استانها » تهمینه دباغ چی » تولیدی » گزارش-مصاحبه » مرکزی
کد خبر : 445272
دوشنبه - 2 مهر 1397 - 10:59

۷۰درصد گاز مصرفی در استان مرکزی به بخش صنعت اختصاص دارد

مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی از مصرف ۶.۳ میلیارد متر مکعب گاز در استان مرکزی خبر داد و گفت: ۷۰درصد مصرف گاز استان در بخش صنایع بوده که نیروگاه شازند، پرمصرف‌‌ترین سال گذشته بود.

۷۰درصد گاز مصرفی در استان مرکزی  به بخش صنعت اختصاص دارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی از مصرف ۶.۳ میلیارد متر مکعب گاز در استان مرکزی خبر داد و گفت: ۷۰درصد مصرف گاز استان در بخش صنایع بوده که نیروگاه شازند، پرمصرف‌‌ترین سال گذشته بود.
نعمت گاز یکی از ضروریاتی است که نیاز به آن در هر شهر و روستایی احساس می‌شود و از همین رو همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده است. در همین راستا خبرنگاران استان مرکزی در مصاحبه‌ای تفصیلی با محمدرضا سمیعی، مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی، درباره وضعیت گازرسانی و توزیع گاز در استان بحث و گفت‌وگو کردند و ابعاد مختلف مصرف و توسعه بخش انرژی به‌ویژه در حوزه گاز را به بحث گذاشتند. مشروح گفت‌وگو با محمدرضا سمیعی، مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی، در زیر می‌آید:
چشم‌انداز شرکت گاز تا پایان برنامه توسعه به چه شکل است؟
خوشبختانه به یمن تلاش کارکنان خدوم شرکت گاز استان مرکزی، شرکت گاز استان موفق شده است با گازرسانی به ۳۴ شهر استان ۱۰۰ درصد خانوار شهری و با گازرسانی به بیش از ۹۷۷ روستای استان بیش از ۹۷ درصد خانوار روستایی را تحت پوشش قرار دهد و درمجموع خانوار شهری و روستایی بیش از ۹۹.۵ درصد خانوار استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.
وضعیت گازرسانی به روستاهای استان مرکزی چگونه است؟
در بیشتر شهرستان‌های استان پوشش گازرسانی به روستاها تکمیل شده و فقط سه شهرستان تفرش، ساوه و زرندیه هستند که پوشش روستایی زیر ۹۵ درصد دارند و درمجموع حدود ۳۸ روستا هستند که امکان فنی گازرسانی به آنها وجود دارد و در دستورکار قرار دارند.
این امکان وجود دارد که تمام روستاها تا دهه فجر گازرسانی شوند؟
امیدواریم این اتفاق رخ دهد؛ اما بعضی روستاها امکان فنی برای گازرسانی ندارند؛ برای باقی روستاها هم که امکان وجود دارد به سبب صعب‌العبوربودن سرانه انشعاب گازرسانی به آنها زیاد است که در تدارک تأمین مالی مورد نیاز هستیم.
چه میزان از گاز استان مرکزی در بخش صنایع استفاده می‌شود؟
از مجموع ۲۸۰ هزار انشعاب حدود ۵۴۰ هزار مشترک را خدمت‌رسانی می‌کنیم. درمجموع ۴ هزار و ۷۰۰ مشترک صنعتی وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد گاز استان در بخش صنایع استفاده می‌شود و همچنین ۲۸ درصد هم در بخش خانگی مصرف می‌شود.
چند درصد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از نعمت گاز برخوردارند؟
۱۰۰ درصد نواحی و شهرک‌های استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند. خوشبختانه زیرساخت‌های مناسبی در استان مرکزی وجود دارد که صنایع می‌توانند در راستای توسعه از آنها استفاده کنند.
چه تعداد ایستگاه‌های تقلیل گاز در استان وجود دارد؟
پس از اینکه عملیات استخراج گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود، برای انتقال گاز به شهرهای مختلف کشور نیاز است نسبت به افزایش فشار گاز اقدام شود که تعدادی ایستگاه تقویت فشار وجود دارد که در بین مسیرهای انتقال قرار داده می‌شود و به افزایش فشار انتقالی گاز اقدام می‌کنند. در ابتدای ورودی هر شهر ایستگاه‌های تقلیل فشار دروازه‌ای وجود دارد که فشار گاز را می‌شکند و به رینگ شهری تزریق می‌کند؛ حدود ۸۶ ایستگاه تقلیل فشار در استان وجود دارد که CGS هستند و همچنین ۲۵۰ ایستگاه درون‌شهری TBS هم وجود دارد.
آلودگی هوای اراک یکی از معضلات به شمار می‌رود؛ شرکت گاز چه اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوای اراک انجام داده است؟
خوشبختانه از سال ۹۲ به بعد با توجه به مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، بنا شد شرکت گاز استان مرکزی برای تأمین گاز حداکثری نیروگاه اراک به‌عنوان مصرف‌کننده عمده گاز طبیعی استان اقدام کند. سال گذشته خوشبختانه حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه تحویل دادیم که تأثیر خوبی در کاهش آلودگی هوای اراک داشت و همچنین در راستای گازرسانی و گازسوزکردن کوره‌های آجرپزی اطراف اراک هم اقدامات خوبی در سال گذشته انجام شد و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای اراک داشت.
توصیه شما به مردم درزمینه مصرف گاز چیست؟
خوشبختانه بیش از ۱۹ درصد ذخایر شناسایی‌شده ثابت گاز جهان در کشور ایران قرار دارد و مقام دوم را پس از روسیه در دنیا داریم؛ بیش از ۷۰ درصد سهم سبد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود؛ شکر عملی این نعمت این است که مردم از این نعمت خدادادی استفاده بهینه کنند.