تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 321308
یکشنبه - 20 خرداد 1397 - 09:30
سرمقاله قدس/

ﺷﻮﺍﻫﺪﻯ ﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ TF

« ﺷﻮﺍﻫﺪﻯ ﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ TF » عنوان یادداشت روز در روزنامه قدس به قلم کسرا آصفی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

ﺷﻮﺍﻫﺪﻯ ﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ TF

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ﻃﺒﻖ ﺷﺮﻁ ﻫﺸﺘﻢ ﻛﻤﻴﺴــﻴﻮﻥ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻰ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ FATF ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ TF ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻳﻢ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﻣﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ، ﺍﮔﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ، ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻋﻼﻥ ﺧﺮﻭﺝ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺗﻌﻬﺪﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍﻳﻰ ﻛﻨﺪ.
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎﻯ ﺑﺴــﻴﺎﺭﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻻﻳﺤﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻰ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﻢ (TF) ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻻﻳﺤﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻫﺸﺘﻢ ﺧﺮﺩﺍﺩ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻰ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﻰ، ﺑﺎ ﻗﻴﺪ ﺷﺮﻭﻃﻰ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺟﺎﺭﻯ ﺑﻪ ﺻﺤﻦ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﻴﺎﻳﺪ.
ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻁ ﻣﻬﻤﻰ ﻛﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺑﻪ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻰ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﻢ (TF) ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺣﻖ ﺷﺮﻁ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﻢ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻃﺒﻖ ﻣﺘﻦ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ، ﭼﻨﻴﻦ ﺣﻖ ﺷﺮﻃﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻛﻤﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻯ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻰ، ﺣﻖ ﺷﺮﻁ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻥ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﻯ ﻣﺒﺎﺭﺯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺷﻐﺎﻟﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﺍﻣﺎ ﻳﻜﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻁ ﻣﻬﻢ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﻠﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺑﻪ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻰ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﻢ(TF) ﺷﺮﻁ ﺁﺧﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻁ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ:
«ﺩﻭﻟﺖ ﺻﺮًﻓﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻣﺎﻟﻰ FATF ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﻨﺪ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺍﻣﻴﻦ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺗﻮﺩﻳﻊ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﺬﻛﻮﺭ، ﻋﻀﻮﻳﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻛﺎﻥ ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ».
۱. ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻁ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻰ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴــﻢ (TF) ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ FATF ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﺩﻭﻟﺘﻰ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻟﻮﺍﻳﺢ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺑﺎ FATF ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻰﮔﻔﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻟﻮﺍﻳﺢ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻯ ﺩﺍﺧﻠﻰ ﻛﺸﻮﺭ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻁ، ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ ﻟﻮﺍﻳﺢ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ.
۲. ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻁ ﺑﺮ ﻳﻚ ﻓﺮﺽ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺽ ﺷﺮﻁ ﻣﺬﺑﻮﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺻﻠﻰ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺑﺎﻧﻚﻫﺎﻯ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﺑﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ FATF ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﻧﻬﺎﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ ﻭFATF ﺍﻋﻼﻡ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺭﻳﺴﻜﻰ ﺩﺭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﺑﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎﻯ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻰ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ. ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﺮﺱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎ ﻭ ﺟﺮﻳﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﺑﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
۳. ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻁ ﺧﻮ ﺵﺑﻴﻨﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ. ﺩﻭﻟﺖ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻔﻆ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ ﻣﻰﺯﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰﺍﻧﺪﻳﺸﺪ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﺟﺎﻡ، ﺍﻫﻤﻴﺘﻰ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩ، ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻧﻘﺾ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺪ ﺳﻮﻡ ﻗﺎﻧﻮﻥ «ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺑﺮﺟﺎﻡ» ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍﻳﻰ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺴﺘﻪﺍﻯ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻯ ﻣ ﻰﻛﺮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ FATF ﻧﻴﺰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﻯ ﺣﻔﻆ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺍﺳﺖ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻗﺎﻧﻮﻥﮔﺮﺍﻳﻰ ﺩﺍﺷﺖ.
۴. ﻣﺴــﺌﻠﻪ ﺑﻌﺪﻯ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻁ، ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻰ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴــﻢ(TF) ﺍﺳﺖ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﻳﻦ ﺷــﺮﻁ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ FATF، ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴــﻴﻮﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷــﻮﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﺑﻨﺪ ۲ ﻣﺎﺩﻩ ۲۷ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴــﻴﻮﻥ، ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﻛﺸﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﺯ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ، «ﻋﺪﻡ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻋﻀﻮﻳﺖ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭﺻﻮﻝ ﺍﻋﻼﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﺑﻴﺮ ﻛﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ». ﻳﻌﻨﻰ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﺳﻴﺎﻩ FATF ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺍﺯ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴﻴﻮﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷــﻮﺩ، ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻋﻼﻥ ﺧﺮﻭﺝ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﻮﺍﻧﺴــﻴﻮﻥ TF ﺑﺎﻗﻰ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﺗﻌﻬﺪﺍﺕ ﺧــﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍﻳﻰ ﻛﻨﺪ. ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷــﺮﺍﻳﻂ ﺟﻨﮓ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ، ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺗﻌﻬﺪﺍﺕ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻟﻮ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺍﺛﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺑﺮ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.