آثار و برکات شهادت آیت‌الله حاج آقا سید مصطفی خمینی

اول آبانماه مصادف با سالروز شهادت فرزند ارشد حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله حاج آقا سد مصطفی خمینی است. یاد و خاطره این عظیم الشان را گرامی می داریم و به روان پاک همه شهدا و ایشان درود می فرستیم. تردیدی نیست که شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی فرازی مهم و استثنایی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.

آثار و برکات شهادت آیت‌الله حاج آقا سید مصطفی خمینی

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  اول آبانماه مصادف با سالروز شهادت فرزند ارشد حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله حاج آقا سد مصطفی خمینی است. یاد و خاطره این عظیم الشان را گرامی می داریم و به روان پاک همه شهدا و ایشان درود می فرستیم. تردیدی نیست که شهادت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی فرازی مهم و استثنایی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست. مبارزین و مجاهدینی که سالهای سال مرارتهای مبارزه و درد هجران پیشوای خود را تحمل نموده بودند به نیکی در یاد و خاطره خود دارند که برکات شهادت آن سید عزیز چگونه و تا چه اندازه در گسترش روند روبه رشد انقلاب موثر واقع شد. حضرت امام قبلا آثار و نتایج این شهادتها را به دشمنان ملک و دین یادآور شده بود اما به همان دلیلی که هشدارهای قبلی آن سید جلیل‌القدر را به فراموشی سپرده بودند اینبار نیز بدون پندآموزی از تجربیات گذشته دست‌به جنایتی جدید زدند و همانگونه که حضرت امام بعدها فرمودند: ” بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود” شهادت فرزند برومندش چراغ هدایتی شد برای بیداری ملت مسلمان ایران!

در این فرصت برخی از آثار و نتایج‌شهادت آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی را بیان خواهیم داشت. یکی از مهمترین آثار شهادت حاج آقا مصطفی، ترویج نام و یاد حضرت امام (س) و تحکیم موقعیت رهبری نهضت در یکی از مقاطع حساس تاریخ انقلاب است. در مبارزات سیاسی، همواره برای زنده نگه داشتن نام و یاد رهبری مبارزه از لوازم و ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها بصورت اتفاقی و دفعتا بوقوع می‌پیوندد. شهادت فرزند گرامی حضرت امام (س) یکی از این عوامل است که در گسترش نام رهبری نهضت نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. در آن برهه تاریخ‌ساز که گفته می‌شود درپی فشار رژیم ذکر نام حضرت امام در محافل و مجامع مختلف حداقل با شش ماه زندان همراه بود و انواع شیوه‌های سیاسی و فرهنگی به خدمت گرفته شده بود تا نام و یاد رهبری انقلاب در اذهان فراموش گردد به یکباره همه آن تلاشهای مذبوحانه نقش بر آب شد.

در ادامه همین روند و در شرایطی که همراه داشتن رساله علمیه حضرت امام جرم محسوب می‌شد و رژیم درصدد تبلیغ برخی دیگر از مراجع بود تعدادی از سخنرانان مجالس ختم حاج آقا مصطفی، حضرت امام را به عنوان مرجع مسلم شیعیان به مردم معرفی می‌نمودند.

آیت‌الله خمینی که از تبعیدگاهش در نجف نه تن‌ها اکثر تشکیلات مذهبی بلکه نبض سیاسی کشور را در دست داشت ناگهان، نام ممنوع‏الذکرش بار دیگر پس از سالها و در پی فوت ناگهانی فرزند ارشدش مصطفی بر سر زبانها افتاد.

به این ترتیب می‏توان ترویج نام و یاد رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در ایران و اقصی نقاط بلاد اسلامی و تبلیغ مرجعیت آن حضرت را یکی از آثار مهم شهادت فرزند فاضل ایشان دانست. تاثیر شگرف دیگر شهات حاج آقا مصطفی را باید در ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان نیروهای مخالف رژیم دانست.

