استانها » تولیدی » خبر پوششی » سمنان » مریم اسماعیل نژاد
کد خبر : 571602
شنبه - 24 آذر 1397 - 16:01
مدیر آب و خاك و امور فني مھندسي سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان:

آئین نامه اجرایی قانون جامع خاک در استان سمنان تدوین شود

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت تدوین آئین نامه اجرایی قانون جامع خاک در این استان تأکید کرد.

آئین نامه اجرایی قانون جامع خاک در استان سمنان تدوین شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت تدوین آئین نامه اجرایی قانون جامع خاک در این استان تأکید کرد.

حسین شاھینی در کارگاه تخصصی کیفیت خاک اراضی استان و بھره وری آب اظھار داشت: امروز لازم است تا مدیران استان سمنان به حفاظت و مدیریت پایدار خاک ھا و حوزه ھای آبی این استان توجه بیشتری کنند.

وی تھیه آیین نامه اجرایی قانون جامع خاک در استان سمنان را خواستار شد و افزود: این آئین نامه باید پس از ابلاغ با ھمه توان بخش خصوصی و دولتی اجرایی شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان گفت: خاک پیکره ای طبیعی و پویاست که بر اثر فرآیندھا و عوامل خاک ساز تشکیل شده و در برگیرنده مواد معدنی و آلی است که پوسته خارجی زمین را می پوشاند و گیاھان قادر به روئیدن در آن بوده و پوشش ھای آبرفتی و سنگی سطح زمین را نیز در بر می گیرد.

شاھینی با بیان اینکه خاک برخلاف آب تجدید پذیر نیست افزود: به طور متوسط ھر سانتی متر خاک ۶٠٠ تا ٧٠٠ سال زمان می برد تا از سنگ مادر تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به غیر قابل تجدید بودن و نقش ھای متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه پایدار ھیچ کشوری بدون توجه به منابع خاک دست یافتنی نیست بر لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی برای بھره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل ھای آینده تأکید کرد.

شاھینی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز آثار زیانبار عدم توجه به سنت ھای الھی و سوء مدیریت در بھره برداری از منابع خاک و اراضی پدیدار شده و زنگ خطر جدی را در مورد رفاه سلامت و حتی ادامه حیات بشر به صدا درآورده است.

وی با بیان اینکه از دست دادن خاک سبب به خطر افتادن سایر برنامه ھای مدیریتی بخش کشاورزی از جمله مدیریت آب و مدیریت تولید می شود بر ضرورت حفظ، احیا و بھره برداری بھینه از منابع خاک کشاورزی بر اساس اصول توسعھ پایدارتأکید کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان ھمچنین بر ضرورت حفظ و ارتقاء حاصلخیزی خاک کشاورزی، کاھش آلودگی منابع آب و خاک کاھش و جلوگیری از شور شدن اراضی، جلوگیری از تغییر بی رویھ کاربری اراضی، کنترل و پیشگیری از فرسایش، انتقال یافته ھای پژوھشی به بھره برداران درباره حفاظت و حاصلخیزی خاک، مدیریت جامع خاک و اصلاح ساختار سازمانی و حقوقی خاک کشور تأکید کرد.

شاھینی با بیان اینکه از بین رفتن خاک سبب به خطر افتادن امنیت غذایی نیز می شود اضافه کرد: زمانی که امنیت غذایی به خطر بیفتد؛ امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به مخاطره می افتد. بنابراین مسئولان باید حفاظت و مدیریت خاک را به صورت جدی مدنظر قرار دھند.

کشاورزی حفاظتی در استان سمنان توسعه یابد

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وضعیت فعلی خاک ھای کشاورزی استان سمنان گفت: روش ھای فعلی مدیریت منابع پاسخگوی اھداف برنامھ ھای توسعه ای و نیازھای امنیت غذایی نسل ھای آینده نیست.

شاھینی با اذعان به اینکه باید رویکرد بھتری به منظور جلوگیری از تخلیه عناصر غذایی در پیش گرفت بر ضرورت توسعه کشاورزی حفاظتی در استان سمنان تأکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: ھمچنین حفظ توان زیستی خاک، جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاھی، توسعه کاربرد مواد آلی، توسعه و ترویج مصرف بھینه کود از طریق آزمون خاک از جمله مواردی است که باید سرلوحه کار مدیریت اجرایی استان سمنان قرار گیرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان افزود: مدیران اجرایی مرتبط با خاک در ھمه دستگاه ھا باید به موضوع کاھش نرخ فرسایش خاک در استان سمنان به ویژه حاشیه جنوبی آن اھتمام جدی داشته و در جھت اجرای قانون افزایش بھره وری کشاورزی برنامه عملیاتی منسجم ارائه کنند.

شاھینی بر ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع و بھنگام خاک تأکید و افزود: برای تبیین وضع موجود و پایش مداوم کیفیت خاک اطلاعات لازم در این زمینه باید در اختیار ھمه دستگاه ھای مرتبط قرار گیرد.

وی بر ضرورت اجرای پروژه ھای مختلف در حوزه خاک تأکید کرد و افزود: باید از محل منابع استانی تحقیقاتی درباره چالش ھای زیست محیطی خاک، شوری خاک و تغییرات آن، آلودگی خاک و کاربری ھای نامناسب انجام شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مھندسی سازمان جھاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه موضوع خاک تنھا منحصر به بخش کشاورزی نیست، تصریح کرد: امروز نه تنھا نباید مباحث خاک به حوزه کشاورزی محدود شود؛ بلکه باید کاربری ھای خاک و توانمندی تولید آن رعایت شده و به مباحث جدید مرتبط مانند حوزه ھای اجتماعی، فرھنگی و اخلاقی در کنار تحقیقات خاک توجه شود