حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 794433
شنبه - 19 مرداد 1398 - 16:56

آزادی قدس شریف آرمان و اولویت بی‌بدیل امت اسلامی است

در قطعنامه مراسم برائت از مشرکین آمده است: ما حجاج شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکین، آزادی قدس شریف از چنگال رژیم کودک‌کش صهیونیستی را آرمان و اولویت بی‌بدیل امت اسلامی دانسته و ضمن حمایت از ملت فلسطین، هرگونه عادی‌سازی مناسبات با این رژیم جنایتکار را محکوم می‌نماییم.

آزادی قدس شریف آرمان و اولویت بی‌بدیل امت اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس، مراسم برائت از مشرکان که صبح امروز (شنبه ۱۹ مردادماه) با قرائت آیات برائت از مشرکین  و با حضور گسترده حجاج خانه خدا در محل چادر بعثه مقام معظم رهبری صحرای عرفات برگزار شد. در این مراسم حجاج شعارهایی نظیر «امروز روز ذلت آمریکاست/پایان اقتدار خود کامه‌هاست»، «اسرائیل جرثومه فساد است»، «تبت یدالکافرین/من بلدالمسلمین» و «مرگ بر آمریکا» «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

در ابتدای این مراسم پیام رهبر انقلاب به زائران بیت‌الله الحرام توسط حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی قرائت شد. (اینجا)

در پایان مراسم برائت از مشرکین در نهم ذی‌الحجه سال ۱۴۴۰ هجری، قطعنامه‌ای ۵ ماده‌ای قرائت شد. این قطعنامه هرگونه تلاش کشورها برای عادی‌سازی مناسبات با رژیم کودک‌کش صهیونیستی را محکوم کرده است.

متن کامل این قطعنامه به این شرح است:

‌قطعنامه مراسم برائت از مشرکین- حج سال ۱۳۹۸

بَراءَهٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ

شکر و سپاس، خداوند قادر متعال را که توفیق برگزاری حج ابراهیمی را به ما عنایت فرمود و از میان خیل عاشقان و مشتاقان ایران اسلامی، جمع حاضر را برای انجام مناسک عبادی – سیاسی حج برگزید.

هرگونه عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی محکوم است

ما حجاج بیت الله الحرام با تأسی به سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در صحرای عرفات، با آرمان‌های اسلام ناب محمدی تجدید پیمان نموده و اندیشه‌های والای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) را، چراغ راه خود قرار داده و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز به ویژه شهدای مسجد الحرام و فاجعه منا، مواضع اصولی خود را اعلام می‌داریم.

۱- ما حجاج بیت‌الله الحرام نسبت به هرگونه استحاله محتوایی، راه‌اندازی گروه‌های تندرو به ظاهر اسلامی، دخالت و تجاوز غاصبانه به کشورهای اسلامی که از اهداف نظام استکبار و سلطه برای نابودی و کم اثر جلوه دادن تاثیرات عمیق فرهنگی و معنوی اسلام است، اعلام خطر نموده و بر بصیرت کامل و ضرورت ایستادگی امت اسلامی در مقابل آن تأکید می‌نماییم.

 ۲- ما حجاج شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکین، آزادی قدس شریف، نخستین قبله‌گاه مسلمانان از چنگال رژیم کودک‌کش صهیونیستی را آرمان و اولویت بی‌بدیل امت اسلامی دانسته و ضمن حمایت از ملت مقاوم و قهرمان فلسطین، هرگونه عادی‌سازی مناسبات با این رژیم جنایتکار را که باعث ایجاد خلل در صفوف یکپارچه مسلمانان و جبهه مقاومت اسلامی می‌‌شود، محکوم می‌نماییم.

اهمیت وحدت جهان اسلام حول محور قرآن  و آرزوهای پیامبر (ص)

۳- ما حجاج بیت‌الله الحرام با یادآوری رسالت و نقش سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد، بر لزوم پایبندی به حق، عدالت و دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم در برابر زیاده‌خواهی کشورهای مستکبر و نظام سلطه، تأکید می‌نماییم.

۴- ما حجاج بیت الله الحرام ضمن پیروی از سیره عملی ابراهیم خلیل الله و رسول گرامی اسلام (ص)، از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد تفرقه میان مسلمانان اعلام انزجار نموده و بر اهمیت وحدت جهان اسلام حول محور قرآن کریم و آرزوهای پیامبر اعظم (ص)، تأکید می‌نماییم.

۵- ما حجاج بیت الله الحرام از پیشرفت‌های علمی و فتح قله‌های دانش در جهان اسلام استقبال نموده و مصون‌سازی جوامع اسلامی و تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را مرهون هدایت‌های خردمندانه رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) دانسته و با تجدید پیمان با آرمان‌های امام امت(ره) و شهدا، بر اطاعت و پیروی از فرامین و رهنمودهای ایشان، تأکید می‌نماییم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

صحرای عرفات نهم ذی الحجه ۱۴۴۰ هجری قمری-برابر با ۱۹ مرداد سال ۱۳۹۸ هجری شمسی

رشیدیان: اتخاذ تسهیلات ویژه برای رمی جمرات بانوان/ انتقال بیماران با امکانات پزشکی به منا 

در ادامه علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم برائت از مشرکین در عرفات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ملت ایران در این مراسم برائت خود را از استکبار، کفار و ظالمان و نیز دفاع از ملت مظلوم فلسطین را فریاد کردند، درباره وضعیت خدمات رسانی به زائران گفت: در مذاکراتی که با وزارت حج عربستان و مؤسسه مطوفین ایرانی وزارت حج این کشور داشتیم تمامی ملاحظات و تدابیر لازم برای پذیرایی، اقامت و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: چنان که روز گذشته سنگین‌ترین ترابری برای جابجایی ۹۰ هزار زائر را داشتیم و بدون مشکلی به انجام رسید که بیش از ۱۰ هزار نفر از خواهران و برادران اهل سنت صبح دیروز و عصر مابقی زائران را آن هم در زمانی کمتر از وقت پیش‌بینی شده از مکه منتقل شدند.

رشیدیان با اشاره به اینکه امروز صبح ( شنبه ۱۹ مرداد ماه) زائران اهل سنت خیلی زودتر از زمان پیش‌بینی شده از منا به عرفات انتقال یافتند، خاطرنشان کرد: در موضوع برنامه‌ریزی برای رمی جمره و کاهش ازدحام و سهولت در انجام اعمال پیش‌بینی شده که بیش از ۵۰ درصد زائران ما شامل بانوان و افراد معذورین و غیره با عنوان وقوف اضطراری به منا اعزام و صبح زود برای رمی جمره اعزام شده و باز می‌گردند.

وی ادامه داد: برای مردان هم مسیرها و ساعت‌های حرکت پیش‌بینی و مدیران کاروان‌ها در این رابطه توجیه شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و با محاسبات دقیقی که از مشعر تا منا و منا تا رمی جمره عقبه صورت گرفته، مسیر کاملاً مشخص و نیروهای امدادی هم در مسیر مستقر و امکانات لازم هم تدارک شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: همچنین برای آن دسته از زائرانی که به هر دلیلی اعم از بیماری و مشکل جسمی و .. توان انجام اعمال را ندارند، هیأت پزشکی حج و زیارت خدمات لازم را برنامه‌ریزی کرده و بدین منظور تعدادی از این افراد با آمبولانس و امکانات پزشکی به منا منتقل شده‌اند و به نیابت اعمالشان انجام می‌شود.

انتهای پیام/