مبارزات اقشار مختلف مردم ایران در طول سالیان حاکمیت رژیم ستم‏شاهی شامل گروههای مختلف سیاسی می‏شد، لذا ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان نیروهای مبارز به لحاظ تعدد گرایشهای سیاسی و مذهبی کار سخت و دشواری می‏نمود، اما به اعتراف بسیاری از آگاهان سیاسی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهادت آیت‏الله حاج آقا مصطفی نقش تعیین‏کننده‏ای را در این راستا به همراه داشت.

نکته سوم، ایجاد فرصت تجلیل از حضرت امام است که در پی این شهادت ظهور یافت. پس از تبعید حضرت امام در سال ۴۲ تا سالهای آخر عمر حاکمیت طاغوت مردم مسلمان ایران ذره‏ای از مجاهدت باز نایستاد. توده‏های مختلف مردم که تعهد و مظلومیت رهبری نهضت را درک کرده بودند اندوه دوری او را با صبر و مصیبت تحمل می‏نمودند. در چنین شرایطی وقتی خبر شهادت فرزند برومند حضرت امام را شنیدند بیش از پیش به صداقت، تعهد، اخلاص، مظلومیت و نقش محوری امام پی بردند و پس از گسترش نام و یاد آن حضرت از تجلیل نسبت‏به آن پیر مجاهد لحظه‏ای روی‏گردان نشدند.

تجلیل از حضرت امام در حقیقت تجلیل از مجاهدت، صداقت، تعهد، شجاعت و مظلومیت اوست که به شایسته‏ترین شیوه ممکن که همان حضور جدی در مراسم بزرگداشت فرزند گرامیش بود خود را نشان داد.

سومین تاثیر شهاد ت آن بزرگ مرد را باید در تشدید روحیه مبارزه و دادخواهی ملی اسلامی دانست. بدون شک یکی از مهمترین آثار شهادت حاج آقا مصطفی ایجاد تحرک و شور انقلابی روزافزون در میان مردم بود. براساس برخی اطلاعات موجود حداقل در شهرهای: قم، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، همدان، خرم آباد، تبریز، مراغه، ارومیه، اراک، کاشان، سمنان، گرمسار، قزوین، کرج، خمین، زاهدان، بهشر، بهبهان، اهواز، آبادان و خرم‏شهر مجالس سوگواری با همان ویژگیهای خاص و انقلابی خود برگزار شده است. در حقیقت می‏توان این واقعه را مستمسکی جدید برای خشم انقلابی مردم بر علیه رژیم دانست.

تاثیر شهادت حاج آقا مصظفی بر جنبش مقاومت اسلامی غیر قابل انکار است. از آنجا که حضرت امام از نخستین روزهای نهضت همواره مسائل جهان اسلام را در کنار مسائل و مشکلات ایران مطرح نمود و سرمنشا همه مشکلات جهان اسلام را از امریکا و صهیونیسم می‏دانست. بیشتر گروهها و محافل سیاسی و نیروهای مبارز کشورهای اسلامی حرکت جهادی حضرت امام را الگو قرار داده و دیدگاهها و بیانات آن حضرت را راهنمای عمل خویش قرار دادند. در این میان نقش حاج آقا مصطفی در برقراری تماس مستقیم با مبارزین مسلمان کشورهای اسلامی بویژه نهضت مقاومت اسلامی فلسطین و هم‏چنین آموزش، سازماندهی و اعزام نیروهای مبارز به جنوب لبنان بسیار تعیین‏کننده بود. در چنین شرایطی خبر شهادت حاج آقا مصطفی بلافاصله در کشورهای اسلامی منعکس شد و غم و اندوه فراوان را بر دل نیروهای مسلمان برجای نهاد. اما خبر این شهادت مظلومانه همانگونه که در داخل ایران موجی از خشم انقلابی را به همراه داشت در میان مجاهدین کشورهای اسلامی نیز به تقویت روحیه جهاد و مبارزه انجامید.

مظفر حاجیان