهای سنتی از سراسر کشور در تهران مدرسه صنایع مستظرفه را ایجاد کردند و سر انجام این اداره کل در سال ۱۳۴۶ به اداره کارهای هنری تغییر نام داد و در سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از واحدهای دفتر پژوهش و آفرینش، ادامه کار داد و در سال ۱۳۶۲ با تاسیس رسمی اداره آموزش این اداره کل، فراگیری هنرهای سنتی برای عموم بصورت رایگان شروع به کار کرد.

 

انواع معرق از نظر زمینه : ۱-  معرق زمینه چوب ۲- معرق زمینه رنگ( پلی استر)

 

ابزار مورد نیاز معرق: میز کار- پیشکار- کمان اره – تیغه اره موئی- مشتی- چکش- گاز انبر- سوهان- چوب ساب- پیچ دستی یا گیره دستی-  لیسه-  گونیا- موکت بر یا تیغ کاتر- دریل- اره دست- اره عمود بر یا اره چکشی- تراز- ماشین پوست یا دستگاه پولیش یا سنباده گردان- سنباده لرزان

 

انتهای پیام/