اجتماعی » تولیدی » فاطمه براتی
کد خبر : 1039492
دوشنبه - 17 اردیبهشت 1403 - 10:47
روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ربیع تشریح کرد:

آسیب‌های جدی سایت‌های همسریابی

روانشناس و مشاور خانواده گفت: آشنایی در سایت‌های همسریابی برای ازدواج با اینکه می‌تواند امکاناتی برای تسهیل ازدواج فراهم کند اما می‌تواند آسیب‌های جدی نیز به روابط جوانان وارد کند.

آسیب‌های جدی سایت‌های همسریابی

فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روانشناس و مشاور خانواده گفت: آشنایی در سایت‌های همسریابی برای ازدواج با اینکه می‌تواند امکاناتی برای تسهیل ازدواج فراهم کند اما می‌تواند آسیب‌های جدی نیز به روابط جوانان وارد کند.

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: ازدواج یکی از تصمیم‌هایی در زندگی جوانان است که به ادامه مسیر آنها معنای تازه‌ای داده و حتی از بروز برخی از مشکلات جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ازدواج فراتر از یک پیوند فیزیکی یعنی یک پیوند عاطفی و معنوی است. اصولاً انسان‌ها وارد هر رابطه‌ای که می‌شوند هدف از آن برآورده کردن یکی سری از نیازهای انسانی در بستر آن رابطه است. ازدواج آغاز ایجاد خانواده و تعهد مادام‌العمر در زندگی است که فرد ضمن خدمت به همسر و فرزندان خود فرصتی برای رشد و از خودگذشتگی را نیز فراهم می‌کند.

دکتری تخصصی مشاوره گفت: ازدواج موقعیتی شخصی محسوب می‌شود اما اهمیت اجتماعی نیز دارد. در ادیان مختلف بسیار به ازدواج سفارش شده است و معمولاً خانواده‌ها نیز در این زمنیه کمک‌های زیادی به فرزندان می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشیم که این تصمیم آسان نیست و افراد باید در مورد آن نکات زیادی را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: یک ازدواج موفق باعث ایجاد حمایت، افزایش ایمنی و امنیت، ضرورت فرزند آوری و رشد و مسئولیت پذیری می‌شود.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: در دنیای امروز افراد بر حسب سلایق و یا موقعیتی که در آن قرار دارند راههای مختلفی را برای آشنایی و ازدواج پیش رو دارند ازدواج‌های سنتی کمرنگ‌تر شده و بیشتر متقاضیان ازدواج تمایل دارند بیشتر در مورد این امر نظر و عقیده خود را در نظر بگیرند.

روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به نقش سایت‌های همسریابی در امر ازدواج تصریح کرد: سایت‌های همسریابی یکی از روش‌هایی است که افراد را درگیر کرده است با توجه به اینکه جرقه آشنایی از هر پل ارتباطی ممکن است اما باید حتماً در نظر داشت که روش‌های عقلانی و امن‌تر برای داشتن یک رابطه موفق و طولانی مدت مسلماً مطلوب‌تر هستند.

وی اضافه کرد: با همه گیر شدن اینترنت و هم راستا با توسعه روز افزون آن در جوامع سایت‌های همسریابی از محبوبیت زیادی در میان جوانان برخوردار هستند در این سایت‌ها افرادی با تبلیغات گسترده جوانان را ترغیب به ورود و جستجو و آشنایی با یکدیگر می‌کنند. این شیوه همسریابی با اینکه می‌تواند امکاناتی برای تسهیل ازدواج فراهم کند اما می‌تواند آسیب‌های جدی نیز به روابط جوانان وارد کند. بی توجهی به اختلاف‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها، نبود برداشت صحیح از نحوه گفتگو و نوع ارزش‌ها، نبود شناخت هویت واقعی فرد مورد نظر از این موارد است. همچنین ایجاد هویت کاذب و واقعی نبودن اطلاعات گاهی می‌تواند جوانان را دچار سردرگمی کند و خانواده‌ها را درگیر مواردی کند که برایشان خوشایند نیست ولی امروزه جوانان برای فرار از فشار والدین و سنت‌های قدیمی همسریابی و کسب استقلال و علاقه فردی گرایش زیادی به این روش‌ها نشان می‌دهند.

میرجهانیان ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بسترهای فضای مجازی و اینکه عده‌ای از محققان این مورد با نگرش مثبت ارزیابی می‌کنند باید جدی‌تر به مسئله پرداخت، بنابراین باید توجه داشت افرادی که دارای مشکل ارتباطی، ضعف پذیرش و یا مشکلات پیش داوری و تعصبات هستند در مورد ازدواج مجازی موفق‌تر هستند و می‌توانند انتخاب‌های گسترده‌تری را مد نظر داشته باشند.

دکتری تخصصی مشاوره اظهار کرد: به نظر می‌رسد لزوم به بررسی سایت‌های همسر یابی به صورت قانونی ضروری است که البته می‌توان از طریق نظارت‌های علمی و آموزش، مشورت و استفاده از تجربه کارشناسان خبره این مسئله را مورد موشکافی قرارداد و پیاده سازی کرد.

فاطمه براتی