آزموده را آزمودن، چرا؟!

آمریکا در حالی از برجام خارج شد که در کنار توقف یا کند کردن مسیر هسته‌ای کشور ما امتیازهای نقد دیگری هم گرفت بدون آن‌که به تعهدات خود عمل کند و پایبند باشد. تحریم‌های جدیدی وضع کرد و با توهین و تهمت با مردم ما حرف زد.

آزموده را آزمودن، چرا؟!

وَ لا تَرْکنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمُ النَّارُ وَ ما لَکمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ [هود ۱۱۳]

به کسانی که [به آیات خدا و پیامبر و مردم مؤمن] ستم کرده‌اند، تمایل نداشته و تکیه مکنید که آتش [دوزخ] به شما خواهد رسید و در آن حال شما را در برابر خدا هیچ سرپرستی نیست، سپس یاری نمی‌شوید.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آمریکا در حالی از برجام خارج شد که در کنار توقف یا کند کردن مسیر هسته‌ای کشور ما امتیازهای نقد دیگری هم گرفت بدون آن‌که به تعهدات خود عمل کند و پایبند باشد. تحریم‌های جدیدی وضع کرد و با توهین و تهمت با مردم ما حرف زد. امیدواریم این اقدام برای مسئولان امروز مایه عبرت باشد و به ملت و قدرت و اقتدار ملی بیندیشند و به رهنمودهای ولایت توجه بیشتری داشته باشند و از سازهای ناکوک مذاکره مستقیم با آمریکای متخلف و قلدرمآب به جد بپرهیزند! هیچ اما و اگری نمی تواند کشور ما را به مذاکره مسقیم با آمریکا برساند جز اینکه متخلف قلدر باید عذرخواهی کند و هزینه‌های سنگین خارج شدنش از برجام را بپردازد و تحریم ها را بکلی لغو کند و تضمین لازم و مورد قبول ملت ایران با احترام بدهد و لغو تحریم هایش راستی آزمایی شود، آنوقت می تواند به برجام برگردد و به عنوان عضوی از برجام مطرح گردد. غیر از این تصمیم دیگری پسندیده و قابل قبول نیست! تردیدی نیست که راه حل مشکل ما دلبستگی به خداست نه کدخدا و نوچه های او. مقام معظم رهبری این‌همه در این سال‌ها با قلم و بیان فریاد کشیدند که به دشمن اعتماد نکنید، من خوش‌بین نیستم، تضمین بگیرید و فریب لبخند دشمن را نخورید. وقتی خر دشمن از پل گذشت به ریش شما می‌خندد. دشمن مشت مخملی نشان می‌دهد که در زیرش خنجر است. این تعابیر را همه ما زیاد شنیدیم. امروز سرنوشت برجام به این فرجام رسیده، بزرگ‌ترین دستاورد برجام همین تجربه است که ما به دشمن اعتماد نکنیم البته این تجربه برای ما هزینه‌های سنگینی داشته است

ولی اگر در آینده هم این تجربه را به کار ببریم که به دشمن اعتماد نکنیم و به وعده‌های دشمن دل‌خوش نکنیم برای آینده کشور ما خیلی کارساز است. امام راحل درجایی فرمودند؛ جهالت است تصور کنیم که آمریکا یک‌قدم به صلاح ما بردارد. اگر در حال مذاکره هم هستیم قرار نیست که او به صلاح ما قدم بردارد و نباید به دشمن و همپیمانانش اعتماد کنیم.

قرآن کریم، بیان گر همه نیازهای بشر و نقشه راه زندگی ماست. بر این اساس، دولت های اسلامی و عموم مسلمانان باید به توصیه های این کتاب عزیز در روابط با دشمنان خویش توجه کنند. اگر بخواهیم اصول سیاست خارجی اسلام را از زبان قرآن، بشنویم، باید بیش از هر چیز بر رعایت عزت و اقتدار در روابط با کشورهای دیگر تکیه کنیم. دست کم ده ها آیه از قرآن بر این اصل پافشاری و تأ کید کرده است؛ به گونه‌ای که مسامحه و غفلت از آن، نوعی سرپیچی آشکار از دستورات دینی به شمار می رود. در برخی از این آیات تأکید شده است که دوستی صمیمانه و خوش بینی مطلق به کفار نتیجه ای جز خسارت و زیان به بار نمی آورد. در پاره ای از آیات به عادت پیمان شکنی کفار اشاره شده و در قسمتی دیگر، بر دشمنی و عداوت کینه توزانه آنان تأ کید شده است.

در زبان و ادبیات فارسی نیز تمثیل‌های زیبایی وجود دارد که هریک عبارتی کوتاه، معنایی بلیغ و توصیفی دقیق از چیزی یا کسی ارائه می‌کند. «آزموده را آزمودن خطاست» از جمله همین تمثیل‌های کوتاه و پرمعناست و کنایه از آن است که اگر کسی در انجام وظیفه و یا وعده‌ای که برعهده گرفته است موفق نباشد و این ناکامی و ناتوانی به تکرار هم نشسته باشد، نمی‌توان از او در آن عرصه انتظار موفقیت داشت چرا که نتیجه از قبل مشخص است و آن خروج ناموفق از آزمون دیگر است. حالا واقعا با چه تحلیلی برخی دم از مذاکره با دشمن قلدر قدار می زنند؟ رهبری معظم فرمودند:

می‌خواستند انقلاب را نابود کنند. آمریکا و اروپای قدرتمند… یعنی انگلیس، یعنی فرانسه، یعنی آلمان، یعنی ایتالیا… یکسره همه پشت سر صدّام قرار گرفتند و هرچه توانستند به او کمک کردند. (۱۳۹۶/۱۲/۱۹) همین کشور فرانسه در وسط جنگ، پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خودش را داد به عراق؛ همین کشور آلمان، موادّ شیمیایی و سمّی را در اختیار رژیم صدّام گذاشت. (۱۳۹۶/۱۲/۱۹) راستی همین رئیس جمهور فرانسه نبود که بارها آتشین تر از آمریکا در مسیر مذاکرات برجام سخن می گفت و به دنبال امتیازهای نابود کننده ما بود و هنوز هم بر همین آتش می دمد؟ حالا دیگر و پس از ۳ سال از خروج آمریکا از برجام معلوم شده به کشورهای اروپایی هم نباید دل بست بلکه باید ملت بزرگ ایران و ظرفیت های بزرگش دل بست و با خدا معامله کرد چرا که دیدیم اروپایی‌ها نیز به قول و وعده های خود عمل نکردند چنانچه فرمودند: اوّلین تحریم‌ها، اوّلین حمله‌ها، اوّلین خیانت‌ها، اوّلین جاسوسی‌ها، اوّلین نفوذهای امنیتی، اوّلین تهاجمات وسیع و همه‌جانبهٔ تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی از طرف غربی‌ها شد دیگر؛ از طرف آمریکا و از طرف اروپا. (۱۳۹۵/۰۴/۱۲) مگر همین اروپایی‌ها نبودند که از تحریم های آمریکایی تبعیت کردند و هنوز هم ما را در تحریم نگهداشته اند؟ با چه منطق و تحلیلی با اینها مذاکره و تساهل شود؟ تاکی آزمون و خطا؟ آیا آزموده را آزمودن خطا نیست؟ آیا آنها حتی یک درجه سیاستشان را نسبت به ما بهتر کرده اند؟ دیدیم که اینها حاضرنیستند یک ذره خود ر ا از حصار تحریم های آمریکا خارج کنند و امتیازی برای پایبندی ایران به برجام بدهند! حالاهم نهیب می زنند که ایران باید پایبند بماند؟! آنها همچنان فشار بر ما روا می کنند و به دنبال امتیازات فراتر از هسته‌ای هستند؟ گویا آنها نیابت کامل کردن پروژه برجام را دارند و دنبال بقیه سیاست های استکباری خود هستند؟ آری، مراقب باشیم که”آزموده را آزمودن خطاست”. انشاالله دیگر زمزمه مذاکره با آمریکا شنیده نشود و کسانی که سخنی داشته اند نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند!

مظفر حاجیان حسین آبادی